![]() |
Een eigen bank met competitief geld
Een andere draad waarin de goudstandaard ter sprake kwam zette mij aan het denken.
Is het legaal een eigen competitieve munteenheid te beginnen? Stel dat ik over een enorm kapitaal beschikte en een eigen bank opstart. Ik koop een hoop goud of zilver (als reserve) en zeg dat mensen hun goud bij mij mogen deponeren in ruil voor een schuldbewijs (geld). Iedereen die over dat schuldbewijs beschikt (rechtstreeks van mij gekregen of verhandeld) kan het komen inruilen voor een bepaalde hoeveelheid goud (zoals je vroeger met de dollar kon in de VS, en andere munteenheden waarschijnlijk ook in hun landen). Zou dit legaal zijn? Tis maar hypothetisch, kheb geen verlangen om echt een bank te beginnen, noch het kapitaal ervoor :p |
Neen, dat is niet legaal.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ze noemen dat in principe aandelen, dus in die zin mag je "schuldbewijzen" uitgeven met een evaluatieve waarde op basis van hoeveel goud je hebt, en wat de waarde daarvan is. Deze aandelen kunnen "getransfereerd" worden, de vorm van uitwisselen van je schuldbewijzen onder de mensen onderling.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Maar dat moet helemaal niet door goud gedekt zijn he.
Stel dat ik 100 000 roze briefjes met mijn handtekening op, en de nummertjes van 1 tot 100 000 uitgeef. Ik bied die op de markt aan tegen de hoogste bieder ; elke dag breng ik er 100 in omloop, en doe dat dus gedurende ongeveer 3 jaar. Soms kan het zijn dat ik ze die dag moet slijten aan 1 Eurocent. Soms kan het zijn dat mensen 10 Euro ervoor bieden. Natuurlijk moet ik ook wel "kopers" hiervoor vinden, maar waarom niet, he. Nadien zijn die in omloop. Indien de mensen beslissen van dat als een betaalmiddel te aanvaarden, wat is daar mis mee ? Veel kans dat het niet gaat lukken, maar het kan zijn dat het aanslaat. De uiteindelijke waarde is de "verzamelwaarde" van die briefjes. Die kunnen dan, zoals elke andere asset, een "geldfunctie" krijgen he. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In VS gevangenissen is momenteel de makreel de munteenheid... |
Citaat:
|
Citaat:
Dus: Boycott de regering, begin een munt. |
Citaat:
Het is gewoon ruilhandel zonder dat de staat inkomsten ziet, de economie draait verder. |
Citaat:
Stel dat ik 200 roze briefjes heb bekomen door mijn handelingen. Ik weet dat ik daarmee een auto kan kopen omdat ik garagisten ken die die roze briefjes aanvaarden. Maar gaat de staat mij nu een equivalent aan inkomsten aanrekenen en belasten ? Mijn inkomsten zijn "200 roze briefjes". Als de staat mij 20% belast, wil ik hen daar dus best 40 roze briefjes van opsturen. Als de staat dat niet als waarde aanvaardt, dan is er dus ook geen waarde (voor de staat) aan mijn 200 briefjes, heb ik geen inkomen, en dus ook geen belasting, he. |
Citaat:
Legal tender wil enkel zeggen dat je GEDWONGEN bent om het te aanvaarden. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:20. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be