Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Praktische grondige kennis Frans van de jeugd, en de politieke gevolgen ervan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=171789)

De schoofzak 2 juni 2012 07:14

Praktische grondige kennis Frans van de jeugd, en de politieke gevolgen ervan

Met de jeugd bedoel ik wel degelijk de 'politieke jongeren'.

De praktijk wijst uit dat de kennis van de Franse taal door jonge Vlamingen fameus achteruit gegaan is.
Hoe dit komt, is een andere discussie. (schoolse opleiding, gerichtheid op Anglosaksische cultuur ...).

Maar welke zijn de politieke gevolgen van die vaststelling?

Welke parlementair van minder dan 40 jaar onderhoudt contacten met een Franstalige parlementair ?
Spreken zij nog met mekaar ?

Zijn ze allemaal in staat om, zoals het Weverke en Bezientje, om op korte tijd het Frans onder de knie te krijgen ?
En zijn ze of blijven ze bereid te accepteren dat alle discussies op politiek vlak dan in de andere taal gebeuren ?

Gasten gelijk een Crombez hebben het Frans nog geleerd omdat ze op kabinetten wel moesten ...

Mijn stelling:
naast de verdamping van b. (dit is de geruisloze bevoegdheidsoverdracht - als een opdrogende waterplas, naar boven toe, naar de EU toe, voor flink wat zaken die inderdaad op dat niveau behandeld moeten worden),
is de gebrekkige talenkennis ook een element.

Het 'euh-'fenomeen.
("Je trouve que, ... euh ....)

Moor 2 juni 2012 07:54

Frans blijft een mooie taal, hoe je het ook keert of draait, Frans is een zeer mooie taal maar helaas zorgt dit ook voor een handicap voor de native speakers

Terwijl sprekers van kleine talen eerder polyglot worden, en gemakkelijker verschillende talen spreken met alle positieve gevolgen van dien, het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat het spreken van verschillende talen, kans op dementie verlaagt,

Een Franstalige die goed Nederlands spreekt zoals Wathelet, Magnette en Deleuze krijgt van mij heel veel respect, omdat het nogal een hele prestatie is om het Nederlands te spreken voor een Franstalige.

En natuurlijk heb ik zeer veel misprijzen voor Franstaligen die geen Nederlands willen spreken of die zich arrogant opstellen ten opzichte van het Nederlands

Ik spreek by the way, Nederlands, Duits, Frans, Engels, Riffijns-Berbers en Arabisch

Moor 2 juni 2012 07:57

Bekijk de videoclip, een Britse student spreekt 11 talen :)

Moor 2 juni 2012 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6149519)

De praktijk wijst uit dat de kennis van de Franse taal door jonge Vlamingen fameus achteruit gegaan is.
Hoe dit komt, is een andere discussie. (schoolse opleiding, gerichtheid op Anglosaksische cultuur ...).

Welke parlementair van minder dan 40 jaar onderhoudt contacten met een Franstalige parlementair ?

Zijn ze allemaal in staat om, zoals het Weverke en Bezientje, om op korte tijd het Frans onder de knie te krijgen ?
En zijn ze of blijven ze bereid te accepteren dat alle discussies op politiek vlak dan in de andere taal gebeuren ?

Gasten gelijk een Crombez hebben het Frans nog geleerd omdat ze op kabinetten wel moesten ...

Mijn stelling:
naast de verdamping van b. (dit is de geruisloze bevoegdheidsoverdracht - als een opdrogende waterplas, naar boven toe, naar de EU toe, voor flink wat zaken die inderdaad op dat niveau behandeld moeten worden),

Het 'euh-'fenomeen.

Indien de jongeren minder en minder Frans leren dan denk ik dat dit de kloof tussen Franstaligen en Nederlandstaligen alleen maar zal vergroten

Henri1 2 juni 2012 07:58

Waarom altijd dat taalgeemmer ?
Iedereen moet zoveel mogelijk talen spreken.

Ik ken persoonlijk franstaligen die kun kinderen vanaf de kleuterklas naar een school in vlaanderen sturen. Zulke kinderen van 3 �* 4 jaar begrijpen en spreken vlot beide talen.
Niemand gaat hier ontkennen dat dat een groot pluspunt is in het verdere leven en ontwikkeling van deze kinderen.

Jan van den Berghe 2 juni 2012 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moor (Bericht 6149536)
Frans blijft een mooie taal, hoe je het ook keert of draait, Frans is een zeer mooie taal maar helaas zorgt dit ook voor een handicap voor de native speakers.

Dat is slechts een subjectieve mening. Ik vind Frans niet mooi: nasaal, sleperig, monotoon naar woordritme.

Frans, Nederlands, Duits, Italiaans... "zijn" geen mooie of lelijke talen. Mensen "vinden" deze of gene taal mooi of lelijk. En hebben daar hun persoonlijke redenen toe.

circe 2 juni 2012 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6149519)

Mijn stelling:

Het 'euh-'fenomeen.

Wat is het probleem? Talenkennis is hoofdzakelijk gerelateerd aan economie.
Tegenwoordig spreken toch alle Walen Nederlands?

