Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   belastingen betalen op btw voor bedrijfsvoertuigen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=170876)

jodewa 4 mei 2012 13:08

belastingen betalen op btw voor bedrijfsvoertuigen?

Ik heb de nieuwe richtlijnen voor de berekening van bedrijfswagens eens bekeken.
http://www.minfin.fgov.be/portail2/n...rijfswagen.pdf

- Blijkbaar is het nu ook al de normaalste zaak van de wereld om belastingen op bealstingen te heffen. De " werkelijke"waarde van een bedrijfswagen bestaat niet alleen uit nooit betaalde optie's die moeten bijgerekend worden, maar ook op de btw die er op is betaald.
Maakt de btw dan ook deel uit van de bedrijfswagen?
- Voor specifieke bedrijfsvoertuigen (lees gelinkt aan de staat zoals politie, brandweer,...) is deze regeling niet van toepassing. Wat dan met al die ministerie (van waterwegen, milieu,..)autootjes die je met de regelmaat van de klok ziet rondrijden?
- Wanneer gaan ambtenaren belast worden op het voordeel in natura voor het gratis gebruik van het openbaar vervoer?8-)

Prangende vragen die in de "poel der verderf" ofte onze overheid onbeantwoord zullen blijven.
Ik neem de proef op de som en stel deze vragen aan de overheid, hopende dat ik toch een antwoord krijg voor deze maatregelen weer wijzigen.

Amon_Re 4 mei 2012 13:16

Belastingen op belastingen..... nice

Stingray 4 mei 2012 14:23

Ik lees vooral dat ze nu een 'minimum' van € 1200 per jaar hebben ingevoerd.

Blijkbaar was het de eerste keer zo dat een aantal voertuigen hier duidelijk onder vielen en ze zich in de vingers gesneden hadden.

Onvoorstelbaar hoe men regels hier verbuigt om toch maar geld binnen te rijven.

andy.v 4 mei 2012 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jodewa (Bericht 6111828)
Ik heb de nieuwe richtlijnen voor de berekening van bedrijfswagens eens bekeken.
http://www.minfin.fgov.be/portail2/n...rijfswagen.pdf

- Blijkbaar is het nu ook al de normaalste zaak van de wereld om belastingen op bealstingen te heffen. De " werkelijke"waarde van een bedrijfswagen bestaat niet alleen uit nooit betaalde optie's die moeten bijgerekend worden, maar ook op de btw die er op is betaald.

U hebt het verkeerd voor. De BTW wordt meegerekend om het voordeel van alle aard te bepalen waarop belasting berekend wordt.

Een voordeel van alle aard is geen belasting, maar een grondslag. Er wordt m.a.w. geen belasting geheven op een belasting.

fox 4 mei 2012 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andy.v (Bericht 6112003)
U hebt het verkeerd voor. De BTW wordt meegerekend om het voordeel van alle aard te bepalen waarop belasting berekend wordt.

Een voordeel van alle aard is geen belasting, maar een grondslag. Er wordt m.a.w. geen belasting geheven op een belasting.

Is de belasting hoger doordat je de BTW meetelt, ja of nee? Ja, dus belasting op belasting, simple as that.

Soit, uiteindelijk maakt het niet veel uit hoor. Als ze de btw niet meetellen dan verhogen ze gewoon de coefficient om het voordeel van alle aard de hoogte in te sturen. Allemaal zo moeilijk niet met de PS aan het roer.

Fieseler 4 mei 2012 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 6112034)
Is de belasting hoger doordat je de BTW meetelt, ja of nee? Ja, dus belasting op belasting, simple as that.

Soit, uiteindelijk maakt het niet veel uit hoor. Als ze de btw niet meetellen dan verhogen ze gewoon de coefficient om het voordeel van alle aard de hoogte in te sturen. Allemaal zo moeilijk niet met de PS aan het roer.

U heeft gelijk hoor.
Ongelooflijk hoe creatief de staat is in de semantische shuffle in verband met belastingen: zo hebben wij belastingen, taksen, bijdragen, sociale premies, sociale zekerheid, voorheffingen, bijpassingen, accijnzen, BTW, enz enz enz....allemaal belastingen maar met een andere naam....en de Vlaming laat zich maar naaien, neuken, poepen, pakken, vogelen, verkrachten, enz...allemaal verschillende benamingen van hetzelfde...

