![]() |
Filosofie
Wie heeft hier wijsbegeerte gestudeerd? En waar? En waarom?
|
Waarom moet gij dat weten?
|
Citaat:
|
Niet als hoofdstudie, maar ik heb dat wel als vak gehad. :-)
|
Citaat:
|
Citaat:
Van deze kerel hier: ![]() |
Citaat:
:mrgreen: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Bij elke deftige studie komt er in het eerste jaar wel een vak "filosofie". Dat is dus niet bijzonder.
|
De richting Wijsbegeerte dient "geschiedenis van de Westerse wijsbegeerte" heten en ook worden gezien als dusdanig. Om aan te duiden dat het vooral de geschiedenis bestudeert van denkers die hun ideeen stoelden op een sterk beperkte en locale kennis van de realiteit.
Qua studiekeuze: niet doen. Blok geschiedenis of systeembiologie of communicatielectronica. Of neurowetenschap. |
Citaat:
|
De op dit ogenblik gebande banneling filosoof heeft filosofie gestudeerd.
|
Citaat:
De wereld begrijp je het best door studie van wiskunde, fysica, systeemtheorie en informatietheorie samen met een toegepaste richting uit de ingenieurs of levenswetenschappen. De principes en denkwijzen die je aanleert in die disciplines zijn universeel toepasbaar in alle andere disciplines en zullen je meer bijbrengen dan wat ook. Het is op alle mogelijke manieren de beste studiekeuze die je kan maken als je niet nadrukkelijk een andere passie hebt. Lees ook veel geschiedenis om een gevoel voor context en historiciteit te ontwikkelen, neurologie om zicht te krijgen op je eigen grenzen en filosofie om resistentie tegen bullshit op te bouwen. Maar deze drie dingen kan je allemaal zelf doen met boeken; daar heb je geen academische studie voor nodig (of het moest echt je passie zijn). Bovenstaande skills geven meer inzicht in welke menselijke probleemstelling dan ook (zelfs in de filosofische) dan een studie wijsbegeerte ooit kan verwezenlijken. Een goed begrip van de moderne wetenschappen, de historische ontwikkeling van de mensheid, de dynamica van complexe/chaotische systemen/netwerken en de manier waarop hersenen de werkelijkheid scheppen zijn onontbeerlijk voor een hedendaagse denker. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar in mijn geval komt al mijn inzicht in 'menselijke probleemstelling' ( yukkie beschrijving by the way ) uit romans, songs, films en tegenwoordig zelfs tweets. Plus wat introspectie en doorgedreven oefeningen empathie. Niet dat ik spuw op de wetenschappen, de geschiedenis, de filosofie. But not my main dish. en on topic : ooit nog les gehad van Rudolf Boehm, die in tegenstelling tot de Kruithof kliek wél in staat was een eigen denken te ontwikkelen... http://www.veto.student.kuleuven.ac....215/boehm.html |
Ik heb ook veel filosofiecursussen gekregen, maar de licentie zelf (of masters, heet dat nu), niet gevolgd.
Wel les gehad van types als Ijsseling, Visker, Moyaert, De Martelaere, Laermans, en andere knallers van de Brabantse wereldfilosofie. Maar als je wijsbegeerte wil studeren moet je dat vooral doen. Soms kan je daar prachtige jobkes mee vinden. Neem Jan Leyers. Van straatmuzikant gepromoveerd tot de grootste interviewer en documentairemaker van de Lage Landen. Er zijn misschien nog voorbeelden. Hoewel ik er niet meteen een kan toevoegen. |
En van de hilarische Jan Van der Veken - hoe kon ik die vergeten. Kant, komma.
|
De al een tijdje afwezige Den Ardennees heeft filosofie gestudeerd.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be