![]() |
N-VA : Turkse partij stimuleert apartheid
Zuhal Demir, Kamerlid voor de N-VA en zelf van Turks-Koerdische afkomst, is sterk gekant tegen de oprichting van een uitsluitend Turkse partij. "De initiatiefnemers zetten daarmee een stap terug. Partijen moeten het samenleven van mensen, van nieuwkomers met de autochtone bevolking, stimuleren. Daar moeten partijen op inzetten. Deze partij kiest voor het apart leven." Demir vindt dat opkomen met een louter Turkse lijst niet meer van de huidige tijd is.
Demir: "De N-VA kiest voor de inburgering van nieuwkomers, uit Turkije of elders. Voor de N-VA is dat uiteraard een verhaal van rechten en plichten. Mensen van vreemde afkomst moeten zo volwaardig mogelijk aan onze samenleving kunnen deelnemen. In een volwassen maatschappij zetten de politieke partijen trouwens ook mensen op de lijst, die hun roots niet meteen in Vlaanderen hebben." Eerder dan in te zetten op de integratie van nieuwkomers werkt een dergelijke partij de segregatie in de hand. "Ik had net een ontmoeting met de hoofdredacteur van de Turkse krant Zaman, die ook in Vlaanderen veel gelezen wordt door mensen van Turkse afkomst. Wel, hij vertelde mij dat ze binnenkort met een Nederlandstalige editie komen. Dat is pas een initiatief dat eventueel wantrouwen bij de autochtone bevolking wegneemt. Een eenzijdig Turkse lijst zal dat niet doen." Contactinfo: Annemie Nijs, Communicatieverantwoordelijke Kamerfractie N-VA E-post: [email protected] Auteur(s): Zuhal Demir, Kamerlid Thema('s): Asiel, migratie & inburgering Bron: politics.be |
Een "Vlaamse Partij" stimuleert apartheid ?
|
Citaat:
|
Citaat:
en niet te vergeten: de moslimpartij waar alle nationaliteiten mogen meedoen, als ze maar moslim zijn. |
Citaat:
|
Moet men in feite de turkse nationaliteit hebben om bij die Turkse partij lid te kunnen worden? of nemen ze er ook mensen met Marokkaanse nationaliteit erbij?
|
Citaat:
|
Citaat:
SPa, OVLD, CD&V, LDD? |
Citaat:
|
Ik ken de eigenheid van de "turkse partij" niet, maar ik heb de indruk dat deze partij zich op de "etnische minderheid" van de turken richten (met uitsluiting van alle anderen en de Koerden waarschijnlijk in het bijzonder).
In dat licht is er mijn opmerking "Vlaamse Partij ?" te verstaan : er zijn inderdaad diverse politieke partijen die zich "Vlaams" opstellen met een klemtoon op een etno-nationalisme, zonder dit strikt te definiëren. Ik herinner me een documentaire van het RTBF waar FDW op een bijeenkoimst van zijn partij tot zijn verwondering een dame met hoofddoek aantrof: het pluralisme en de aanvaarding van de multicul kan in Vlaanderen ondanks alle schijn die sommigen op zich laden dus nog niet hopeloos ten onder gegaan zijn. Indien radikalisatie in een nabije toekomst per definitie strafbbar zou worden zullen we met z'n alles op onze radikale tellen moeten letten. |
Citaat:
Zo heb ik het begrepen van enkele discussies die zich op facebook voordoen. |
Ongelooflijk ! De flaminganten gaan een beetje zeveren over apartheid ! Zelf willen ze natuurlijk de taalpartheid in België in stand houden en uitbouwen via hun federalisme, confederalisme of separatisme !
|
Citaat:
Indien u het frans, duits of engels gebruikt zal de modale vlaming u begrijpen en zijn best doen om u in die taal te antwoorden. Hetzelfde scenario ontmoet u in Wallonië - dit in flagrante tegenstelling tot Bruxelles waar de onkunde van vreemde talen "bon ton" is. Federalisme heeft in wezen niets met talen te maken : Zwitserland, Duitsland, Canada, USA het zijn allemaal landen met verschillende taalgroepen, die harmonieus kunnen samenleven. Het goede nieuws is dat ook België een land is waar diverse taalgroepen harmonieus samenleven, eigenaardig genoeg op de hoofdstad na. In Oekraïne daarentegen gaat men voor "taalrechten" op de vuist in het parlement... |
Citaat:
Is het een doelstelling om België in te lijven bij het nieuw-Ottomaanse rijk ? Heb je een website of zo van die partij ? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be