Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   cadeau-cheque van 4 miljarde euro aan spaanse banken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=172204)

graaf de bethune 12 juni 2012 09:48

cadeau-cheque van 4 miljarde euro aan spaanse banken

Een tijdje geleden kwam onze regering bijeen om 2 miljard te vinden om de begroting in evenwicht te krijgen. Het werd een lange en moeilijke oefening, met miljoentjes werd er bijeengekretst tot we 2 miljard hadden waarvan sommige zaken nog niet binnenzijn wegens gebaseerd op vermoedelijke inkomsten en allerhande simulaties. Nu enkele weken later, vergaderingetje op Europees niveau , ivm de Spaanse bankencrisis. En wat krijgen we te horen, Belgie schudt zomaar eventjes 4 miljard euro uit de mouwen, het geld wordt rechtstreeks aan de Spaanse banken gegeven ipv de Spaanse overheid. Zeg nu zelf, als je zelf 1000 euro had, zou je een Spaanse staatsobligatie kopen of een obligatie van een Spaanse bank die zo goed als bankkroet is. Mijn gezond verstand zegt dat je best je 1000 euro in de Spaanse staatsobligatie kan steken , want een bank zal eerder failliet gaan dan een Staat. Kan iemand mij hier uitleggen waar onze politieke leiders eigenlijk mee bezig zijn. Enerzijds in eigen land de indruk geven dat er geen centen meer zijn, maar naar buiten toe, geen probleem, centen genoeg. Afghanistan nog zo iets, de komende 10 jaar betalen we zomaar 12 miljoen euro per jaar, dat is na 10 jaar 120 miljoen euro of ongeveer 4.8 miljar Bfr. Kan iemand dit eens uitleggen aan jan modaal??????????????????

vrijevlaming 12 juni 2012 10:10

misschien is die cheque ongedekt hé ;-)

trolololo!

subocaj 12 juni 2012 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune (Bericht 6165653)
Een tijdje geleden kwam onze regering bijeen om 2 miljard te vinden om de begroting in evenwicht te krijgen. Het werd een lange en moeilijke oefening, met miljoentjes werd er bijeengekretst tot we 2 miljard hadden waarvan sommige zaken nog niet binnenzijn wegens gebaseerd op vermoedelijke inkomsten en allerhande simulaties. Nu enkele weken later, vergaderingetje op Europees niveau , ivm de Spaanse bankencrisis. En wat krijgen we te horen, Belgie schudt zomaar eventjes 4 miljard euro uit de mouwen, het geld wordt rechtstreeks aan de Spaanse banken gegeven ipv de Spaanse overheid. Zeg nu zelf, als je zelf 1000 euro had, zou je een Spaanse staatsobligatie kopen of een obligatie van een Spaanse bank die zo goed als bankkroet is. Mijn gezond verstand zegt dat je best je 1000 euro in de Spaanse staatsobligatie kan steken , want een bank zal eerder failliet gaan dan een Staat. Kan iemand mij hier uitleggen waar onze politieke leiders eigenlijk mee bezig zijn. Enerzijds in eigen land de indruk geven dat er geen centen meer zijn, maar naar buiten toe, geen probleem, centen genoeg. Afghanistan nog zo iets, de komende 10 jaar betalen we zomaar 12 miljoen euro per jaar, dat is na 10 jaar 120 miljoen euro of ongeveer 4.8 miljar Bfr. Kan iemand dit eens uitleggen aan jan modaal??????????????????

Heel eenvoudig, dat geld komt uit onze zakken, niet uit dat van de regeringsleden.

graaf de bethune 12 juni 2012 10:39

@subocaj: Ik weet ook wel dat het geld uit onze zakken getroggeld wordt. Maar de hoofdvraag blijft, hoe verklaren ze dat ze nauwelijks 2 miljard kunnen vinden voor de eigen begroting en dan opeens als een fluitje van een cent 4 miljard vinden voor buitenlandse banken en 12 miljoen euro/jaar voor afghanistan waar we helemaal niks mee te zien hebben. Maw, ze moeten ons toch als idioten beschouwen die zomaar alles aanvaarden en slikken wat ze ons voorschotelen en dat zonder er nog verantwoording te moeten voor afleggen.Daar gaat deze discussie over.

Amon_Re 12 juni 2012 10:42

Simpel, die 4 Miljard leent België bij andere banken om dan uit te lenen aan de Spaanse banken,.

