![]() |
Europa tegen België: structureel hervormen en te hoge loonlast
Sjarel De Gucht tikt belgie op de vingers: er zijn te veel belastingen op arbeid en te weinig op energie en vervuiling.
De loonkosten mogen ook niet sneller stijgen dan de productiviteit. http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120530_103 Vanacker zal er wel weer rap bij zijn om hieruit een conclusie te trekken dat België zeer goed bezig is zeker? |
We zijn ook goed bezig in vergelijking met de rest van Europa :)
En voor degenen die het in België niet aanstaat: die vertrekken maar ;) Ik ben er me wel zeer goed van bewust dat zonder privé-initiatief of andere werkgevers en geen centen zijn voor de rest van de bevolking. |
Citaat:
En, zeg mij eens, hoe zorgen ze er best voor dat de loonlast minder snel stijgt dan de productiviteit? Hoe gaan ze de concurrentiepositie verbeteren? Ik hoor graag uw voorstellen. |
http://www.knack.be/opinie/columns/j...0106927775.htm
ietske concreter: wil men de concurrentiekracht verbeteren, dan komt dat neer op zo'n 10 miljard op de loonmassa van de privé. Wat zijn uw voorstellen om daar iets aan te doen? gezien we toch zo goed bezig zijn, moet men vooral niets doen volgens u zeker? :lol: |
Citaat:
Een negatieve groeivoet op de sociale zekerheidsuitgaven. Ook daar mag men eens efficient gaan werken bijvoorbeeld door heel de administratie errond uit handen van de vakbonden te trekken. Terugschroeven van het aantal ambtenaren zoals afgesproken en niet zoals tjeef Bogaert nu van plan is. Nog verder besparen op het leger. Crembo zijn speeltje is niet echt van kapitaal belang in de huidige Europese context. De deelregeringen verplichten om budgetten in evenwicht te presenteren. |
Citaat:
het antwoord van de PS is ondertussen al binnengelopen : NON! :lol: |
Citaat:
Er zou immers geen probleem zijn als onze competitiviteit steeg, ook niet wanneer de loonkost nog harder steeg. Citaat:
Onze concurrentiepositie kan verbeterd worden door een stijging van de loonkost in het buitenland. Het is jammer dat zovelen slechts in één richting denken, met desastreuze gevolgen voor de welvaart van de grote massa. Wat niet wegneemt dat ook ik voorstander ben van lagere loonLAST. De loonkost mag hoog zijn, omdat het netto loon hoog mag zijn. |
Citaat:
|
Ik zou pleiten voor een "slimme index": behoudt een vorm van koopkrachtbescherming, maar zorg ervoor dat de verhouding tussen wat de werkgever betaalt en wat de werknemer krijgt, wordt rechtgetrokken.
Daarnaast zou ik ook pleiten voor een niet-lineaire index: iemand die 10000 euro verdient hoeft niet evenveel maandelijkse opslag te krijgen als iemand die 1000 euro verdient. Immers, het gaat over koopkrachtbescherming. Moet die rijke tien keer meer brood eten of zo? Zet ergens een plafond op de indexverhogingen, zodat in hoofdzaak de lage en middenklasselonen ervan profiteren en de hoge lonen iets minder |
Citaat:
|
Citaat:
Waar we nu naartoe lijken te gaan is in heel Europa de lonen omlaag te halen, zonder resultaat op de concurrentiepositie t.o.v. de andere Europese staten (onze nauwste concurrenten), omdat zij net hetzelfde doen; elke verhoging van de concurrentiepositie van de ene is een verlaging voor de andere, waardoor 'de concurrentiepositie verbeteren' een nooit eindigende spiraal naar lagere lonen is. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als de index-aanpassing ervoor zorgt dat diegene met een tien keer groter loon tien keer zoveel broden extra kan kopen dan zonder de aanpassing, dan is die daarvoor ook al wel tien keer zoveel broden kwijtgespeeld door de inflatie. Daarom ben ik er voorstander van dat iedereen evenveel geïndexeerd wordt, percentueel. Het probleem is dat het 'nominale loon' geïndexeerd wordt. Niet het reële, terwijl het eigenlijk het reële is dat telt. Het reële loon van de minder rijke werknemers daalt sterker door inflatie dan dat van rijke werknemers, percentueel gezien, doordat het vooral de producten die iedereen nodig heeft zijn die sterk stijgen qua prijs. Bij diegenen met een lager inkomen nemen die duurder wordende producten een groter deel van het inkomen in. Onze index volstaat dus niet om te verhelpen dat de minder rijke werknemers steeds armer worden. Om iedereen reëel evenveel te indexeren, moeten we verschillende looncategorieën een verschillende nominale indexatie geven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat is wat ik bedoel. Ook ik ben voorstander van lagere loonlasten, maar niet ten koste van diegenen die het al moeilijker hebben. |
Citaat:
|
er gaat gewoon niks veranderen, want zoals eerder gezegd we zijn goed bezig en de budgetaire ruimte komt er later wel, .........NOT
|
Citaat:
U verzint het dus zelf. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:44. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be