![]() |
Openbaar vervoer en gevarieerde prijs per km
Ik vermoed dat de prijs van het openbaar vervoer, per modus (bus of trein, metro is wel apart), grotendeels berekend is per kilometer. (opstaprecht .. bla bla ...), en dat die kilometerprijs gelijk is op alle trajecten.
Dit zou naar mijn mening veranderd moeten worden. Naar het schijnt is de meest rendabele lijn, deze tussen Brussel en de luchthaven van Zaventem. Daar zou de kilometerprijs dus lager moeten zijn. (terwijl er nu zelfs een diabolo-toeslag voor geldt: de huidige reizigers betalen mee voor de huidige werken voor de toekomstige exploitaties ..) |
Citaat:
Citaat:
|
Een lijn goedkoper maken omdat er meer reizigers zijn zal alleen leiden naar opheffing van de minder populaire lijnen. Want dan hebben de reizigers zoiets, van oei dat is te duur in vergelijking met de lijn bxl-zaventem dan neem ik de auto wel.
|
Als er weinig volk op uw lijn zit, gaat een prijsverhoging van die lijn ook niet veel geld opbrengen.
|
Citaat:
Een dorpje van 2000 zielen legt voor een lokale verbinding van twee van haar wijken ook geen zes-stroken-autosnelweg. |
Klein nevenberichtje:
betaal maar, armzalige reiziger: N-VA hekelt aankoop van 1.500 boeken over station van Luik http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120607_011 en als links niet meer zou werken: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Probleem opgelost. |
Citaat:
Want dat is de aanklacht. |
Citaat:
Anders moet je misschien overwegen om iedereen verplicht te laten wonen in de buurt van zijn werk. |
Citaat:
-> www.oebb.ch Overigens doen ze het ook best goedkoop. Er zit bijvoorbeeld maar een personeelslid op de trein: De machinist. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar waarom kan volgens jou een trein niet rendabel zijn? Vliegtuigen zijn wel rendabel, en vrachtwagens ook, en ferryboten ook. Waarom treinen dan niet? |
Citaat:
|
Citaat:
Eigenlijk zit alles tegen: -De mensen gaan naar hun werk tussen 6&10, 16&19. De rest van de dag echter, 10&16, 19&0:00 zijn zowat alle treinen onderbezet... Private maatschappijen zouden en masse schrappen in die treinen, Belgie doet dat niet. -Leuven, Gent, endergelijke zijn allemaal grote stations met onderlinge goede verbindingen, maar de meerderheid van de mensen vertrekt in bv. vertrijk, wetteren, melle, oud-heverlee ... en al die honderden alle kleine stationnetjes. Private maatschappijen zouden die sluiten, en laat ze maar met hun auto gaan naar de grote stations.... dus stapt u op in t'gat-achter-schellebelle, wees blij dat het niet geprivatiseerd is. |
Citaat:
Zijn voorstel was om het systeem van het subsidieren van de openbaar-vervoer maatschappijen af te bouwen en te vervangen door: a) het laten betalen van een realistische prijs door de reiziger b) het EVENTUEEL subsidieren van bepaalde klasses van openbaar-vervoer-reizigers(studenten,werknemers,...), in plaats van de openbaar vervoer maatschappij.. Zelfs Decroo-senior beseft dat het "transport voor iedereen,overal en altijd,en onder de kostprijs of onrechtstreeks gesubdieerd, een sprookjesverhaal is dat feitelijk onhoudbaar geworden is...dat geldt overigens evengoed voor auto!) Spectaculair natuurlijk,omdat op die manier snel de echte "kost" en de echte" nood" aan openbaar vervoer op bepaalde lijnen zou bovendrijven....en eventueel het onnut elders..... Maar ik denk dat de Maan zich nog sneller van de zwaartekracht van de Aarde zal losmaken dan dat deze paradigma-verschuiving zich zal voordoen... Voor het laten rijden van treinen op onze postzegel gaan we dus verder meer als 30000 mensen inzetten...over de Lijn en de Tec zal ik het maar niet meer hebben.... Bezuinigingen in het openbaar vervoer zullen dus verder met de kaasschaaf gebeuren,en enkele jaren later weer ongedaan gemaakt worden met een of ander "leukigheidje" voor de mensen. :-( |
Citaat:
Je redenering hier klopt dus duidelijk niet: de NS (die gerund wordt als een privé-bedrijf) rijdt de hele dag door met evenveel treinen, en is gezond. De NMBS rijdt tijdens de spits meer treinen dan erbuiten, en is doodziek. Ook in Zwitserland (toch wel het voorbeeld in Europa van hoe je een spoorwegmaatschappij runt) heb je dat fenomeen van massale aantallen piekuurtreinen niet, ook daar zien we hoge frequenties, de hele dag door. Citaat:
Het probleem bij de NMBS is niet dat er teveel treinen rijden, het is dat de NMBS een verschrikkelijk log en ouderwets gerund bedrijf is, waar veel en veel te veel volk werkt voor wat ze doen. Nogmaals de vergelijking: de Nederlandse spoorwegen vervoeren twee keer zoveel reizigers als de Belgische, met bijna 10.000 man minder. En hun treinen rijden op tijd, zijn proper, modern en goed onderhouden, en komen aan in goed onderhouden en propere stations. De Zwitsers vervoeren ook meer dan twee keer zoveel volk, en doen dat met zo'n 5.000 man minder, en bieden naast wat ik zei voor Nederland ook nog eens een service waar we hier alleen maar kunnen van dromen, met o.a. bar- en restauratierijtuigen op elke intercity, en zelfs een speeltuintje voor de kinderen op een aantal treinen. DAT zijn de voorbeelden waar we moeten naar kijken om te zien waar het met ons openbaar vervoer naartoe moet, en niet de blinde 'laat ons iedereen uit de trein jagen en de files nog wat langer maken door de hier bij momenten al zielige dienstverlening nog verder in te krimpen' die hier door sommigen gepropageerd lijkt te worden. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be