Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Met 3of 5 studenten per jaar, kan de studie Fries niet bljven bestaan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=172051)

Roderik 8 juni 2012 08:09

Met 3of 5 studenten per jaar, kan de studie Fries niet bljven bestaan

Misschien willen er ook Vlaamse jongeren Fries studeren?
Vlaanderen heeft altijd veel belang gehecht aan het Fries

citaat VK:

De enige hoogleraar Fries ter wereld, Goffe Jensma, voelt zich 'niet helemaal vrij' om over de kwestie te praten. Per slot van rekening is dit zo bedacht door de bestuurders van de Rijksuniversiteit Groningen en hij moet met die mensen verder. Maar treurig is het zeker. De universitaire studie Fries verdwijnt in de praktijk als zelfstandige studie. De universiteit kan het financieel niet meer opbrengen.

VVD-staatssecretaris Halbe Zijlstra (Onderwijs) ziet geen heil in financiële 'garanties' van het Rijk, schreef hij deze week aan de Tweede Kamer. In het regeerakkoord streefde dit kabinet weliswaar nog naar 'gelijke rechten' voor het Fries en het Nederlands. Maar hameren op een aparte opleiding Fries, dat vindt hij nu toch 'niet meer van deze tijd'.

Sterfhuisconstructie
'Dit is een sterfhuisconstructie', zegt Ger de Haan, emeritus hoogleraar Fries - hem kunnen ze niets meer maken. Fries wordt per 1 september opgenomen in een 'brede bachelor Europese talen' en moet het van Zijlstra doen met krap één formatieplaats. 'Daarvan kun je geen volwaardige opleiding draaiende houden.'

Onzin, stelt decaan Gerry Wakker. 'We hopen in de nieuwe opzet juist meer studenten Fries te trekken.' Studenten kiezen straks niet meer alleen voor de taal, maar voor een profiel, zoals taal & cultuur of politiek & maatschappij. 'Dit biedt veel meer mogelijkheden, ook in aansluiting op de arbeidsmarkt.'

Bovendien: het overeind houden van Fries en al die andere kleine talen - Fins, Deens, Russisch - werd onbetaalbaar. Fries trekt al bijna geen studenten meer: 18 voltijders zijn er, per jaar stromen er maximaal 5 nieuwelingen in, soms niemand. Daarom is het zinloos om de studie te versterken, vindt staatssecretaris Zijlstra - geboren in Oosterwolde, Friesland. De overeenkomst waarin staat dat Fries een volwaardige universitaire studie verdient, verviel trouwens op 1 januari dit jaar.

Восход-1 8 juni 2012 09:53

Russisch is een kleine taal, ja. Hier in Vlaanderen bestaan vrij goedbevolkte richtingen waar het Russisch wordt gegeven.

Roderik 8 juni 2012 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 (Bericht 6159554)
Russisch is een kleine taal, ja. Hier in Vlaanderen bestaan vrij goedbevolkte richtingen waar het Russisch wordt gegeven.

Dan kunnen Nederlanders naar Vlaanderen gaan, om kleine talen en Fries te studeren.:lol:

In de jaren '90 was er in Nederland veel belangstelling voor Russisch, omdat men veel verwachte van Rusland als het om nieuwe kansen gaat.
De laatste 10 jaar onder Poetin, is dit sterk afgenomen ,omdat het rigide ,conservatieve en ondemocratische regime, niet meer interessant is voor studenten/jonge mensen.

Txiki 8 juni 2012 12:48

Als men mij in Friesland een deftige job en huisvesting voorziet, wil ik wel Fries komen leren, hoor.

Roderik 8 juni 2012 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6159896)
Als men mij in Friesland een deftige job en huisvesting voorziet, wil ik wel Fries komen leren, hoor.

Friesland heeft heel veel rust en ruimte.
De woningen zijn goedkoop ,de mensen zijn vriendelijk.
Groningen is een leuke stad om te studeren.
Dus laten veel jonge Vlamingen een kansje wagen en Fries komen studeren.:roll:

Bolleke Wol 8 juni 2012 13:41

Ik heb ergens een zelfcursus Fries liggen. Maar die zal toch moeten wachten tot ik dat Welsh en Occitaans af heb.

Nu, wat dat Fries betreft, de Friezen kunnen niet klagen dat ze geen kansen hebben gekregen. Als die taal sterft is dat vooral hun eigen schuld. Een heel spijtige zaak, maar wel hun eigen schuld.

Txiki 8 juni 2012 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roderik (Bericht 6159924)
Friesland heeft heel veel rust en ruimte.
De woningen zijn goedkoop ,de mensen zijn vriendelijk.
Groningen is een leuke stad om te studeren.
Dus laten veel jonge Vlamingen een kansje wagen en Fries komen studeren.:roll:

Waarom die roloogskes? Ge moest blij zijn, hier hebt ge al enen bereidwillige.

Maar eerst mijn Iers onder de knie krijgen. Verdomd moeilijk.

Txiki 8 juni 2012 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6160044)
Ik heb ergens een zelfcursus Fries liggen. Maar die zal toch moeten wachten tot ik dat Welsh en Occitaans af heb.

Nu, wat dat Fries betreft, de Friezen kunnen niet klagen dat ze geen kansen hebben gekregen. Als die taal sterft is dat vooral hun eigen schuld. Een heel spijtige zaak, maar wel hun eigen schuld.

Voila, en als er dan een paar kwispels zijn die er toe bereid zijn hun steentje bij te dragen om de taal te redden, dan krijgt ge roloogskes. :|

Roderik 8 juni 2012 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6160166)
Waarom die roloogskes? Ge moest blij zijn, hier hebt ge al enen bereidwillige.

Maar eerst mijn Iers onder de knie krijgen. Verdomd moeilijk.

Sorry ,verkeerde icoon.
moest zijn :lol:

Txiki 8 juni 2012 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roderik (Bericht 6160199)
Sorry ,verkeerde icoon.
moest zijn :lol:

Ah ok, oef.. ik kon al niet volgen. ;-)

Jan van den Berghe 8 juni 2012 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 (Bericht 6159554)

Ongetwijfeld bedoelt men in deze het aantal studenten in die richting. Net het aantal moedertaalsprekers.

Txiki 8 juni 2012 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6160924)
Ongetwijfeld bedoelt men in deze het aantal studenten in die richting. Net het aantal moedertaalsprekers.

Dat lijkt me toch duidelijk...

Bolleke Wol 9 juni 2012 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6160924)

néé hoor.

Russisch, allee, wie spreekt dat nog :D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be