De schoofzak 2 juni 2012 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moor (Bericht 6149536)
Frans blijft een mooie taal, hoe je het ook keert of draait, Frans is een zeer mooie taal maar helaas zorgt dit ook voor een handicap voor de native speakers

Terwijl sprekers van kleine talen eerder polyglot worden, en gemakkelijker verschillende talen spreken met alle positieve gevolgen van dien, het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat het spreken van verschillende talen, kans op dementie verlaagt,

Een Franstalige die goed Nederlands spreekt zoals Wathelet, Magnette en Deleuze krijgt van mij heel veel respect, omdat het nogal een hele prestatie is om het Nederlands te spreken voor een Franstalige.

En natuurlijk heb ik zeer veel misprijzen voor Franstaligen die geen Nederlands willen spreken of die zich arrogant opstellen ten opzichte van het Nederlands

Ik spreek by the way, Nederlands, Duits, Frans, Engels, Riffijns-Berbers en Arabisch

Je spreekt misschien vele talen, maar je leest niet goed.

Het gaat om de realiteit dat jongere Vlamingen eer Engels gericht zijn, waar dit vroeger Frans gericht was; waardoor onder meer jonge politiekers - naar mijn bescheiden mening - amper nog contacten hebben met Franstalige politiekers.
Het gaat om de politieke gevolgen daarvan.

Wat zit gij nu te leuteren of dat een mooie taal is of niet ?
Waar in het verhaal hoort het thuis dat native speakers van kleine talen gemakkelijker meertalig worden ? Het is waar wat je zegt, maar het heeft nul komma nul uitstaans met de draad.

Wat heeft het er mee te maken dat drie vier Franstalige politiekers zich uit de slag kunnen trekken in het Vlaams ? Enne dat zij meer of minder respect zouden verdienen dan eenderwelke andere tweetalige ?
Of dat gij misprijzen hebt voor Franstaligen die wel belgicisten zijn, maar weigeren van moeite te doen om Vlaams te leren. Je hebt gelijk, daar niet van, maar wat brengt het bij aan het onderwerp van de draad ?

Allez, zoudt ge nu eens moeite willen doen om jouw gedacht te zeggen over de politieke gevolgen van jonge parlementairen die wel of geen contacten onderhouden of kunnen onderhouden met politiekers aan de overkant van de taalgrens ?

Munglik 2 juni 2012 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6149634)
Je spreekt misschien vele talen, maar je leest niet goed.

Het gaat om de realiteit dat jongere Vlamingen eer Engels gericht zijn, waar dit vroeger Frans gericht was; waardoor onder meer jonge politiekers - naar mijn bescheiden mening - amper nog contacten hebben met Franstalige politiekers.
Het gaat om de politieke gevolgen daarvan.

Wat zit gij nu te leuteren of dat een mooie taal is of niet ?
Waar in het verhaal hoort het thuis dat native speakers van kleine talen gemakkelijker meertalig worden ? Het is waar wat je zegt, maar het heeft nul komma nul uitstaans met de draad.

Wat heeft het er mee te maken dat drie vier Franstalige politiekers zich uit de slag kunnen trekken in het Vlaams ? Enne dat zij meer of minder respect zouden verdienen dan eenderwelke andere tweetalige ?
Of dat gij misprijzen hebt voor Franstaligen die wel belgicisten zijn, maar weigeren van moeite te doen om Vlaams te leren. Je hebt gelijk, daar niet van, maar wat brengt het bij aan het onderwerp van de draad ?

Allez, zoudt ge nu eens moeite willen doen om jouw gedacht te zeggen over de politieke gevolgen van jonge parlementairen die wel of geen contacten onderhouden of kunnen onderhouden met politiekers aan de overkant van de taalgrens ?[

Mijns inziens zouden die geen politieker mogen worden in Belgie.

circe 2 juni 2012 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6149650)
Mijns inziens zouden die geen politieker mogen worden in Belgie.

bedoel je nu dat franstalige politici die geen Nederlands kennen geen mandaat zouden mogen uitoefenen?

Munglik 2 juni 2012 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6149707)
bedoel je nu dat franstalige politici die geen Nederlands kennen geen mandaat zouden mogen uitoefenen?

Als ze geen contacten (willen) onderhouden met hun collega's.
Dat geldt voor elke politieker.

circe 2 juni 2012 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6149710)
Als ze geen contacten (willen) onderhouden met hun collega's.
Dat geldt voor elke politieker.

er bestaan tolken, en ze kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van een gezamenlijke wèl gekende taal: het Engels (in Wallonie als tweede taal onderwezen).

Munglik 2 juni 2012 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6149728)
er bestaan tolken, en ze kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van een gezamenlijke wèl gekende taal: het Engels (in Wallonie als tweede taal onderwezen).

We zijn een drietalig land, moeten we er daar nog een vierde bijslepen?

poekieJ 2 juni 2012 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6149728)

Proficiat, u wint de prijs voor het meest debiele idee van de maand.

