![]() |
openbaar vervoer
Nu de besparingsmaatregelen bij de Lijn pijnlijk duidelijk maken dat onze overheid geen inspanningen doet voor ons openbaar vervoer vraag ik mij af hoelang het nog duurt alvorens zij daar eerlijk over communiceren?
Vanaf september (of vroeger afhankelijk van uw provincie) rest voor vele pendelaars, of mensen die 's avonds deel willen uitmaken van het cultureel leven niks anders dan opnieuw een wagen aanschaffen of de taxi gebruiken. Of is dat misschien de bedoeling? Enkel de kapitaalkrachtigen mogen nog uitwerken gaan en mogen na 't werk nog uitgaan, zij die afhangen van het openbaar vervoer mogen armer worden. Dank u wel. |
Terechte zaak. Openbaar vervoer dat niet zelfbedruipend kan zijn en, erger nog, zelfs ondanks zijn enorme subsidies en zijn lage kostendekkingsgraad nog steeds verlies draaien, die horen niet te bestaan.
|
Citaat:
Hoeveel draagt Vlaanderen bij voor elk bus- of tramticketje dat verkocht wordt ? Daar is toch zeer duidelijk over gecommuniceerd. Of verstaan gij dat niet goed ? Wat de NMBS betreft, is het wel een ander verhaal. Immers, alles, maar dan ook alles wat te maken heeft met mobiliteit, is gewestelijke materie .... behalve de nmbs. En wat doet de nmbs (behalve staken en te laat komen) ? |
Citaat:
U vindt dat er duidelijk gecommuniceerd geweest is over de schrappingen van diverse lijnen en ritten? Hebt u er bijv. enig idee van hoe iemand uit Mariaburg na 01/09 nog een avondje kan stappen in het Antwerpse? Ik alvast niet, "thuisblijven en zwijgen want wij moeten jullie geld aan banken geven." Dat is wat openbaar vervoergebruikers te horen krijgen vanuit hun overheid. |
Echt fucking schandalig, in zogenaamde tijden van crisis schrappen in't openbaar vervoer.
Schaamtelijk en indruisend tegen alle logisch denken zelve. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het grote probleem is de manier waarop men in Vlaanderen de afgelopen jaren met het begrip openbaar vervoer is omgegaan: kwantiteit boven kwaliteit. Gratis abonnementen voor een hoop mensen, iedereen een bushalte voor z'n deur, dure belbussen waar gewoonlijk één persoon opzit, en onrealistisch lage tarieven.
Het gevolg daarvan is dat De Lijn met een dramatisch lage kostendekkingsgraad zit, van rond de 15%. Ik ken geen enkel ander OV-bedrijf dat zulke trieste resultaten neerzet. Het idee dat een OV-bedrijf enkel mag bestaan wanneer het volledig zelfbedruipend is is onzin, en openbaar vervoer heeft ook een sociale functie. Maar 15% kostendekking is compleet van de pot gerukt. Spijtig genoeg heeft men, nu er moet worden bespaard, besloten bussen te gaan afschaffen in plaats van iets te doen aan het echte probleem: de te lage inkomsten uit reizigersvervoer. Schaf gratis abonnementen af, en vervang ze door goedkope formules. Reken realistische ticketprijzen aan. Vervang belbussen door een soort taxi's (waarom moet een bus 20 plaatsen hebben als er maar 2 van gebruikt worden?), enz. Openbaar vervoer moet reizigers aantrekken omdat het goed is, niet omdat men overal met zo goed als gratis tickets naar je kop smijt. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En gij vindt misschien dat iedereen, tot in de verste uithoek, tot aan zijn voordeur afgehaald en teruggebracht moet worden op elk uur van de dag en de nacht ? (Ik ga wel akkoord met uw kritiek omtrent onze centen. Het is aan de Vlaming om op andere en betere politiekers te stemmen. Niet op diegenen die ons voorhielden "dat we gaan verdienen aan Dexia", en hun oude machtspartijdige kornuiten.) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als minister heb ik zoiets in 5 minuten opgelost.
Importeer gewoon een paar indiërs, geef ze een ritska en voor een kommeke rijst met curry per dag en een vuilnisbelt als slaapplaats heeft iedereen zijn plaatselijke openbare vervoer. |
Citaat:
Het openbaar vervoer dat jullie in België kennen is gewoon een zuivere verspilling van resources en geld. Niet meer of niet minder. |
Citaat:
|
Citaat:
Vind ik er ook van. De democratisering van het goede leven hangt mijn kloten uit. Overal veel te veel volk. Zelfstandigen die amper op hun vingers kunnen tellen en in feite veredelde ambtenaren zijn maar een bakkes opzetten alsof ze alle wijsheid in pacht hebben. Het openbaar vervoer moest afgeschaft worden en de wegen geprivatiseerd zodat ik met mijn jaguar zonder file naar de kust kan en daar amper volk is. Op de peage in Frankrijk sta ik ook nooit in de file. Te duur voor het klootjesvolk. Een klein deel van de kust moet voorzien worden voor hen met all in hotels waar ze in bussen naar toe kunnen en zo weinig mogelijk buiten gaan. Weg met de frigoboxtoeristen en al die kleine lelijke winkeltjes met emmertjes en t-shirts, weg met de overvloed aan terrassen en café's, appartementen, frituren, nutteloze winkels, ... Rust en hier en daar een 5 sterren hotelletje en/of restaurantje is wat er nog mag overschieten. En een galerij of juwelier. Weg met de middenstand. |
Citaat:
De wereld is te mooi om in België te blijven plakken. Zelfs binnen Europa zijn er aardig wat fijnere plekken om te toeven. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:04. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be