Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Historisch: Obama spreekt zich uit voor het homohuwelijk (https://forum.politics.be/showthread.php?t=171093)

Raf 10 mei 2012 13:16

Historisch: Obama spreekt zich uit voor het homohuwelijk

Citaat:

In een interview met de Amerikaanse televisiezender ABC heeft president Barack Obama zich uitgesproken voor het homohuwelijk. Het is de eerste keer dat hij zich in de hoedanigheid van president op die manier uitlaat over die hete politieke aardappel. Bovendien is Obama de eerste Amerikaanse president in de geschiedenis die het homohuwelijk openlijk goedkeurt.

Obama legde uit dat het homohuwelijk wat hem betreft legaal moet worden. Hij verwees onder andere naar het Amerikaanse leger, waar homoseksualiteit sinds kort bespreekbaar is, maar waar veel homoseksuele soldaten zich nog steeds beperkt voelen omdat ze niet kunnen trouwen met hun partner.

Hij voegde er wel aan toe dat hij er persoonlijk zo over denkt en dat het aan de Amerikaanse staten is erover te beslissen. Het homohuwelijk is een heet hangijzer in de Verenigde Staten. Vroeger heeft Obama gezegd tegen huwelijken tussen mensen van hetzelfde geslacht te zijn, hij was wel voor geregistreerde partnerschappen tussen mensen van hetzelfde geslacht. Ongeveer anderhalf jaar geleden gaf Obama aan de kwestie in beraad te hebben.

Volgens verschillende Amerikaanse media moest de president zich er deze week wel over uitspreken. Zijn vicepresident Joe Biden zei een paar dagen geleden voor het homohuwelijk te zijn. Later zei een topambtenaar in zijn regering ook voor te zijn.

Wint of verliest hij kiezers?
Obama's steun aan het homohuwelijk trekt mogelijk meer kiezers naar zijn kamp, voor de verkiezingen in november. Een groot deel van zijn achterban is er namelijk voorstander van. Een belangrijk deel van de mensen die geld voor zijn campagne bij elkaar sprokkelen, is homo of lesbisch. Maar wellicht zal hij er ook wel stemmen door verliezen. De Republikeinen zullen er allicht zwaar op inspelen tijdens de campagne.

Het is de laatste jaren in de VS ook wel al politiek minder riskant om voor het homohuwelijk te zijn. Dat bleek vorige week uit een peiling van onderzoeksbureau Gallup. Daaruit kwam naar voren dat ruim vijftig procent van de Amerikaanse kiesgerechtigden is voor de uitbreiding van de rechten van getrouwde homoseksuele koppels is.

Uit de peiling bleek dat 65 procent van de Democraten het homohuwelijk steunt en van de onafhankelijke kiezers steunt 57 procent het huwelijk. Van de Republikeinen staat slechts 22 procent achter het homohuwelijk. De Republikeinse presidentskandidaat Mitt Romney sprak onlangs nog zijn bezwaar tegen het homohuwelijk uit.
Bron: Het Laatste Nieuws

Zou het dan tòch ooit nog goed komen met dat onderontwikkeld land?

Koenraad Noël 10 mei 2012 13:18

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/...grondwet.dhtml

Citaat:

De Amerikaanse staat North Carolina neemt het verbod op een huwelijk tussen twee personen van hetzelfde geslacht op in de grondwet. Dat blijkt uit een gisteren gehouden referendum.

De staat beschikte al langer over een wet die het homohuwelijk onmogelijk maakte, maar met het amendement van de eigen grondwet wil North Carolina voorkomen dat rechters die wet omzeilen, meldt de New York Times.

Raf 10 mei 2012 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6120418)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6120414)

Het zal nog niet voor direct zijn dus... :|

SDX 10 mei 2012 13:30

Zijn er verkiezingen in zicht? :D

Ratatosk 10 mei 2012 13:33

Het burgerlijk huwelijk afschaffen en vervangen door een contract bij de notaris ongeacht het geslacht.
laat de kerk of andere religieuze groepjes maar onofficieel huwelijkjes zegenen.

Egmond Codfried 10 mei 2012 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 6120442)
Het burgerlijk huwelijk afschaffen en vervangen door een contract bij de notaris ongeacht het geslacht.
laat de kerk of andere religieuze groepjes maar onofficieel huwelijkjes zegenen.

Mijn ogen dwaalden af en ik keek naar je avatar. Zijn dat testikels? Wat wil je ons hiermee duidelijk maken?

Nietzsche 10 mei 2012 15:09

Triest mannetje die Obama, eerst nog vel tegen het homohuwelijk zijn, en dan nu opeens voor. Omdat hij weet dat veel mensen dat fijn gaan vinden, populisme ten top.

Al met al, zal het wel een goede ontwikkeling zijn voor Amerika, je kunt je alleen afvragen of het echt uit het hart van Obama komt. Ik betwijfel het.

vlijmscherp 10 mei 2012 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6120414)
Bron: Het Laatste Nieuws

in ieder geval een goed signaal. maar we zullen nog moeten afwachten hoe hij in de echte kiesstrijd gaat reageren. Zeker als mocht blijken dat hij nog veel stemmen nodig heeft van diepgelovigen.

maar goed, het is een stap in de goede richting.

