Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Rattachement de la Wallonie à la France. Quid Bruxelles? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=171026)

Bokkenreyder 8 mei 2012 15:57

Rattachement de la Wallonie à la France. Quid Bruxelles?

Nu Hollande president van Frankrijk verkozen is, ziet de wereld van de Franstaligen en de PS in het bijzonder er plots weer wat mooier, wat stralender uit. Stemmen gaan op voor een 'rattachement' - Bruxelles incluis natuurlijk. Maar wat zal Bruxelles in de uithoek en als enclave in Vlaanderen van la grande territoire nog gaan betekenen? Het zwaartepunt van Europa zal zich dan automatisch verplaatsen en Bruxelles zal een verlaten en verkommerd Frans provincienest worden, een uithoek van het grote Gallische Rijk der Franse natie.
Voor mij niet gelaten, maar wel iets voor de verschillende francofiele(n) (Bruxellois) hier op het forum om over na te denken.

Xenophon 8 mei 2012 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 6117943)
Nu Hollande president van Frankrijk verkozen is, ziet de wereld van de Franstaligen en de PS in het bijzonder er plots weer wat mooier, wat stralender uit. Stemmen gaan op voor een 'rattachement' - Bruxelles incluis natuurlijk. Maar wat zal Bruxelles in de uithoek en als enclave in Vlaanderen van la grande territoire nog gaan betekenen? Het zwaartepunt van Europa zal zich dan automatisch verplaatsen en Bruxelles zal een verlaten en verkommerd Frans provincienest worden, een uithoek van het grote Gallische Rijk der Franse natie.
Voor mij niet gelaten, maar wel iets voor de verschillende francofiele(n) (Bruxellois) hier op het forum om over na te denken.

Ik betwijfel of dat in Europa de annexatie van Brussel als lebensraum door Frankrijk een ernstige optie is.

Bokkenreyder 8 mei 2012 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6117976)
Ik betwijfel of dat in Europa de annexatie van Brussel als lebensraum door Frankrijk een ernstige optie is.

Ze dromen er nochtans steeds luider van.

Xenophon 8 mei 2012 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 6117985)
Ze dromen er nochtans steeds luider van.

Helaas voor hen, dromen zijn bedrog.

Bokkenreyder 8 mei 2012 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6118081)
Helaas voor hen, dromen zijn bedrog.

Moet je mij in dit geval niet vertellen.
Sommige Bruxellois daarentegen denken dat ze het centrum van de wereld zijn en blijven.

Another Jack 8 mei 2012 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6117976)

Ik ook.
Net als ik betwijfel dat een onafhankelijk Vlaanderen een ernstige optie is.

Xenophon 8 mei 2012 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6118094)
Ik ook.
Net als ik betwijfel dat een onafhankelijk Vlaanderen een ernstige optie is.

Ja, we hebben allemaal onze angsten, hoop en twijfels.

Another Jack 8 mei 2012 17:05

Inderdaad.

Jacob Van Artevelde 8 mei 2012 18:29

Citaat:

Nu Hollande president van Frankrijk verkozen is, ziet de wereld van de Franstaligen en de PS in het bijzonder er plots weer wat mooier, wat stralender uit. Stemmen gaan op voor een 'rattachement' - Bruxelles incluis natuurlijk.

Gij hoort dus stemmen....

Another Jack 8 mei 2012 18:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 6118276)

Paulus had daar ook onlangs last van. Hij noemde het zijn "Spreker".

Bokkenreyder 8 mei 2012 18:44

Citaat:

... uit Franstalig België toch.

matthias999 8 mei 2012 18:44

Brussel zal in een frans model niet meer betekenen dan een provinciestadje. Eigenlijk zou brussel automatisch bij vlaanderen moeten gevoegd worden + eentalig nederlands. Brussel ligt nu eenmaal volledig in Vlaanderen en gezien het historisch nederlandstalig karakter hoort Brussel veel meer bij Vlaanderen dan bij een Eengemaakt Frankrijk.

Jacob Van Artevelde 8 mei 2012 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 6118307)
........ een Eengemaakt Frankrijk.

8O

Bokkenreyder 8 mei 2012 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 6118315)
8O

fonne 8 mei 2012 19:24

Citaat:

Sommige mensen hebben oren om te horen.

Les Wallons aussi veulent quitter la Belgique

Le rattachement de la Wallonie �* la France serait plus simple que la réunification allemande

Mélenchon pour un rattachement Wallonie-France

Le Pen imagine un rattachement de la Wallonie

60% des Français favorables �* un rattachement Wallonie-France

Rattacher la Wallonie �* la France, qui est pour?

Rattachement Wallonie-France : comment corriger un accident de l’Histoire ?

Volkslied van de Ware Belgen.

Another Jack 8 mei 2012 19:29

Wat voorspel je, fonne?

Bokkenreyder 8 mei 2012 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6118374)
Wat voorspel je, fonne?

De ondergang van de smurfen, Jack! :rofl:

Ernst Niessen 8 mei 2012 20:17

Citaat:

En dan vermeldt u nog niet het feit dat Di Rupo enthousiast de verkiezingscampagne van zijn politieke vriend heeft gesteund, dat hij de Marseillaise uit volle borst heeft meegezongen en dat hij ook afgelopen zondag van de partij was toen François Hollande eenmaal was verkozen.

Bovendien:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 6113773)
... zoals het feit dat de Franse tricolore prominent aan de gevel van het maison communale hangt.

The smoking gun? :-P

Henri1 8 mei 2012 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 6118457)
En dan vermeldt u nog niet het feit dat Di Rupo enthousiast de verkiezingscampagne van zijn politieke vriend heeft gesteund, dat hij de Marseillaise uit volle borst heeft meegezongen en dat hij ook afgelopen zondag van de partij was toen François Hollande eenmaal was verkozen.

Bovendien:

Dat is zijn goed recht.
Of mag dat niet bij de Hollanders ?

Ernst Niessen 8 mei 2012 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 6118307)
Brussel zal in een frans model niet meer betekenen dan een provinciestadje. Eigenlijk zou brussel automatisch bij vlaanderen moeten gevoegd worden + eentalig nederlands. Brussel ligt nu eenmaal volledig in Vlaanderen en gezien het historisch nederlandstalig karakter hoort Brussel veel meer bij Vlaanderen dan bij een Eengemaakt Frankrijk.

PS-kopstuk Philip Moureaux heeft al gepleit voor de aansluiting van Brussel bij Vlaanderen. Volgens hem is dat logischer.

Tja, verstand komt met de jaren. 8-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be