Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Zelfdovende sigaret verplicht in New York (https://forum.politics.be/showthread.php?t=17160)

Griffin 28 juni 2004 21:02

Citaat:

Zelfdovende sigaret verplicht in New York

Uitgegeven: 28 juni 2004 21:17
NEW YORK - De zelfdovende sigaret is sinds maandag verplicht in de Amerikaanse staat New York. Nieuwe wetgeving bepaalt daar dat uit oogpunt van brandveiligheid smeulende peuken uit zichzelf moeten uitgaan. New York, waar sigaretten peperduur zijn, is de eerste staat waar dergelijke peuken verplicht zijn gesteld.

De Amerikaanse tabaksindustrie heeft de invoering van de wet lang kunnen tegenhouden. Ze pleitte voor landelijke wetgeving gezien de hoge kosten om speciale sigaretten te maken alleen voor verkoop in New York. De aangepaste sigaretten hebben een ultradun papieren omhulsel dat minder goed brandt en dooft als er niet geregeld aan de sigaret wordt getrokken.

Het is overigens de vraag hoe succesvol de nieuwe wet is. Gezien de hoge prijzen roken de inwoners van New York massaal, veelal illegale, sigaretten uit 'goedkopere' staten.

nu.nl
Ik erger me vaak ook aan mensen die achteloos hun brandende sigaret(tepeuk) weggooien en dat ding verder laten roken. Moeten we deze maatregel ook in de EU verplichten? Mijn antwoord luidt alvast volmondig ja.

Mitgard 28 juni 2004 21:09

amerika is erg hypocriet op dat vlak.
eerst de wereld leren roken, dan de eerste met repressief anti-rookbeleid.

oriana 28 juni 2004 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Citaat:

Zelfdovende sigaret verplicht in New York

Uitgegeven: 28 juni 2004 21:17
NEW YORK - De zelfdovende sigaret is sinds maandag verplicht in de Amerikaanse staat New York. Nieuwe wetgeving bepaalt daar dat uit oogpunt van brandveiligheid smeulende peuken uit zichzelf moeten uitgaan. New York, waar sigaretten peperduur zijn, is de eerste staat waar dergelijke peuken verplicht zijn gesteld.

De Amerikaanse tabaksindustrie heeft de invoering van de wet lang kunnen tegenhouden. Ze pleitte voor landelijke wetgeving gezien de hoge kosten om speciale sigaretten te maken alleen voor verkoop in New York. De aangepaste sigaretten hebben een ultradun papieren omhulsel dat minder goed brandt en dooft als er niet geregeld aan de sigaret wordt getrokken.

Het is overigens de vraag hoe succesvol de nieuwe wet is. Gezien de hoge prijzen roken de inwoners van New York massaal, veelal illegale, sigaretten uit 'goedkopere' staten.

nu.nl
Ik erger me vaak ook aan mensen die achteloos hun brandende sigaret(tepeuk) weggooien en dat ding verder laten roken. Moeten we deze maatregel ook in de EU verplichten? Mijn antwoord luidt alvast volmondig ja.

Die brandende peuken zorgen idd voor overlast met mogelijk brandgevaar. Of een wet zoals in bovenstaande artikel de juiste manier is?
Er werd terecht die bedenking gemaakt betreffende illegale sigaretten.
Ik zie die hier ook meer en meer circuleren, kosten minder dan de helft, zien eruit als het authentieke merk op een paar details na.
Als ik dan terugdenk aan die reportage (Panorama? Koppen?) aangaande namaakproducten en hoe die namaak sigaretten nog veel gevaarlijker zijn....
Zoals met alles floreert de zwarte markt met zo'n maatregel vrees ik.

headinajar 29 juni 2004 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
amerika is erg hypocriet op dat vlak.
eerst de wereld leren roken, dan de eerste met repressief anti-rookbeleid.

Amerika is niet 1 individu.

whoisy 29 juni 2004 11:32

Schitterend idee, zo'n zelfdovende sigaret.
Misschien een ideetje voor de dieetminister van dienst; zelfdovende sigaret, met opties, de "ogenblikkelijkzelfdovende sigaret!!!
Deze sigaret dooft meteen wanneer men ze aansteekt.

George 29 juni 2004 11:47

Wat een zever, alle sigaretten gaan immers vanzelf uit, net als de gebouwen die erdoor in brand vliegen. Weeral werk in de bouwsector.

Turkje 29 juni 2004 13:03

Mijn bedrijf brengt eerstdaags de zelfontstekende allumeur in roulatie. Kwestie van de roker toch wat bij te staan in zijn zucht om het "aanstekersduim-syndroom" te vermijden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be