Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Pascal Smets: Engels vervangt Nederlands op de speelplaats (https://forum.politics.be/showthread.php?t=171317)

ViveLaBelgique 18 mei 2012 20:23

Pascal Smets: Engels vervangt Nederlands op de speelplaats

http://de.rechtzetting.be/2012/05/18...e-speelplaats/

Soms worden er ook nog goede initiatieven genomen door Vlaamse overheid. Als we als Vlaming vooruit willen moeten we inderdaad het Nederlands dat wij menen te beheersen laten verworden tot een dode taal.

Engels kan je best van jongs af aan gebruiken als omgangstaal en als linqua franca.

Koenraad Noël 18 mei 2012 20:29

Pascal zou nog tot zoiets in staat zijn, hoor. :-D

Bokkenreyder 18 mei 2012 20:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6130518)

Soms worden er ook nog goede initiatieven genomen door Vlaamse overheid. Als we als Vlaming vooruit willen moeten we inderdaad het Nederlands dat wij menen te beheersen laten verworden tot een dode taal.

Engels kan je best van jongs af aan gebruiken als omgangstaal en als linqua franca.

You wish ! Wij, Vlamingen, zijn nog altijd competent genoeg om naast onze eigen moedertaal ons een of meer vreemde talen voldoende eigen te maken om met de rest van de wereld te communiceren. Dat onze francofone vrienden(dus de jouwe) die competentie niet (willen) hebben, is dan alleen maar spijtig voor hen. Ons klein taalgebied geeft ons het besef dat we ook andere talen machtig moeten zijn in deze wereld, zonder daarom onze eigen taal te moeten verloochenen. Andere volkeren denken dat hun taal zo oppermachtig is dat het spontaan aanleren van een andere taal ale overbodig en tijdverlies wordt beschouwd. Zij zijn de kleingeestigen die die dan tot scha en schande moeten erkennen dat hun superioriteitsgevoel hen in feite meer nadelen dan voordelen biedt.
Dat jij de ironie van 'de Rechtzetting' gebruikt om dit aan te kaarten, is niet alleen vals, maar tegelijk oerdom.

quercus 18 mei 2012 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6130518)

Ik vraag mij af of dergelijke onzin ooit zou kunnen opduiken in het brein van de Franstalige minister van onderwijs. Ik heb zo een vermoeden dat dergelijke "ingeving" daar als volstrekt onfatsoenlijk zou beschouwd worden. Enfin, van een naief kind zoals Pascal Smet kun je alles verwachten.

Johan Bollen 18 mei 2012 20:44

En dat is geen aprilgrap? Ik begrijp de Vlamingen niet meer vrees ik.

Xenophon 18 mei 2012 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6130531)
Ik vraag mij af of dergelijke onzin ooit zou kunnen opduiken in het brein van de Franstalige minister van onderwijs. Ik heb zo een vermoeden dat dergelijke "ingeving" daar als volstrekt onfatsoenlijk zou beschouwd worden. Enfin, van een naief kind zoals Pascal Smet kun je alles verwachten.

Ja, zoals toen hij het voorbeeld eens ging geven door bloed te geven. Als je niet weet dat het rode kruis van die boer geen eieren wil, wat voor wereldvreemde onnozelaar ben je dan?

Txiki 18 mei 2012 20:45

Wie reageert er nu ernstig op een grol en een grap van De Rechtzetting? Komaan zeg, wakker blijven, he.

Txiki 18 mei 2012 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6130535)

De Rechtzetting is satire.

Bokkenreyder 18 mei 2012 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6130535)

De Rechtzetting is een humoristische kijk met een ironische en satirische ondertoon, meer moet je er dan ook niet van maken. Dit is niets officieels, integendeel zelfs.

Johan Bollen 18 mei 2012 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 6130541)
De Rechtzetting is een humoristische kijk met een ironische en satirische ondertoon, meer moet je er dan ook niet van maken. Dit is niets officieels, integendeel zelfs.

OK

Ik dacht al. :-)

Citaat:

Ook Geert Bourgeois (N-VA) is tevreden dat er enkel nog Engels zal mogen worden gesproken op de Vlaamse speelplaatsen.
Wat bemoeien die mensen zich met wat er op de speelplaats gesproken wordt. Dat zijn hun zaken toch niet, dacht ik.

