Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   N-VA verdedigt bonussenkultuur (https://forum.politics.be/showthread.php?t=171609)

Doomy 29 mei 2012 04:17

N-VA verdedigt bonussenkultuur
 
N-VA verdedigt als partij van de Vlaamse werkgevers overduidelijk de bonussenkultuur :

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120525_022
http://forum.politics.be/showthread.php?t=162354

De ironie wil dat de belangen van de Vlaamse werknemers worden verdedigd door die o zo verfoeide Waalse sossen terwijl de Vlaams-nationalistische N-VA -dat aan het handje van werkgeversorganizatie VOKA loopt- niet eens haar ekonomisch programma publiek durft te maken voor haar kiezers onder diezelfde Vlaamse werknemers. N-VA wil de Vlaamse werknemers immers doen inleveren en de bonussen van de managers verhogen.

Hier trouwens de redenen waarom bonussen in de publieke sektor NIET werken :

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=QT3QGQKL

Sfax 29 mei 2012 08:25

Terecht dat ze die cultuur verdedigen, daar is niks verkeerd mee (buiten dan de gifgroene afgunst van socialistisch geïnspireerde pilarenbijters).

speurneus 29 mei 2012 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 6142648)
Terecht dat ze die cultuur verdedigen, daar is niks verkeerd mee (buiten dan de gifgroene afgunst van socialistisch geïnspireerde pilarenbijters).

Voor wat de privé betreft heb je 100% gelijk. Anders is het gesteld met CEO's van overheidsbedrijven die met belastinggeld betaald worden.
Alhoewel ik me wel afvraag welke doorwinterde manager nog bereid is om voor een loon van maximum 200.000€ + max 100.000€ bonus in een overheidsbedrijf te gaan werken.

pixelpower 29 mei 2012 08:58

In feite is het grappig, dat woord "bonussenKULTUUR". Kwestie van een normaal gegeven een negatieve indruk te geven.

Kijk, iedereen ziet altijd naar dat topke van de ijsberg. En ja, daar zullen we uitwassen tussen zitten waarbij het bedrag van de bonus niet verantwoord is. Meer dan toevallig is dat veeleer een overheidsbedrijf.

Maar het gaat om de rest van de ijsberg. Mijn vrouw krijgt een bonusje van het bedrijf van 1800 tot 2400€ netto, als ze een jaar goed werk heeft geleverd. 2/3e daarvan gaat sowieso naar de staat.

Ikzelf ben teamlead. Ik krijg 2% op de brutowinst. Het is een manier van mijn bedrijf om de mensen te motiveren. En ook bij mij gaat 2/3e naar vadertje staat.

Wat is in feite het probleem met bonussen? Het bedrijf betaalt ze, en het merendeel gaat naar de staat. Of hebben we het hier enkel over overheidsbedrijven?

Ik dacht het niet, da's enkel in je 1e linkje zo.

santos 29 mei 2012 08:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 6142657)
Voor wat de privé betreft heb je 100% gelijk. Anders is het gesteld met CEO's van overheidsbedrijven die met belastinggeld betaald worden.
Alhoewel ik me wel afvraag welke doorwinterde manager nog bereid is om voor een loon van maximum 200.000€ + max 100.000€ bonus in een overheidsbedrijf te gaan werken.

Er zijn ook managers die liever wat meer zekerheid hebben wat de overheid hun toch kan bieden. En natuurlijk een goede pensioen regeling.
Je kan niet alles hebben, als je graag poen schept en je bent een witte raaf kan je je kansen wagen in de privé.
Maar het belastingsgeld spenderen aan dure managers is er over.

fox 29 mei 2012 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 6142659)
Er zijn ook managers die liever wat meer zekerheid hebben wat de overheid hun toch kan bieden. En natuurlijk een goede pensioen regeling.
Je kan niet alles hebben, als je graag poen schept en je bent een witte raaf kan je je kansen wagen in de privé.
Maar het belastingsgeld spenderen aan dure managers is er over.

Als die hun geld waard zijn is dat er helemaal niet over. De lonen bij de overheid zijn tegenwoordig te vergelijken met de privé. Dat is de logica zelve als je kwalitatieve medewerkers wil aantrekken. Je zal dus uiteraard wel mensen willen die willen werken voor 200K op een jaar. Je zal er zelfs heel erg veel vinden, maar of die geschikt zijn voor de job is weer wat anders.

Soit, onze rode PS vriend heeft een populistische slogan in de pers gegooid. Een maatregel die er uiteraard nooit doorkomt. Daarna kan hij dan zeggen dat het zijn schuld niet is. Doorzichtig en uiteraard compleet onbetrouwbaar als regeringspartner. Open VLD zal blij zijn.

giserke 29 mei 2012 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 6142659)
Er zijn ook managers die liever wat meer zekerheid hebben wat de overheid hun toch kan bieden. En natuurlijk een goede pensioen regeling.
Je kan niet alles hebben, als je graag poen schept en je bent een witte raaf kan je je kansen wagen in de privé.
Maar het belastingsgeld spenderen aan dure managers is er over.

En welke witte raaf zal de overheid dan nog aantrekken om overheidsbedrijven degelijk te managen?

