Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Leuven ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=171185)

Groentje-18 13 mei 2012 18:30

Leuven ...

Leuven kampt de laatste tijd met ernstige problemen op het vlak van veiligheid en criminaliteit ...

Hoe denkt u dat dit komt? En wat kan hier aan gedaan worden?

Zijn er mensen die regelmatig in Leuven komen of het kennen en een beter zicht hebben op de problematiek?

Het lijkt me een discussie waard, hoe deze bijzonder veilige en zeer gezellige studentenstad is kunnen veranderen in een stad waar de criminaliteitsstatistieken de pan uitswingen en waar overlast schering en inslag is.

Koenraad Noël 13 mei 2012 18:41

Het enige onveilige dat ik recent in Leuven meemaakte was een auto die haast tegen een gevel reed, stopte voor het zebrapad (waardoor we aannamen dat ze ons doorliet) om dan meteen voort te vlammen. :-P

Ja seksisten, het was een vrouw. Ja I&I'ers, het was een Moslima.

Welke buurten zijn volgens jou het onveiligst?

fonne 13 mei 2012 20:01

Den toebak gaat de cafés op de Oude Markt dichtdoen. Goe bezig.

Everytime 13 mei 2012 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 6124643)
Leuven kampt de laatste tijd met ernstige problemen op het vlak van veiligheid en criminaliteit ...

Zijn er mensen die regelmatig in Leuven komen of het kennen en een beter zicht hebben op de problematiek?

Het lijkt me een discussie waard, hoe deze bijzonder veilige en zeer gezellige studentenstad is kunnen veranderen in een stad waar de criminaliteitsstatistieken de pan uitswingen en waar overlast schering en inslag is.

Mijn laatste bezoek in Leuven was zeer positief. Niets negatiefs gezien.

santos 14 mei 2012 07:56

We zullen er een muur rondbouwen een identiteits controle verplichten om er in of uit te raken.

Txiki 14 mei 2012 07:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 6124643)

Kom eens met wat data en literatuur af. Zonder dat kan niemand hier deftig op reageren.

Bokkenreyder 14 mei 2012 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 6125166)
We zullen er een muur rondbouwen een identiteits controle verplichten om er in of uit te raken.

Weer zo een van die typisch francofiele gemeenplaatsen. De lezerscommentaren in de franstalige kranten staan er vol van. :roll:

santos 14 mei 2012 08:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 6125170)
Weer zo een van die typisch francofiele gemeenplaatsen. De lezerscommentaren in de franstalige kranten staan er vol van. :roll:

Typisch weer, een in zijn gat gebeten flaminganten commentaar.

Bokkenreyder 14 mei 2012 08:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 6125171)
Typisch weer, een in zijn gat gebeten flaminganten commentaar.

Ik had dus toch weer gelijk. Is niet moeilijk: die kerels verraden zichzelf om de haverklap.

Vlaanderen Boven 14 mei 2012 08:07

Ik heb de indruk dat het aantal inbraken fors gestegen is, maar het kan ook een ietwat vertekend beeld zijn omdat ik vroeger minder de gewoonte had de regionale pers te lezen. Wat vechtpartijen, vandalisme en dergelijke betreft: ja, maar het beperkt zich voornamelijk tot vrijdagavond en de betrokkenen zijn vaak mensen van buiten het Leuvense.

Mijn advies: deuren goed op slot doen en geen onbekenden binnenlaten, maar op straat zelf heb je meestal weinig meer te vrezen dan zatte mensen die iets naar je lallen.

Vlaanderen Boven 14 mei 2012 08:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 6124725)
Den toebak gaat de cafés op de Oude Markt dichtdoen. Goe bezig.

Tabbock zou beter zelf zijn verantwoordelijkheid opnemen. Volgens mij is het nog altijd de taak van de politie en niet van café-uitbaters om de criminaliteit in te dammen.

Of moeten ze misschien alle 'verdachte personen' stelselmatig beginnen weigeren? Want dat zal zéker geen problemen veroorzaken of controverse uitlokken...

pajoske 14 mei 2012 08:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 6125179)
Tabbock zou beter zelf zijn verantwoordelijkheid opnemen. Volgens mij is het nog altijd de taak van de politie en niet van café-uitbaters om de criminaliteit in te dammen.