Txiki 18 mei 2012 20:51

Ach, Vive wilde gewoon even treiteren. En dat is hem nog gelukt ook. Sommigen hun paardjes zijn, denk ik, even groot als een muis...

Bokkenreyder 18 mei 2012 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6130545)
OK

Ik dacht al. :-)

Wat bemoeien die mensen zich met wat er op de speelplaats gesproken wordt. Dat zijn hun zaken toch niet, dacht ik.

Het spreekt voor Vive dat hij in de satire van de Rechtzetting tuint. :roll:
Politieke blindheid kan ver gaan. 8-)

Derk de Tweede 18 mei 2012 20:52

We zouden kunnen hier al kunnen beginnen.
Draad(je) ipv dat domme thread.

Bokkenreyder 18 mei 2012 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6130547)
Ach, Vive wilde gewoon even treiteren. En dat is hem nog gelukt ook. Sommigen hun paardjes zijn, denk ik, even groot als een muis...

Hmmmm

Johan Bollen 18 mei 2012 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 6130548)
Politieke blindheid kan ver gaan. 8-)

Moest hij consequent zijn zou hij hetzelfde beweren van het Frans:

Citaat:

Maar ik vermoed dat Vive taalimperialistische neigingen heeft ten opzicht van het Nederlands.

Txiki 18 mei 2012 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 6130550)
Hmmmm

Mja, ik geef hem het voordeel van de twijfel. Als Vive er echt ingetuind zou zijn zoals je aangeeft, djiez, dan is hij nog, euhm, d***** dan ik dacht...

Bokkenreyder 18 mei 2012 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6130552)
Moest hij consequent zijn zou hij hetzelfde beweren van het Frans:

Maar ik vermoed dat Vive taalimperialistische neigingen heeft ten opzicht van het Nederlands.

Right you are! Oeps, dat is Engels, zeker?;-)

Bokkenreyder 18 mei 2012 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6130557)
Mja, ik geef hem het voordeel van de twijfel. Als Vive er echt ingetuind zou zijn zoals je aangeeft, djiez, dan is hij nog, euhm, d***** dan ik dacht...

Vive kennende gaat hij DAT natuurlijk niet toegeven: jij hebt hem de 'vluchtweg' gegeven. En daar zal hij hij vlotjes gebruik van maken. 8-)

ViveLaBelgique 18 mei 2012 21:12

Ook Geert Bourgeois is het idee genegen volgens de De.Rechtzetting.be. Ik citeer hem:

Ook Geert Bourgeois (N-VA) is tevreden dat er enkel nog Engels zal mogen worden gesproken op de Vlaamse speelplaatsen. ‘We hebben eindelijk een machtig wapen gevonden om de verfransing van de speelplaatsen in de Brusselse Rand tegen te gaan’, meent de minister van Inburgering.

Dus volgens De.Rechtzetting.be het is niet een stom bevlogen idee dat komt van Pascal Desmet. Het is een idee van de Vlaamse regering met steun van de voltallige Vlaamse regering. Het is dus nogal zwak om in deze enkel af te geven op Pascal Desmet. Hij wordt gewoon genoemd omdat hij de bevoegdheid van het Vlaamse onderwijs waarneemt.

Bokkenreyder 18 mei 2012 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6130575)
Ook Geert Bourgeois is het idee genegen volgens de De.Rechtzetting.be. Ik citeer hem:

Ook Geert Bourgeois (N-VA) is tevreden dat er enkel nog Engels zal mogen worden gesproken op de Vlaamse speelplaatsen. ‘We hebben eindelijk een machtig wapen gevonden om de verfransing van de speelplaatsen in de Brusselse Rand tegen te gaan’, meent de minister van Inburgering.

Dus volgens De.Rechtzetting.be het is niet een stom bevlogen idee dat komt van Pascal Desmet. Het is een idee van de Vlaamse regering met steun van de voltallige Vlaamse regering. Het is dus nogal zwak om in deze enkel af te geven op Pascal Desmet. Hij wordt gewoon genoemd omdat hij de bevoegdheid van het Vlaamse onderwijs waarneemt.

Txiki, wat denk je er nu van? Of blijft hij in zijn koppigheid volharden, denk je? 8-) Ik vrees dat ik gelijk heb, niet?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be