Johan Bollen |
2 juni 2012 21:12 |
1 Bijlage(n)
Iemand ooit van de Poolse regisseur kawalerowicz gehoord?
We zijn zo gericht op de angelsaxische wereld in Vlaanderen dat we niet beseffen wat er in Europa (en natuurlijk de rest van de wereld) allemaal gemaakt wordt.
Ik was totaal gefascineerd toen ik de film "Mother Joan of the Angels" (1961) zag een paar jaren terug (over een bezeten klooster ten tijde van de pest). Pakkend, en zo'n verademing ten opzichte van al die stereotype zaken uit Hollywood.
Ik kan er niet veel scenes van terug vinden (zoals de scene dat de katholieke priester met de rabi gaat spreken) maar deze scene geeft een goed beeld
http://www.youtube.com/watch?v=2p44Bpvdd5o (zonder ondertitels spijtig genoeg, maar dan nog)
Citaat:
A celebrated landmark of Polish cinema, the award-winning Mother Joan of the Angels has been restored from its original materials and is presented in a new high-definition transfer.
Taking the infamous and documented ‘demonic possession’ of a group of Ursuline nuns in Loudun, France in 1634 as his starting point (events subsequently also adapted by Ken Russell for his notorious film The Devils), director Jerzy Kawalerowicz creates an intensely provocative and visually astonishing film. Aided by an extraordinary performance by Lucyna Winnicka as Mother Joan, Kawalerowicz’s masterpiece is a profoundly disturbing exploration of faith, repression, fanaticism and sexuality.
|
|