Nog één kleine opmerking: ik vind het maar niet meer dan juist dat een wagen ook BTW in wordt berekend. Als intellectueel beroep mag je namelijk de BTW niet terugtrekken en dat zou voor die gozers dan een discriminatie zijn hé....;-)

Boduo 4 mei 2012 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andy.v (Bericht 6112003)

Jezuïetenpraat !
3 jaar terug moest ik een band op m'n auto vervangen.
Op de prijs betaalde ik BTW.
Op de BTW betaalde ik "taks" , een ander woordje voor belasting.
Ik informeerde bij de ombudsman. Als antwoord kreeg ik een dossier van 8 pagina's waarin te lezen stond dat deze "taks" 100 % gewettigd was.

:-P

andy.v 4 mei 2012 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 6112034)

Ik bedoel maar dat het in theorie niet zo is en daar zal men zich achter verschuilen ;)

Akkoord dat het wel zo is wanneer we puur naar de centen kijken.

andy.v 4 mei 2012 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6112230)
Jezuïetenpraat !
3 jaar terug moest ik een band op m'n auto vervangen.
Ik informeerde bij de ombudsman. Als antwoord kreeg ik een dossier van 8 pagina's waarin te lezen stond dat deze "taks" 100 % gewettigd was.

:-P

Leg eens die "taks" uit? Wie betaalt nu belastingen op een band die vervangen moet worden?

Boduo 4 mei 2012 23:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andy.v (Bericht 6112366)
Leg eens die "taks" uit? Wie betaalt nu belastingen op een band die vervangen moet worden?

Wie betaalt géén BTW op een autoband ?
Spijtig genoeg heb ik dat klotedossier al in de vuilnisbak gegooid
Ik herinner me wel nog dat ik eerst uitleg vroeg a. d. FOD Financiën. Daar zonden ze me van het kastje naar de muur. Dan kwam ik terecht bij "Infolijn" v. d. BTW. Daar was het van Kaïfas naar Pilatus. Ze hebben in die "diensten" wel een fantasie zonder grenzen en de grootste paraplu's van Brussel.
Grrr.
:x :x :x

born2bewild 4 mei 2012 23:13

di rupo zijn zwaantjes moeten toch ergens van betaald worden

Boduo 4 mei 2012 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 6112862)
di rupo zijn zwaantjes moeten toch ergens van betaald worden

Toen was het Leterme: die was content met gewone eendjes

;-)

Stingray 4 mei 2012 23:34

Toch leuk nietwaar, een overheid die ons lang alle kanten bezeikt.

Henri1 5 mei 2012 06:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6111839)
Belastingen op belastingen..... nice

Wat denkt u dat Gemeentebelastingen zijn ?

Jan van den Berghe 5 mei 2012 08:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jodewa (Bericht 6111828)

Och, het gebeurt in dit Belgenland al bij allerlei zaken. Er wordt BTW geheven op de brandstofprijs waarin de accijnzen reeds zitten. Op je elektriciteitsfactuur staan er taksen, waarop er nog eens BTW wordt bijgeplakt.

andy.v 5 mei 2012 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6112855)
Wie betaalt géén BTW op een autoband ?
Spijtig genoeg heb ik dat klotedossier al in de vuilnisbak gegooid
Ik herinner me wel nog dat ik eerst uitleg vroeg a. d. FOD Financiën. Daar zonden ze me van het kastje naar de muur. Dan kwam ik terecht bij "Infolijn" v. d. BTW. Daar was het van Kaïfas naar Pilatus. Ze hebben in die "diensten" wel een fantasie zonder grenzen en de grootste paraplu's van Brussel.
Grrr.
:x :x :x

U zei eerst:
Citaat:

Nu zegt u dat u enkel BTW betaalde...wat is die andere taks dan? Nog eens BTW? Ik volg niet helemaal...

andy.v 5 mei 2012 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6113025)
Wat denkt u dat Gemeentebelastingen zijn ?

"aanvullende" belastingen, dus geen belastingen op belastingen :) Ze hebben overal een uitleg voor ;)

pegasus6869 5 mei 2012 10:26

één zaak staat vast ......""BETALEN"" zal ++ U ++!!!!!!!

born2bewild 5 mei 2012 10:44

di rupo heeft ook cashflow nodig voor zijn schmink

andy.v 5 mei 2012 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pegasus6869 (Bericht 6113277)
één zaak staat vast ......""BETALEN"" zal ++ U ++!!!!!!!

amen

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be