Wiley E Coyote 10 mei 2012 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6120418)

de reden voor de uitslag van het referendum in North Carolina was wel dat de stemming "gemanipuleerd" was in de zin dat ze samenviel met de republikeinse voorverkiezingen en dat m.a.w. er daardoor quasi alleen republikeinen zijn gaan stemmen...

Koenraad Noël 10 mei 2012 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6120618)
in ieder geval een goed signaal. maar we zullen nog moeten afwachten hoe hij in de echte kiesstrijd gaat reageren. Zeker als mocht blijken dat hij nog veel stemmen nodig heeft van diepgelovigen.

maar goed, het is een stap in de goede richting.

Misschien is het omdat hij denkt dat hij door de ruzie met de katholieke bisschoppen waarschijnlijk de "katholieke stem", indien die überhaupt bestaat, sowieso al kwijt is?

Egmond Codfried 10 mei 2012 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6120578)
Triest mannetje die Obama, eerst nog vel tegen het homohuwelijk zijn, en dan nu opeens voor. Omdat hij weet dat veel mensen dat fijn gaan vinden, populisme ten top.

Al met al, zal het wel een goede ontwikkeling zijn voor Amerika, je kunt je alleen afvragen of het echt uit het hart van Obama komt. Ik betwijfel het.

Waarom moeten wij hier fel schrijven en niet vel? Er is geen verschil in uitspraak en door context weten wij op welke van de twee men doelt.

Tamam 10 mei 2012 17:51

Ik herinner me niet dat Obama ooit tegenstander was van het homo huwelijk. Vanwaar haal je jouw info, Nietsche?

smosty 10 mei 2012 18:18

Binnenkort gaan enkel de homo's nog trouwen. De nieuwe vrijheid.

Koenraad Noël 10 mei 2012 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door smosty (Bericht 6120815)
Binnenkort gaan enkel de homo's nog trouwen. De nieuwe vrijheid.

Sommigen maken eens spottend de opmerking dat enkel homoseksuelen en priesters nog willen trouwen.

Johan Bollen 10 mei 2012 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 6120621)
de reden voor de uitslag van het referendum in North Carolina was wel dat de stemming "gemanipuleerd" was in de zin dat ze samenviel met de republikeinse voorverkiezingen en dat m.a.w. er daardoor quasi alleen republikeinen zijn gaan stemmen...

Dat is inderdaad manipulatie. Daar hoef hoef je geen aanhalingstekens bij te zetten.

C2C 11 mei 2012 01:29

Ik ben persoonlijk tegen het homohuwelijk. Ik vind dat een contradictie. En louter en alleen vanuit linguïstisch oogpunt. De term "huwelijk" duidt voor mij teveel een relatie tussen man en vrouw aan.

Gewoon de term verschillend laten zijn, en de rest gelijkmaken.

Enfin, da's nu geen heikel punt hoor. Maar "homohuwelijk" blijft voor mij te raar klinken.

giserke 11 mei 2012 01:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 6121290)
Ik ben persoonlijk tegen het homohuwelijk. Ik vind dat een contradictie. En louter en alleen vanuit linguïstisch oogpunt. De term "huwelijk" duidt voor mij teveel een relatie tussen man en vrouw aan.

Gewoon de term verschillend laten zijn, en de rest gelijkmaken.

Enfin, da's nu geen heikel punt hoor. Maar "homohuwelijk" blijft voor mij te raar klinken.

Ben jij het niet die het hier wou aftrappen wegens te rechts forum? 8O

giserke 11 mei 2012 01:36

Jongens toch, waarom verbieden dat 2 mensen zich zelf aan elkaar willen verbinden via het huwelijk?
Wat doet het er nu toe of het 2 mannen of vrouwen zijn?
Heb je daar persoonlijk nadeel van ondervonden?

E. Gidius 11 mei 2012 05:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6121293)
Jongens toch, waarom verbieden dat 2 mensen zich zelf aan elkaar willen verbinden via het huwelijk?
Wat doet het er nu toe of het 2 mannen of vrouwen zijn?
Heb je daar persoonlijk nadeel van ondervonden?

Heb jij al persoonlijk nadeel ondervonden van de opwarming van de aarde? Van de niet-splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde? Van Brussel-derde-gewest? Van pedofiele pastoors? Etc. etc.

Met andere woorden: een totaal onzinnig argument.

giserke 11 mei 2012 08:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 6121336)
Heb jij al persoonlijk nadeel ondervonden van de opwarming van de aarde? Van de niet-splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde? Van Brussel-derde-gewest? Van pedofiele pastoors? Etc. etc.

Met andere woorden: een totaal onzinnig argument.

Als je kunt aantonen dat ze anderen kwaad doen door te huwen, heb je gelijk.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be