Koenraad Noël |
7 mei 2012 23:49 |
Vlaamse modelstaat naar (historisch) Frans voorbeeld
Een poging tot een eerste aanzet tot een concretisering van een onafhankelijk Vlaanderen (of misschien nog beter: Zuid-Nederland), niet uit nationalistisch motief, maar de mogelijkheid om een modelstaat te creëren vanuit zeker oogpunt. Dat dit een ideaalsituatie is, of zelfs maar mijn mening absoluut weergeeft wil ik niet beweren. Lekker stout en provocerend, met een duidelijke Franse inspiratie. Het is natuurlijk ook maar een klein begin.
De splitsing
Wallonië onafhankelijk of zelfs nog liever naar Frankrijk. Brussel kan zich onafhankelijk ontpoppen tot Europese hoofdstad, met Sint-Genesius-Rode erbij om enclavevorming te vermijden.
Brussel als onafhankelijke Europese Hoofdstad lijkt me trouwens een minstens even interessante gedachte.
De staatsvorming
Vlaanderen wordt een republiek met president.
De provincies (of departement) krijgen de namen uit de Franse tijd. Het voormalige Vlaams-Brabant wordt toegewezen aan Twee Neten (Antwerpen), met enkele gebieden die verdeeld worden over de twee andere aangrenzende provincies.
Waarom de departementsnamen? Om specifiek de link te breken met een al dan niet correct romantisch verleden.
Antwerpen wordt de hoofdstad van de republiek, en het Paleis op de Meir zal dienst doen als presidentieel paleis.
Romantische tierlantijntjes
Als vlag een driekleur: zwart-wit-geel, combinerend de "Vlaamse kleuren" en de kleuren van Neutraal Moresnet. De Vlaamse leeuw kan mogelijk als schild op de vlag geplaatst worden als overheidsvlag (vgl. Duitsland) of standaard van de president. Als wapen de Vlaamse Leeuw, met een Frygische muts of muurkroon op het schild. Rond het schild hangt een heraldische versie van de orde die hieronder beschreven zal worden. Mogelijk twee vlaggenstokken kruiselings achter het wapen.
De hoogste nationale onderscheiding van de republiek is de Orde van de Vlaamse Leeuw, dewelke gemodelleerd is naar het Légion d'honneur. De president is grootmeester van deze orde.
Alternatief motief voor de Vlaamse Leeuw kan de Generaliteitsleeuw zijn, of misschien eerder bij een mogelijke vereniging met Nederland.
Andere kwesties
De progressieve sociale verworvenheden waar bepaalde rechtse flaminganten tegen fulmineren worden behouden, sterker nog, ik zou ze zelfs in de grondwet laten plaatsen.
Nationalisering van de subsidieerde onderwijsnetten en de KU Leuven. Alle scholen en universiteiten worden op elkaar afgestemd.
|