Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Belgische belastingdruk blijft almaar toenemen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=171458)

knip 24 mei 2012 10:06

Belgische belastingdruk blijft almaar toenemen

Tiens ik dacht toch dat het aandeel belastingen beperkt ging blijven...

We hebben nu al de hoogste belastingsdruk...

Dank u vlaamse traditio verraderspartijtjes

http://www.knack.be/nieuws/belgie/be...0102123706.htm

Citaat:

De belastingdruk in België bereikt in 2012 een historisch ongezien niveau. Dat voorspelt het Federaal Planbureau in De Tijd. Dat is vooral te wijten aan de ingrijpende maatregelen van de regering Di Rupo.

De fiscale en parafiscale druk klimt met 1,6 procentpunten tot 45 procent van het Bruto Binnenlands Product (BNP). Zowel de gezinnen als de ondernemingen betalen beduidend meer belastingen dan in 2011.

De federale regering verhoogde bij de opmaak van de begroting 2012 de belastingen met 3,5 miljard euro. De voornaamste maatregelen zijn de beperking van de notionele intrestaftrek voor bedrijven en de verhoging van de roerende voorheffing. Bij de begrotingscontrole in maart werden voor 400 miljoen extra heffingen aangekondigd.

In 2011 bedroeg de belastingdruk 43,4 procent in België en 40,9 procent in de eurozone. Vooral arbeid, maar ook kapitaal wordt in ons land relatief zwaar belast.

Het is volgens De Tijd ook bijna zeker dat de belastingdruk de komende jaren verder stijgt. De federale regering signaleert in haar stabiliteitsprogramma dat de belastingen in de periode 2013-2015 zullen toenemen. (Belga/INM)

Bollywood 24 mei 2012 10:15

Dacht dat de 'rijken' die belasting betaalden :?

De schoofzak 24 mei 2012 10:16

Citaat:

In 2011 bedroeg de belastingdruk 43,4 procent in België en 40,9 procent in de eurozone.
Dat verschil lijkt me niet zo groot te zijn.

Problemen lijken eer: anders gerichte belastingen (werk kapot belasten),
en 'we krijgen er niets voor in de plaats' (slechte justitie, lage pensioenen, lage sociale uitkeringen, wachtlijsten ....)

Bollywood 24 mei 2012 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6137294)

en 'we krijgen er niets voor in de plaats' (slechte justitie, lage pensioenen, lage sociale uitkeringen, wachtlijsten ....)

of ziektedekking waarbij het 'systeem' meer kost dan het remgeld...

knip 24 mei 2012 10:25

Of al die verdomde verspillingen en het geld dat verdwijnt in de corrupten hun zakken.
Maar ja daarmag je volgens de VRT niet over praten...

Yarisken 24 mei 2012 11:08

Dit kan toch niet. Beke en Alexander hadden gezegd dat dit niet het geval zou zijn .... :-). Man man man waarom gaan wij nog werken.

fonne 24 mei 2012 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood (Bericht 6137291)
Dacht dat de 'rijken' die belasting betaalden :?

Alle rijke smeerlappen die meer dan 1000€ per maand verdienen moeten bloeden.

WetIsWet 24 mei 2012 12:15

Citaat:

Ai, ai, ai ... BBP is 467 miljard dollar, dus 40.9% is 191 miljard en 43.4% is 203 miljard dollar. Jij vindt 12 miljard dollar niet veel ... ik wel ;-)

eno2 24 mei 2012 12:18

Citaat:

GROEN:

1 miljard lasten op arbeid verschuiven naar vermogenswinst en vervuiling, creëert jobs

demonen 24 mei 2012 12:37

Ik ben alleenstaande en betaal 65% belastingen op mijn loon.
Door de Staat word ik als fabrieksarbeider bij een klein toeleveringsbedrijf van Ford aanschouwd als grootverdiener!
Ik heb netto ongeveer 1.500 Euro/maand (incl. maaltijdcheques) wij werken 40 uren/week). Van die 1.500 Euro gaat nog eens 250 Euro af aan benzine om te gaan werken.
Nu hoorde ik juist Paul D'hoore op VTM zeggen dat er dit jaar nog 15 miljard Euro extra moet bezuinigd worden en dat deze linkse regering niet wenst te besparen en dat hij er vanuit gaat dat de belastingen nog veel feller gingen stijgen.
En het wordt nog erger zei hij want na de gemeenteraadsverkiezingen gaan de gemeentes en steden hun belastingen nog forser doen stijgen.
Dit is geen leven maar eerder overleven.
Mijn pensioen zal na 45 jaar werken op 1.040 Euro/maand komen.
Dit is de helft van wat vastbenoemde ambtenaren krijgen.
Zo kan het niet meer verder.

