Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   hertekening van kustlijn bij stijging van zeepeil (https://forum.politics.be/showthread.php?t=170596)

styllo_ben 26 april 2012 21:06

hertekening van kustlijn bij stijging van zeepeil

Volgens onderstaande artikel zit er op Antarctica zoveel ijs dat als het allemaal smelt, de zeepeil met 50 meter zal stijgen.

Best wel straf. Zou in zo'n doemscenario dan de helft van België in zee verdwijnen?

Weten jullie op internet kaarten of animaties te vinden waar de verschuiving van de kustlijnen te zien is met stijgende zeepeil?

graag een link.

http://www.demorgen.be/dm/nl/5378/Gl...-onderaf.dhtml

Steve_M 26 april 2012 22:12

1 Bijlage(n)
Bijlage 85566

Jammer van Mechelen, voor de rest is er niet veel verloren. En ik kan dan naar de dijk en "het zeetje" wandelen.

fonne 26 april 2012 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben (Bericht 6099300)
Volgens onderstaande artikel zit er op Antarctica zoveel ijs dat als het allemaal smelt, de zeepeil met 50 meter zal stijgen.

Best wel straf. Zou in zo'n doemscenario dan de helft van België in zee verdwijnen?

Weten jullie op internet kaarten of animaties te vinden waar de verschuiving van de kustlijnen te zien is met stijgende zeepeil?

graag een link.

ALS het allemaal smelt. Alleen ligt de gemiddelde temperatuur in het centrum op -50 tot -60°C. Tegen dat alle ijs op de zuidpool gesmolten is zijn wij dus allang geroosterd bij zomertemperaturen van +70 tot +80°C. Van dat beetje water gaan we dan geen last meer hebben. Hooguit worden we dan voer voor de haaien.

Schelfie 26 april 2012 22:44

Puurs en de Rest van Klein - Brabant wordt dan het nieuwe Atlantis? :p

Groentje-18 27 april 2012 00:19

Citaat:

graag een link.

Er wordt ook iemand wakker hoor. :silly:

Klimaatsverandering en zeespiegelstijgingen zijn zelfs al lang niet meer "hot" en oud nieuws.
De plotse extreme winters in het noordelijk halfrond zijn daar volgens mij niet vreemd aan.
Alleen heeft geen krant of leek de moeite gedaan om zich te informeren en op te merken dat de temperatuur hier dan wel beneden alle peil gezakt was, maar die op de noordpool tot een duizelingwekkend hoogste peil ooit was gestegen ...

Alle gekheid op een stokje, er zijn zelfs interactieve websites waarbij je de hele wereld kan laten onderlopen door een jaartal (of was het het aantal meter stijging van het water) te kiezen.

Op Bangladesh en op enkele eilanden krijgen ze het eerst natte voeten... (Sommige van die eilanden zijn al geëvacueerd.)

kelt 27 april 2012 05:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 6099518)
Er wordt ook iemand wakker hoor. :silly:

Klimaatsverandering en zeespiegelstijgingen zijn zelfs al lang niet meer "hot" en oud nieuws.
De plotse extreme winters in het noordelijk halfrond zijn daar volgens mij niet vreemd aan.
Alleen heeft geen krant of leek de moeite gedaan om zich te informeren en op te merken dat de temperatuur hier dan wel beneden alle peil gezakt was, maar die op de noordpool tot een duizelingwekkend hoogste peil ooit was gestegen ...

Alle gekheid op een stokje, er zijn zelfs interactieve websites waarbij je de hele wereld kan laten onderlopen door een jaartal (of was het het aantal meter stijging van het water) te kiezen.

Op Bangladesh en op enkele eilanden krijgen ze het eerst natte voeten... (Sommige van die eilanden zijn al geëvacueerd.)

Wat jammer dat we niet op een "interactieve website" leven nietwaar? ;-)

Wat jammer nu dat Bangladesh eigenlijk en grotendeels een gigantische overstromings vlakte is,marginaal boven de zeespiegel gelegen.....Maar waar inmiddels meer als 100 miljoen mensen op bijeengehokt zijn....
Wat jammer dat kleine tropische eilanden in de Pacific typisch bestaan uit afbrokkelende oude vulkaankraters,al dan niet wat aangevuld met fossiel koraal...en dat de overdreven grote bevolking op die plaatsen konstant wroet,bouwt,graaft...en zoetwater onttrekt.Daardoor verhaasten ze het natuurlijke lot van hun eilanden: verdwijnen!!