Als we iets niét moeten doen, is het nog meer Engels gebruiken dan nu reeds het geval is.:roll:

circe 2 juni 2012 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6149733)
We zijn een drietalig land, moeten we er daar nog een vierde bijslepen?

het lijkt me de beste piste: indien in alle drie de landsgedeeltes engels als tweede taal wordt onderwezen, kan iedereen met net evenveelmoeite met iedereen communiceren én kan men verder met de hele wereld communiceren

Indien men het frans als communicatietaal neemt, moeten enkel de vlamingen en duitsers niet enkel het frans als extra taal aanleren, maar staan ze achter op de franstaligen die het engels wèl als tweede taal nemen en zo internationaal nog eens voorsprong nemen.

vrijevlaming 2 juni 2012 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6149542)
Waarom altijd dat taalgeemmer ?
Iedereen moet zoveel mogelijk talen spreken.

Ik ken persoonlijk franstaligen die kun kinderen vanaf de kleuterklas naar een school in vlaanderen sturen. Zulke kinderen van 3 �* 4 jaar begrijpen en spreken vlot beide talen.
Niemand gaat hier ontkennen dat dat een groot pluspunt is in het verdere leven en ontwikkeling van deze kinderen.

dat is correct. Ik vind het jammer dat de kennis van het Frans (maar eigenlijk ook van Nederlands en Engels) van de Vlaamse scholieren achteruit gaat.

Ik dwing mezelf nu ook om in de commissievergaderingen zo weinig mogelijk de vertaling te gebruiken en om regelmatig ook franstalige kranten te lezen. Veel talen kennen kan alleen maar een voordeel zijn

Nynorsk 2 juni 2012 12:36

Het is tegenwoordig al een mirakel als Franstalige jongeren een zin kunnen schrijven in het Frans zonder gigantisch de mist in te gaan.

Munglik 2 juni 2012 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 6149953)
Het is tegenwoordig al een mirakel als Franstalige jongeren een zin kunnen schrijven in het Frans zonder gigantisch de mist in te gaan.

En dat weet je uit ervaring?

Burry 2 juni 2012 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moor (Bericht 6149541)
Indien de jongeren minder en minder Frans leren dan denk ik dat dit de kloof tussen Franstaligen en Nederlandstaligen alleen maar zal vergroten

De kloof groeit niet door een mindere talenkennis, want het probleem in/met België is geen taalprobleem. Het is eigenlijk zelfs geen financieel probleem, het is een deficit aan democratie en daaruit volgend een gebrek aan politieke en financiële verantwoordelijkheid.

Les bons Belges (Franstalige politici/machtsbasis) willen niet dat de Vlamingen dominant zijn in dit land, terwijl ze zelf zo'n 100 jaar geleden niet alleen dominant waren maar zelfs de Vlamingen rechtuit domineerden.
Dit is waar BE verschilt van andere meertalige landen zoals Zwitserland, Luxemburg, Finland... daar worden, indien talen politiek iets uitmaken, wel minderheden beschermd tegen een totaal gedomineerd worden door de meerderheid, maar het laat nog steeds toe dat de meerderheid dominant kan zijn.

En vele naïeve brave Vlaamse Belgen zullen nog wel meemaken dat Franstalige politici geen problemen zullen hebben met domineren eenmaal ze weer kunnen.

Als de 'kloof' dus groter wordt dan is dat omdat er minder Vlamingen, minder 'slaafs' en braaf zijn. Omdat er een beetje meer Vlamingen een beetje meer de macht willen waar ze op basis van aantal en economie aanspraak mogen op maken.

Groentje-18 2 juni 2012 13:58

Ik ben 26 en ik durf te zeggen dat mijn Frans zeer op niveau is. Ik kan me perfect uitdrukken in het Frans, dingen verstaan, rapporteren, begrijpend lezen, ... Niettegestaande dat voldoet de opleiding middelbaar niet altijd. De woordenkennis die je aanleert is te beperkt om het vlot toe te passen in de dagelijkse wereld.
Toch, in Brussel spreekt men voornamelijk Frans. Dat leidt ertoe heb ik al gemerkt, dat men Nederlandstalige kandidaten bij sollicitaties afwijst, omdat men toch liever een Frans iemand heeft. Waarschijnlijk niet enkel zodat de bazen die een veel lager niveau van NL spreken dan de kandidaten Frans spreken, niet te veel moeite moeten doen om NL te spreken, maar ook omdat er uiteraard culturele spanningen kunnen ontstaan volgens mij ...

Daarom moet je regelmatig naar Wallonië, de Vlaamse rand of het Brussels hoofdstedelijk gewest.

M�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*r, is het niet ontzettend raar dat WIJ ons in ons eigen land moeten aanpassen en dat altijd WIJ (nederlandstaligen) Frans moeten spreken, en nooit andersom?

Ik vind dit niet zo evident. Waarom zouden de Vlamingen dit moeten?
Is men aan de andere kant van de taalgrens niet met voldoende capaciteiten behept om meertalig te zijn misschien? :?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be