Alboreto |
2 mei 2012 06:07 |
Doorbraak in het godsdienstonderwijs?
Citaat:
In de lessen godsdienst of zedenleer wordt dialoog en samenwerking met andere levensbeschouwingen de regel. Dat is neergeschreven in een tekst die alle instanties onderschreven hebben.
Leerlingen zullen, vertrekkend vanuit hun eigen levensbeschouwing, de andere leren kennen, beter begrijpen, en met hen samenwerken. Dat is het doel van de ‘interlevensbeschouwelijke competenties', die de inspecteur-adviseurs van alle erkende godsdiensten (rooms-katholiek, islamitisch, joods, protestants, orthodox) en niet-confessionele zedenleer hebben neergeschreven. De tekst is goedgekeurd door de instanties van de erkende godsdiensten. De Standaard kon hem inkijken.
Alle leerkrachten van levensbeschouwelijke vakken worden geacht de tekst na te leven. Doen ze dat niet, dan kunnen ze op de vingers getikt worden.
|
http://destandaard.be/artikel/detail...kelid=693PCON8
Het is nog niet wat ik in gedachten had, maar het is in ieder geval al een stap in de goede richting.
Het kan zorgen voor een beter wederzijds begrip tussen de verschillende godsdiensten.
|