Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Aan welke kant staat u met naam en toenaam in de Koude Oorlog? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=171725)

Kallikles 31 mei 2012 19:37

Aan welke kant staat u met naam en toenaam in de Koude Oorlog?

De versie op naam van de grote geopolitieke poll van het forum!

Kallikles 31 mei 2012 20:04

Ook met naam en toenaam kies ik voor...

Nietzsche 31 mei 2012 20:07

Sowieso niet de VS , NAVO of Israël.

Doa 31 mei 2012 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6147040)

jij verkiest liever 1 of ander regime die zijn onderdanen afslacht, arm houd en van alle rechten ontziet. zo'n regime die zonder de VS al lang op een conquest tournee zou gegaan zijn.
je moet een plezier zijn om te bestelen, je zou ze zeker nog geld toestoppen terwijl je alles die je maar kan vastnemen zou werpen naar de politie die je komt helpen?

-Jo- 31 mei 2012 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6147040)

²

zonbron 31 mei 2012 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- (Bericht 6147172)
²

3

-Jo- 31 mei 2012 21:14

Het Egypte van Nasser, het Irak van de Ba'ath, tot op zekere hoogte Joegoslavië, Zwitserland, maar ook Zuid-Afrika (ondanks de bedenkelijke relatie met Israël waarvan ik denk en hoop dat ze gebaseerd was op puur nationaal eigenbelang). Tot op zekere hoogte het beleid van Ceaucescu in Roemenië, enz...

zonbron 31 mei 2012 21:15

Uit http://forum.politics.be/showpost.ph...13&postcount=3

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zonbron (Bericht 6147013)
Ik ben pro BRICS, ALBA, SCO en tevens 100% voorstander van een echte multipolaire wereld.

BRICS, SCO, ALBA Can Counter Imperialism With Global Multipolarity

Nietzsche 31 mei 2012 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doa (Bericht 6147101)
jij verkiest liever 1 of ander regime die zijn onderdanen afslacht, arm houd en van alle rechten ontziet. zo'n regime die zonder de VS al lang op een conquest tournee zou gegaan zijn.
je moet een plezier zijn om te bestelen, je zou ze zeker nog geld toestoppen terwijl je alles die je maar kan vastnemen zou werpen naar de politie die je komt helpen?

:rofl:

Munglik 31 mei 2012 21:30

Moet je per se een kant kiezen?

Johan Bollen 31 mei 2012 21:30

"Kant" is relatief en kan veranderen met de tijd. Op dit moment gaat mijn sympathie eerder uit naar optie twee, gewoon omdat de 1 groep te aggressief imperialistisch bezig is in de wereld.

De BRIC alliantie is echter zeer los en kan snel veranderen. Niet echt te vergelijken met een gestructureerd bondgenootschap zoals NATO. Wat hen bind is hun drang naar onafhankelijkheid in een wereld waar de VS/NATO een overheersende rol wil spelen en daarvoor oorlogen niet schuwt.

De keuze is dus eigenlijk tussen een multipolaire en unipolaire wereld en dan kies ik duidelijk voor de tweede optie. Geen 'gallactic' empire voor mij.

De enquête laat deze nuancering niet toe echter.

Johan Bollen 31 mei 2012 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zonbron (Bericht 6147213)

Net wat ik dacht: multipolarity en geen politiestaatwereld.

Nietzsche 31 mei 2012 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6147268)
"Kant" is relatief en kan veranderen met de tijd. Op dit moment gaat mijn sympathie eerder uit naar optie twee, gewoon omdat de 1 groep te aggressief imperialistisch bezig is in de wereld.

De BRIC alliantie is echter zeer los en kan snel veranderen. Niet echt te vergelijken met een gestructureerd bondgenootschap zoals NATO. Wat hen bind is hun drang naar onafhankelijkheid in een wereld waar de VS/NATO een overheersende rol wil spelen en daarvoor oorlogen niet schuwt.

De keuze is dus eigenlijk tussen een multipolaire en unipolaire wereld en dan kies ik duidelijk voor de tweede optie. Geen 'gallactic' empire voor mij.

Je kiest op dit moment gewoon voor keuze twee, is zie niet in waarom jij nu overal nuancering bij wilt.:-P

Kallikles 31 mei 2012 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6147268)

De BRICS zijn inderdaad ambigu. Maar kun je je achter de Alba scharen?

Johan Bollen 31 mei 2012 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6147276)
De BRICS zijn inderdaad ambigu. Maar kun je je achter de Alba scharen?

ALBA is anti-imperialistisch. Ja dus. Ze zijn wel zwak en in de verdediging geduwd. Kijk naar Honduras. Ze konden er niets aan doen dat een van de hunnen manu militari overrompeld werd door het 'imperium'. Oppassen dus, want de VS zit ongetwijfeld naar een volgend slachtoffer te kijken...Ecuador, Bolivia, Paraguay (de kleintjes eerst hé...typische Obama style)...allemaal kandidaten voor een staatsgreep tegen de democratie olv de VS.

De destabilizatiepogingen van Bolivia gefinancieerd door buitenlandse krachten zijn trouwens continu sinds 2005. Tot nu toe zonder meetbaar succes, maar wel met doden.

-Jo- 31 mei 2012 21:41

Latijns-Amerika is op dit moment een bijzonder interessant politiek laboratorium.

Восход-1 31 mei 2012 21:44

De R van BRICS hebben dringend een flinke burgeroorlog nodig. Alleen zie ik geen alternatieven voor wat nu is.

Koenraad Noël 31 mei 2012 21:44

Een multipolaire wereld is in ieders voordeel, niet het minst voor de Amerikaan.

Восход-1 31 mei 2012 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6147311)
Een multipolaire wereld is in ieders voordeel, niet het minst voor de Amerikaan.

Daarom dat Amerika zo snel de herverkiezingen van Poetie Poet als eerlijk heeft uitgeroepen eerder dit jaar. Poetin is een ideale vogelverschrikker: incompetent, toont zijn opgespoten spieren, maar gaat nooit iets fatsoenlijk doen. De havikken kunnen wijzen naar het "gevaar van Rusland", terwijl zij op beide oren kunnen slapen want ze weten dat er nooit een serieus gevaar zal zijn.

Koenraad Noël 31 mei 2012 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 (Bericht 6147333)
Daarom dat Amerika zo snel de herverkiezingen van Poetie Poet als eerlijk heeft uitgeroepen eerder dit jaar. Poetin is een ideale vogelverschrikker: incompetent, toont zijn opgespoten spieren, maar gaat nooit iets fatsoenlijk doen. De havikken kunnen wijzen naar het "gevaar van Rusland", terwijl zij op beide oren kunnen slapen want ze weten dat er nooit een serieus gevaar zal zijn.

Poetin is een charismatisch figuur, en dat is alles dat hij moet zijn. Meer niet, en hij is goed bezig.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be