Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
(Bericht 6134809)
In die optie die jij beschrijft, file-filter je dan ook niet, maar haal je in of steek je voorbij, naargelang de situatie.
|
Ik reageerde enkel op het wat off topic van NoTuma die het over één lange rij wagens had...:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma
Ik mis mijn motor, geen zaliger gevoel als er een lange rij wagens voor de verkeerslichten staan, langzaam de rij voorbijrijden, als eerste voor de lichten, bij groen efkes gas open en bye bye suckers...
|
voorweg: onder jouw "voorbijsteken naargelang .. " versta ik ook inhalen, bij stilstaande auto´s zijn inhaalregels trouwens nooit van toepassing, die mag men in principe voorbijrijden dus zelfs bij inhaalverbod. (opgelet: een eventueel doorlopende streep mag men dan weer niet overrijden)
Citaat:
Artikel 16. Inhalen
16.1. Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.
|
Citaat:
72.2. Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden.
Bovendien is het verboden links van een doorlopende streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
|
Verkeersregel Art16.2bis is een "uitzonderingsregel" die bedoelt is om de haastige motorrijder (
voorzichtig) de toelating te geven tussen 2 files of 2 langzame files (
met een max snelheidsverschil van 20 kmh) aan een snelheid tem 50 kmh voorzichtig in te halen, "ttz door de file te filteren".
Wslk zal menige autorijder die pakweg + 50 kmh rijdt in oplossend dubbel-fileverkeer dan ook geen links of rechts inhalende motorrijder meer verwachten (in zijn eventueel dode hoek), dit op zijn rijstrook...
Maar als autorijder zou ik er wel zeker persé wel rekening meehouden... maar die regel maakt het de autorijder weer wat moelijker...
En als motorrijder zou ik er persé rekening mee houden dat menige autorijder als de file wat oplost naar voor kijkt en gas geeft (desnoods de grote filegaten induikt) en zelden in 3 spiegels gaat spiegelen...
De titel van Art 16.2bis is wat ongelukkig gekozen maar de context maakt het duidelijk dat het enkel om tussen 2 files voertuigen "te rijden" gaat, want enkel tussen 2 rijstroken (met 2 files op) gaat moeilijk hé. Dat zou balanceren zijn op de onderbroken rijstrookmarkering ... ;-)
Citaat:
En dat zou niet mogen bij een bord met inhaalverbod, of in de andere opties waar inhalen verboden is.
|
Logisch toch Art. 16.2bis is dan ongeldig, daarenboven gaat de waarde van verkeerstekens (witte lijn, inhaalverbodsbord, enz...) steeds boven verkeersregels als er "discussie mogelijk is". De klassieke verkeerslichten dan weer boven de verkeerstekens, enz... zie Artikel 6 volledig.
Citaat:
http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...gcode/105-art6
Artikel 6. Waarde van de bevelen van de bevoegde personen, van de verkeerstekens en van de verkeersregels
6.1. De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.
Deze bepaling geldt niet voor het oranjegeel knipperlicht en voor de lichten boven de rijstroken.
|
Soit Art16.2 bis is een verkeersregel die zelfs met andere verkeersregels zoals voorrangsregels* en inhaalregels tegelijk kan "botsen"; zoals ik al zei per specifiek geval zal de rechter zich dan uitspreken aan welke verkeersregel meer waarde gehecht wordt voor de schuldvraag door onvoorzichtigheid bij een motorongeval als Art 16.2bis ook van toepassing is.
*Ik geef één vb van een andere verkeersregel:
Citaat:
Artikel 12. Verplichting voorrang te verlenen
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd: van rijstrook of van file veranderen (..)
|
Tussen 2 langzame files "laveren-filteren" is meestal ook dikwijls van rijstrook veranderen want ...