Alleen aangebrande kiekens uit de privé (alla Bert De Graeve) komen daar nog op af.

santos 29 mei 2012 09:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6142663)
En welke witte raaf zal de overheid dan nog aantrekken om overheidsbedrijven degelijk te managen?

Alleen aangebrande kiekens uit de privé (alla Bert De Graeve) komen daar nog op af.

Is een Mariani dan beter misschien?

mkb 29 mei 2012 10:18

Gelukkig maar dat N-VA niet meegaat met dat plat populisme van baby Tobback en co.

Sfax 29 mei 2012 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 6142657)
Voor wat de privé betreft heb je 100% gelijk. Anders is het gesteld met CEO's van overheidsbedrijven die met belastinggeld betaald worden.
Alhoewel ik me wel afvraag welke doorwinterde manager nog bereid is om voor een loon van maximum 200.000€ + max 100.000€ bonus in een overheidsbedrijf te gaan werken.

De vraag die eerder gesteld moet worden is of die bedrijven nog wel binnen een overheid thuis horen.

De principes die in dat artikel uiteen gezet worden over dienstverlening, zijn an sich irrelevant voor de managers waar het echt over gaat. Ze focussen zich op de lonen van onder andere een Bellens, maar een bedrijf als Belgacom heeft niets van doen met publieke dienstverlening. Die opereren binnen een markt waar ook de privé in werkt en waar die privé zelfs toonaangevend is. Een Belgacom heeft geen enkele reden om te werken volgens een "'t is publieke dienstverlening dus zelfs verlies moet kunnen"-principe. Die staan tegenover een Telenet en tegenover alle andere telecom-operatoren die eindelijk eens op de Belgische markt toegelaten zouden moeten worden.
Idem voor de Post. Die zit in hetzelfde straatje als alle andere pakketdiensten (maar met een slechtere service). Idem voor openbaar vervoer...

De discussie over die mannen hun loon is een non-discussie.

santos 29 mei 2012 10:45

Als ik kijk hoe dat de privatisering van het openbaar vervoer is in Engeland lijkt het me toch beter dat dit thuis hoort bij de overheid

giserke 29 mei 2012 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 6142681)
Is een Mariani dan beter misschien?

Kun je niet lezen ofzo?

Sfax 29 mei 2012 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 6142751)
Als ik kijk hoe dat de privatisering van het openbaar vervoer is in Engeland lijkt het me toch beter dat dit thuis hoort bij de overheid

Mijn ervaringen met het openbaar vervoer in Engeland zijn in elk geval een pak positiever dan de ervaringen met het openbaar vervoer in België. Ik zie geen enkele reden om dat met alle geweld bij de overheid te houden. 't Is enkel een excuus om inefficiëntie en postjes te factureren aan de samenleving. De performance van de NMBS is over de hele lijn (strategisch, financiëel, operationële efficiëntie en klanten) gewoon een schandaal.

Amon_Re 29 mei 2012 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 6142751)
Als ik kijk hoe dat de privatisering van het openbaar vervoer is in Engeland lijkt het me toch beter dat dit thuis hoort bij de overheid

Wat is er mis met de treinen in de UK? Die treinen zijn beter uitgerust en veiliger dan de Belgische!

giserke 29 mei 2012 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6142760)
Wat is er mis met de treinen in de UK? Die treinen zijn beter uitgerust en veiliger dan de Belgische!

Jah, zoveel hebben ze er niet.

Amon_Re 29 mei 2012 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 6142756)
Mijn ervaringen met het openbaar vervoer in Engeland zijn in elk geval een pak positiever dan de ervaringen met het openbaar vervoer in België. Ik zie geen enkele reden om dat met alle geweld bij de overheid te houden. 't Is enkel een excuus om inefficiëntie en postjes te factureren aan de samenleving. De performance van de NMBS is over de hele lijn (strategisch, financiëel, operationële efficiëntie en klanten) gewoon een schandaal.

²

giserke 29 mei 2012 11:12

Voor de fans van het openbaar vervoer in het VK, een treinkaartje kost per km 2.65€.
In Belgie 0.15€

mkb 29 mei 2012 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6142788)
Voor de fans van het openbaar vervoer in het VK, een treinkaartje kost per km 2.65€.
In Belgie 0.15€

Volgens Noels krijgt de NMBS 1.6 miljard per jaar van de overheid. Dat is dus een slordige €150 per persoon, of je nu de trein neemt of niet.

Sfax 29 mei 2012 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6142788)
Voor de fans van het openbaar vervoer in het VK, een treinkaartje kost per km 2.65€.
In Belgie 0.15€

Tiens, ik heb hier voor mijn neus een kaartje liggen voor een traject van 220mijl (een goeie 350km dus), en dat kost mij iets van een 0,27€/km offpeak, 0,54€/km anytime en 0,76€/km als ik in eerste klas wil reizen.

Betere rekenmachine nemen I'd say :lol:

giserke 29 mei 2012 11:23

Slough - Londen Paddington: 15€ (39km)
Gent - Kortrijk - +/- 6,5€ (41km)

En ik kan het weten, want neem maandelijks de trein naar Slough :-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be