1207 12 juni 2012 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6165695)
Simpel, die 4 Miljard leent België bij andere banken om dan uit te lenen aan de Spaanse banken,.

en men leent aan 3% om uit te lenen aan 4%
theoretisch zou dat dus 40 miljoen winst moeten opleveren.
kunnen ze niet terugbetalen geven we gewoon een 2e lening. kunnen ze al zeker de 1e lening terugbetalen

graaf de bethune 12 juni 2012 11:07

@amon re: u schrijft: simpel, belgie leent het geld bij andere banken. Als het dan toch zo simpel is om aan 4 miljard euro te geraken waarom is het dan een hemelsgroot probleem om aan 2 miljard te geraken??? Den dag dat we hier Griekse toestanden gaan krijgen, zult ge geen genoegen ermee nemen als de regering het u zo simpel komt uitleggen.

Amon_Re 12 juni 2012 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune (Bericht 6165754)
@amon re: u schrijft: simpel, belgie leent het geld bij andere banken. Als het dan toch zo simpel is om aan 4 miljard euro te geraken waarom is het dan een hemelsgroot probleem om aan 2 miljard te geraken??? Den dag dat we hier Griekse toestanden gaan krijgen, zult ge geen genoegen ermee nemen als de regering het u zo simpel komt uitleggen.

1) Ik neem nu ook geen genoegen met de regering. In tegendeel.
2) als men gewoon leent om eigen kosten te dekken is dat een toename van onze staatsschuld, dit wordt ingeboekt als 'winst" (boekhoudkundige trukjes)
3) België gaat harder vallen dan griekenland. We zijn reeds lang failliet ware het niet van alle boekhoudkundige trucs onze politici gebruiken.

Meuh 12 juni 2012 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 6165705)
en men leent aan 3% om uit te lenen aan 4%
theoretisch zou dat dus 40 miljoen winst moeten opleveren.
kunnen ze niet terugbetalen geven we gewoon een 2e lening. kunnen ze al zeker de 1e lening terugbetalen

Wie zegt dat tegen de tijd dat een 2e lening zou moeten gegeven worden de intresten nog zo gunstig zijn voor ons? Door zulke spelletjes komen we in situaties als deze terecht!

In principe staat België nu gewoon voor 4 miljard borg voor Spaanse banken... Als deze banken dit geld niet terugbetalen mogen wij maw weer maar eens betalen :s

Amon_Re 12 juni 2012 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Meuh (Bericht 6165845)
Wie zegt dat tegen de tijd dat een 2e lening zou moeten gegeven worden de intresten nog zo gunstig zijn voor ons?

In principe staat België nu gewoon voor 4 miljard borg voor Spaanse banken... Als deze banken dit geld niet terugbetalen mogen wij maw weer maar eens betalen :s

Ach wat is dat nu voor een rijk land als België?

Meuh 12 juni 2012 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6165848)
Ach wat is dat nu voor een rijk land als België?

Voor een braaf land als België ja, waar wij zo braafjes blijven betalen en bijkomende belastingen slikken...

Amon_Re 12 juni 2012 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Meuh (Bericht 6165853)
Voor een braaf land als België ja, waar wij zo braafjes blijven betalen en bijkomende belastingen slikken...

Tja... We blijven ook stemmen voor dezelfde oplichters. Keer op keer, jaar na jaar.

Meuh 12 juni 2012 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6165857)
Tja... We blijven ook stemmen voor dezelfde oplichters. Keer op keer, jaar na jaar.

Ik denk dat er de vorige verkiezing(en) een ander signaal gegeven werd. Er werd geen rekening mee gehouden, dat klopt!

Amon_Re 12 juni 2012 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Meuh (Bericht 6165880)
Ik denk dat er de vorige verkiezing(en) een ander signaal gegeven werd. Er werd geen rekening mee gehouden, dat klopt!

Uiteraard niet, er waren nog teveel stemmers voor die klojo's.

subocaj 12 juni 2012 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune (Bericht 6165693)
@subocaj: Ik weet ook wel dat het geld uit onze zakken getroggeld wordt. Maar de hoofdvraag blijft, hoe verklaren ze dat ze nauwelijks 2 miljard kunnen vinden voor de eigen begroting en dan opeens als een fluitje van een cent 4 miljard vinden voor buitenlandse banken en 12 miljoen euro/jaar voor afghanistan waar we helemaal niks mee te zien hebben. Maw, ze moeten ons toch als idioten beschouwen die zomaar alles aanvaarden en slikken wat ze ons voorschotelen en dat zonder er nog verantwoording te moeten voor afleggen.Daar gaat deze discussie over.