De politie in Leuven heeft daar geen tijd voor. Die moeten auto's onrechtmatig laten wegslepen en parkeerboetes innen. En vanaf volgend jaar moeten de wijkagenten waarschijnlijk hun dag besteden aan het controleren of alle tijdelijke inwoners wel hun immens hoge gemeentetaksen betaald hebben.

santos 14 mei 2012 08:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 6125186)
De politie in Leuven heeft daar geen tijd voor. Die moeten auto's onrechtmatig laten wegslepen en parkeerboetes innen. En vanaf volgend jaar moeten de wijkagenten waarschijnlijk hun dag besteden aan het controleren of alle tijdelijke inwoners wel hun immens hoge gemeentetaksen betaald hebben.

Tja dat brengt meer op voor de stad zelf, en dan kunnen ze dingen doen die de mensen zien en dat tastbaar is voor hen.
Daarmee keur ik dat beleid niet goed, maar ik denk dat tegen bendes toch een nationale aanpak nodig is ipv regionale.

De schoofzak 14 mei 2012 08:42

Een zeer klein percentage van de bevolking is gewelddadig psychopatisch.
Voor die gasten is een avondje stappen maar geslaagd, als er een vechtpartijtje bij was, en als ze eens in een brievenbus hebben kunnen pissen.

Die gasten zijn, net als iedereen, erg mobiel geworden en rijden ook graag naar plaatsen waar het goed vertoeven is; ze kiezen liefst in die massa volk hun slachtoffers uit.

Het is aan de maatschappij om die vechtmachines er uit te halen en te interneren.

Dat kan maar via een preventief/repressieve aanpak, nadat de pakkans enorm opgedreven werd.

Camera's met nummerplaatherkenning; camera's die de massa filmen; opgeslagen beeldmateriaal dienstig om de identiteit te kunnen vastleggen van zware misdrijven;

Eerste keer gratuit geweld gebruiken: fikse straf die echt uitnodigt om zijn gedrag te wijzigen;
Tweede keer gratuit geweld gebruiken: psychiatrisch onderzoek met het oog op internering;
Derde keer: 'van rechtswege' internering.

santos 14 mei 2012 08:47

Ik geloof niet in camera's voor meer veiligheid.
En zo blijkt uit ook rapporten dat camera's niet dadelijk zorgen voor meer veiligheid.
http://www.schneier.com/blog/archive...dons_surv.html

Bollywood 14 mei 2012 10:14

Reden is zeer simpel.

In de weekdag veel studenten in leuven waaronder ook buitenlanders. Op een bepaald moment mocht een afrikaan ergens niet binnen. Dit is opgeblazen geweest en van Tobback mochten cafés niemand meer weigeren op vlak van huidskleur.

Dit trok in de weekends veel mensen aan vanuit Mechelen, Zaventem, Vilvoorde die in de plaatselijke cafés niet meer binnenmochten. Sedert dan is Leuven steeds maar onveiliger geweest voor het macho gedrag van bepaalde culturen. Zeker de oude markt is te vermijden in het weekend.

Schelfie 14 mei 2012 13:44

Verheug uzelf, want ik heb uit goede bron dat Leuven binnenkort 60 nieuwe camera's gaat aankopen.

Ratatosk 14 mei 2012 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood (Bericht 6125252)
Reden is zeer simpel.

In de weekdag veel studenten in leuven waaronder ook buitenlanders. Op een bepaald moment mocht een afrikaan ergens niet binnen. Dit is opgeblazen geweest en van Tobback mochten cafés niemand meer weigeren op vlak van huidskleur.

Dit trok in de weekends veel mensen aan vanuit Mechelen, Zaventem, Vilvoorde die in de plaatselijke cafés niet meer binnenmochten. Sedert dan is Leuven steeds maar onveiliger geweest voor het macho gedrag van bepaalde culturen. Zeker de oude markt is te vermijden in het weekend.

Inderdaad.

Vroeger werd uitschot geweigerd, nu moet men het verplicht binnenlaten. Je ziet het ook, mede door de dure bierprijzen is er nu amper volk dat uitgaat op de oude markt.

Vlaanderen Boven 14 mei 2012 16:45

Oplossing: naar Den Allee gaan. De 33'ers kosten er evenveel als een gewone pint.

Boduo 14 mei 2012 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 6125468)
Inderdaad.

Vroeger werd uitschot geweigerd, nu moet men het verplicht binnenlaten. Je ziet het ook, mede door de dure bierprijzen is er nu amper volk dat uitgaat op de oude markt.

"Dure" bierprijzen.
Wil je een paar concrete voorbeelden geven ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be