Em-Jay 24 mei 2012 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yarisken (Bericht 6137385)
Dit kan toch niet. Beke en Alexander hadden gezegd dat dit niet het geval zou zijn .... :-). Man man man waarom gaan wij nog werken.

Wel, er is geen enkele verhoging gebeurd van de belastingen op arbeid.
In de personenbelasting is het vooral de verhoogde roerende voorheffing op interesten en dividenden die meetelt. Met werken heeft dat echter geen fluit te maken.

Xenophon 24 mei 2012 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 6137494)
Ik ben alleenstaande en betaal 65% belastingen op mijn loon.
Door de Staat wordt ik als fabrieksarbeider bij een klein toeleveringsbedrijf van Ford aanschouwd als grootverdiener!
Ik heb netto ongeveer 1.500 Euro/maand (incl. maaltijdcheques) wij werken 40 uren/week). Van die 1.500 Euro gaat nog eens 250 Euro af aan benzine om te gaan werken.
Nu hoorde ik juist Paul D'hoore op VTM zeggen dat er dit jaar nog 15 miljard Euro extra moet bezuinigd worden en dat deze linkse regering niet wenst te besparen en dat hij er vanuit gaat dat de belastingen nog veel feller gingen stijgen.
En het wordt nog erger zij hij want na de gemeenteraadsverkiezingen gaan de gemeentes en steden hun belastingen nog forser doen stijgen.
Dit is geen leven maar eerder overleven.
Mijn pensioen zal na 45 jaar werken op 1.040 Euro/maand komen.
Dit is de helft van wat vastbenoemde ambtenaren krijgen.
Zo kan het niet meer verder.

Oh jawel, er zal nog heel wat belasting en armoede bijkomen voor het Vlaamse schaap iets durft zeggen.

knip 24 mei 2012 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Em-Jay (Bericht 6137505)
Wel, er is geen enkele verhoging gebeurd van de belastingen op arbeid.
In de personenbelasting is het vooral de verhoogde roerende voorheffing op interesten en dividenden die meetelt. Met werken heeft dat echter geen fluit te maken.

O jawel hoor, uiteindelijk komt het allemaal ten laste van de consument, welke zijn koopkracht steeds meer onder druk ziet staan, wat op zich weeral slecht is voor de lokale economie en zodoende slecht is voor de belastingsinkomsten, en zodoende ze de belastingen weeral zullen verhogen.

En zo blijft dat maar doorgaan tot ipv eens te besparen in de verspillende structuren en zakkenvullerij van de machtshebbers.

eno2 24 mei 2012 13:16

Altijd maar klagen over de belastingsdruk, maar niet op Groen willen stemmen

knip 24 mei 2012 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6137534)

Ja hoor, dat zal wel de oplossing zijn... Waarom had ik daar nog niet eerder aan gedacht.

van Maerlant 24 mei 2012 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6137534)

Links stemmen om de belastingen te verlagen. Goed idee :thumbsup:

Libro 24 mei 2012 13:48

Citaat:

Je moet daarbij ook nog rekening houden dat de vennootschapsbelasting peanuts is en het hoge percentage vooral te wijten is aan de belasting van de werknemers.

knip 24 mei 2012 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 6137558)
Je moet daarbij ook nog rekening houden dat de vennootschapsbelasting peanuts is en het hoge percentage vooral te wijten is aan de belasting van de werknemers.

Laten we morgen de vennootschappen zeer zwaar gaan belasten...

Een groot gedeelte zegt dan, komaan we zijn weg...
een ander gedeelte zal het wel doorrekenen in de prijs van de producten die ze verkopen.

Dit is gewoon economische realiteit

De uiteindelijke dupe weeral... De gewone consument, het brave werkende schaapje

fonne 24 mei 2012 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 6137558)

Een vennootschapsbelasting van 34% is helemaal geen peanuts. Tenminste niet voor de zelfstandigen en KMOs, die uitgekleed worden tot ze de laatste cent op tafel gelegd hebben. Alleen de grote multinationals ontsnappen er aan, dank zij de ijver van de Ø-VLD om hun vriendjes goed te bedienen.

fonne 24 mei 2012 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 6137544)
Links stemmen om de belastingen te verlagen. Goed idee :thumbsup:

Van zodra lonen en privé-bezit zijn afgeschaft, en vervangen door gerantsoeneerde voedselbonnen, zijn er geen belastingen meer nodig.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be