Wat jammer dat het in de vroege Middelleeuwen gemiddeld nog wat warmer moet geweest zijn op de planeet...
Vikingen konden zelfs op delen van Groenland gaan leven,druiventeelt was in Vlaanderen tamelijk normaal (de benaming "wijnberg" of "wijngaard" zit nog in tamelijk veel straten,namen en wijken verwerkt...en niet voor niks...)

De "plotselinge extreme winters" zijn ongeveer wat "normaal" is zo ver Noordelijk op de Aardbol.We zouden aan de Europese kant blijkbaar wel eens vergeten hoezeer we afhanleijk zijn van de warme gevolgen van de Golfstroom...

Recht "tegenover" de Vlaamse kust ligt het Canadese Labrador....Daar is het swinters amper te harden van de kou!

E. Gidius 27 april 2012 05:58

Citaat:

http://flood.firetree.net/?ll=51.0759,4.1748&z=8

Zwitser 27 april 2012 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 6099572)
Wat jammer nu dat Bangladesh eigenlijk en grotendeels een gigantische overstromings vlakte is,marginaal boven de zeespiegel gelegen.....

Nederland is ook een gigantische overstromingsvlakte, marginaal boven de zeespiegel gelegen. En Nederland doet het prima.
En wat Nederland kan, kan Bangladesh ook. Zorgen hoe je je daar niet te maken.

Cynara Cardunculus 27 april 2012 14:00

ik zie dat ik op de zeedijk zal komen te wonen. Dat heet iets van Mozes en de berg geloof ik.

Bolleke Wol 27 april 2012 19:30

Mannekes. De kaart heeft het over 5 meter, het artikel over 50 meter.

Kaartje dus niet juist.

E. Gidius 27 april 2012 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6100631)
Mannekes. De kaart heeft het over 5 meter, het artikel over 50 meter.

Kaartje dus niet juist.

Op http://flood.firetree.net/?ll=51.0759,4.1748&z=8 kan je alle hoogtes tussen 0 en 60 meter invullen en het resultaat zien.

Henri1 27 april 2012 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 6099411)
Bijlage 85566

Jammer van Mechelen, voor de rest is er niet veel verloren. En ik kan dan naar de dijk en "het zeetje" wandelen.

Dat is nu net waar de Ollanders bang voor zijn en net de reden dat ze Vlaanderen willen bezetten.

Munglik 27 april 2012 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6100712)
Dat is nu net waar de Ollanders bang voor zijn en net de reden dat ze Vlaanderen willen bezetten.

Willen ze dat dan?

Henri1 27 april 2012 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6100715)
Willen ze dat dan?

Niet allemaal, maar wel velen, vooral zij die onder de zeespiegel leven.

styllo_ben 27 april 2012 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 6099577)

hey bedankt. dit is nu precies waar ik opzoek naar was.

Ik heb 60 m ingesteld en ik zie dat dan de zee wel gevaarlijk dicht in de buurt komt in mijn gemeente maar we blijven wel gespaard van natte voeten

:-D

Zwitser 27 april 2012 23:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben (Bericht 6100913)

Ik heb 60 m ingesteld en ik zie dat dan de zee wel gevaarlijk dicht in de buurt komt in mijn gemeente maar we blijven wel gespaard van natte voeten

Boeiende kustlijn levert dat wel op.

Maar of we ons nu zorgen moeten maken? Zelfs al wordt het warm genoeg om al het ijs op antarctica te doen smelten dan nog zal dit millennia duren.

SDX 28 april 2012 00:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 6100661)
Op http://flood.firetree.net/?ll=51.0759,4.1748&z=8 kan je alle hoogtes tussen 0 en 60 meter invullen en het resultaat zien.

Oei, bij + 50 m. blijft er niks van Nl. over, w�*�*r gaat Vlaanderen (wat rest) zich dan bij aansluiten? :-D

Bolleke Wol 28 april 2012 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben (Bericht 6100913)

Het is niet zomaar efkes wat nieuwe grenzen trekken hoor. Als de zee plots zo dicht bij komt, kan dat ook de ondergrond serieus aantasten. Heel het nieuwe kustgebied kan geografisch compleet veranderen.
Begin toch maar al met dijken te bouwen, vooraleer je huis wegzakt in de modderpoel. 8-)

fonne 28 april 2012 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 6099445)
Puurs en de Rest van Klein - Brabant wordt dan het nieuwe Atlantis? :p

Is er daar dan een superieure beschaving geweest?

lollysticky 9 mei 2012 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6100712)

waar haalt gij toch uw zever vandaan?
elke post - wat het topic ook is - gaat ofwel over "den ollander" of over de N-VA... ben jij intellectueel niet in staat om een discussie te voeren zoals een normale persoon? Feitelijk een overbodige vraag, afgaande op uw 'repertoire' aan posts ...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be