Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Gunstig fiscaal regime voor koningshuis ongrondwettelijk (https://forum.politics.be/showthread.php?t=171810)

De schoofzak 2 juni 2012 13:36

Gunstig fiscaal regime voor koningshuis ongrondwettelijk

Citaat:

Om maar één voorbeeld te noemen: in het kasteel van Laken staat een accijnsvrije benzinepomp - de zogenoemde 'pompe défiscalisée' - waar alle leden van de koninklijke familie belastingsvrij kunnen tanken. Dat is in strijd met artikel 172 van de Grondwet dat bepaalt dat er voor belastingen geen voorrechten bestaan en dat een vrijstelling of vermindering van belastingen enkel kan worden ingevoerd door een wet. Onder wet dient verstaan 'een wet gestemd door het federale parlement'. Maar er bestaat geen enkele wet die de uitgaven ten laste van de dotatie en de civiele lijst vrijstelt van BTW en accijns.
"Op het moment dat alle Belgen zich blauw betalen aan accijnzen op benzine of diesel, tankt de koninklijke familie accijnsvrij. Koning Albert is er altijd als eerste bij om zijn landgenoten de les te spellen of op te roepen om ‘een extra steentje’ bij te dragen om de crisis op te lossen, maar telkens blijkt hij zelf niet echt het goede voorbeeld te geven", zegt Francken.
http://www.n-va.be/nieuws/persberich...grondwettelijk

Citaat:

"Het feit dat de koninklijke familie al decennialang geen of nauwelijks belastingen, BTW of accijnzen betaalt, is ongrondwettelijk." Dat zegt N-VA-Kamerlid Theo Francken, die de premier en de minister van Financiën nu al maanden bestookt met netelige vragen over het fiscaal regime van het Belgisch koningshuis. Francken: "Uit de antwoorden die ik kreeg, blijkt dat het koningshuis met een huizenhoog probleem zit."
Betaal maar, kleine man !!

En wie is medeplichtig aan die belastingsontduiking ?
Inderdaad: de klassieke machtspartijen.

BWarrior 2 juni 2012 13:56

De persoon des Konings is onschendbaar. Voor klachten moet je u richten tot zijn ministers.

fonne 2 juni 2012 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6150175)
De persoon des Konings is onschendbaar. Voor klachten moet je u richten tot zijn ministers.

Ik heb er geen enkel probleem mee dat onze ministers als BTW-fraudeurs in de gevangenis gestopt worden.

Bokkenreyder 2 juni 2012 14:16

Citaat:

Berre = God??? Ja watte! Lijkt wel back in time naar lodewijk XIV!:roll:

Koenraad Noël 2 juni 2012 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 6150237)

Je overschat Lodewijk, hoor. Dat absolutisme was echt zwak. Bij Napoleon was dat veel sterker.

Bokkenreyder 2 juni 2012 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6150250)
Je overschat Lodewijk, hoor. Dat absolutisme was echt zwak. Bij Napoleon was dat veel sterker.

Ik had het over de periode, niet over de persoon.

Koenraad Noël 2 juni 2012 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 6150254)
Ik had het over de periode, niet over de persoon.

Dan nog. Absolutisme was vooral schijn in die tijd. Het Belgisch koningshuis is een typisch voorbeeld van de post-AR monarchie.

graaf de bethune 2 juni 2012 14:24

Zolang het Vlaamse klootjes-slaven volkje blijft stemmen op monarchie-minnende partijen, ook al zijn sommige partijen genetisch niet in verwantschap te brengen met een monarchie(SpA), zal deze vorm van hemeltergende onrechtvaardigheid doorgaan. Daarom stem republikeins of hou op met klagen en aanvaard de praktijken die de Van Saksen Coburgs er op na houden.

Zucht 2 juni 2012 14:27

Citaat:

"Op het moment dat alle Belgen zich blauw betalen aan accijnzen op benzine of diesel, tankt de koninklijke familie accijnsvrij. Koning Albert is er altijd als eerste bij om zijn landgenoten de les te spellen of op te roepen om ‘een extra steentje’ bij te dragen om de crisis op te lossen, maar telkens blijkt hij zelf niet echt het goede voorbeeld te geven", zegt Francken.
Dus ook de koning van de hypocrieten. Dat ze in die familie geen schaamte kennen weten we al bijna 2 eeuwen lang. Alleen zijn er stilaan meer en meer die het tot in het parlement luidop durven te zeggen.
(Een paar generaties geleden was je leven in gevaar als je dat als parlementariër zou doen.)

De schoofzak 2 juni 2012 15:22

Citaat:

Ik eis een impeachment-procedure !!

BWarrior 2 juni 2012 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 6150237)

ik citeer gewoon de grondwet

BWarrior 2 juni 2012 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6150408)
Ik eis een impeachment-procedure !!

Het is wel niet de fout van de Koning dat politici maatregelen nemen.

BWarrior 2 juni 2012 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 6150184)
Ik heb er geen enkel probleem mee dat onze ministers als BTW-fraudeurs in de gevangenis gestopt worden.

Zou wel leuk zijn.

De schoofzak 2 juni 2012 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6150411)
Het is wel niet de fout van de Koning dat politici maatregelen nemen.

Hij is een vuile profiteur, en zijn kop moet onder het guillotine-mes.

circe 2 juni 2012 15:51

Citaat:

Leuk! dan dienen we klacht in tegen den Elio hé. Samen met zijn valsemunterbroerkes!

omaplop 2 juni 2012 15:53

Ook alle diplomaten tanken taxfree.

Bokkenreyder 2 juni 2012 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 6150457)
Ook alle diplomaten tanken taxfree.

Ik ben nogal 'diplomatisch'! Mag ik nu ook tax free tanken? ;-)

Pietje 2 juni 2012 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6150441)
Hij is een vuile profiteur, en zijn kop moet onder het guillotine-mes.

grote praat op een anoniem internet-forum

BWarrior 2 juni 2012 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6150454)
Leuk! dan dienen we klacht in tegen den Elio hé. Samen met zijn valsemunterbroerkes!

doen;-)

nabat54 2 juni 2012 17:27

Citaat:

Zoals de Paus van Rome !

"Goddelijk" die katholieke franstalige Belgen zoals BWarrior:twisted:

Belgie Barst , leve de Vlaamse Republiek, sociaal en weg vanonder dat katholieke (geloof) juk.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be