Ze beschouwen ons niet alleen als idioten, ze gaan gewoon door met de spelletjes die ze altijd gespeeld hebben.
In dit geval zeggen ze zelfs openlijk dat het niet is om Spanje met zijn 25% werklozen uit de nood te helpen is, maar om de verliezen van de banken, door de bouw bubbel te compenseren.
Wie gaat er dus weeral vrijuit, ten koste van alle Europese belastingbetalers?
Juist, de gokkers gesteund door de "ons vertegenwoordigende" politici.

graaf de bethune 12 juni 2012 13:52

Volgens sommigen leent Belgie het geld voor de spaanse banken aan 3% om het dan door te verlenen aan 4%. Maw, op de 4 miljard euro, betalen we jaarlijks 120 miljoen intrest en krijgen we 160 miljoen intrest, zogezegde winst 40 miljoen euro. Mooie theorie als de schuldenaar terugbetaalt aan de schuldeiser hetgeen nog maar zeer de vraag is in dit dossier. Hoofdvraag die ik mij hierbij stel, want volgens sommigen op dit forum zijn we bijna dikke centen aan het verdienen, is de NV Belgie(wij dus) nu opeens een kredietinstelling geworden ???? Maw, betalen wij belastingen aan de Belgische staat opdat zij er uiteindelijk bankactiviteiten zou mee kunnen ontplooien. Ik dacht het niet zeker, er is daar een mooi spreekwoord voor nl schoenmaker blijf bij uw leest. Wij moeten helemaal niet voor kredietinstelling spelen. Daar zijn andere instellingen voor.

subocaj 12 juni 2012 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune (Bericht 6166118)
Volgens sommigen leent Belgie het geld voor de spaanse banken aan 3% om het dan door te verlenen aan 4%. Maw, op de 4 miljard euro, betalen we jaarlijks 120 miljoen intrest en krijgen we 160 miljoen intrest, zogezegde winst 40 miljoen euro. Mooie theorie als de schuldenaar terugbetaalt aan de schuldeiser hetgeen nog maar zeer de vraag is in dit dossier. Hoofdvraag die ik mij hierbij stel, want volgens sommigen op dit forum zijn we bijna dikke centen aan het verdienen, is de NV Belgie(wij dus) nu opeens een kredietinstelling geworden ???? Maw, betalen wij belastingen aan de Belgische staat opdat zij er uiteindelijk bankactiviteiten zou mee kunnen ontplooien. Ik dacht het niet zeker, er is daar een mooi spreekwoord voor nl schoenmaker blijf bij uw leest. Wij moeten helemaal niet voor kredietinstelling spelen. Daar zijn andere instellingen voor.

Wij betalen aan de Goldman Sachs club, het vehikel Europa, dat vehikel ondersteund de banken nu reeds aan een 1% rentevoet, Buiten Duitsland betalen alle lidstaten zo wie zo 3% rente als ze weer van die banken lenen, dus de winst komt nooit terug waar hij zou moeten terugkomen, bij de Europese belastingbetaler.
Als je daarbij bedenkt dat Europa nu al bestaat uit één grote berg schulden, mag jij uitzoeken hoe je die berg nog ooit wegkrijgt.
Ik vermoed enkel door een faillissement en dat stellen ze uit, door steeds maar weer met meer schuldpapier, met steeds kleinere bedragen, zogezegd terug te betalen.
Het piramidespel gaat gewoon door, zonder dat je er erg in hebt.

Bolleke Wol 12 juni 2012 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6165695)

In de realiteit bestaat er niet zoiets als 'andere banken'. Dankzij het fractioneel reservebankieren is er eigenlijk één grote superbank, als één onderdeel omvalt komen alle andere in zware problemen.

"de Spaanse banken" bestaan niet.

Boduo 12 juni 2012 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6166276)
In de realiteit bestaat er niet zoiets als 'andere banken'. Dankzij het fractioneel reservebankieren is er eigenlijk één grote superbank, als één onderdeel omvalt komen alle andere in zware problemen.

"de Spaanse banken" bestaan niet.

Wat er wel bestaat: Spaanse hautaine bankdirekteurs en arrogante politiekers.

:?

tschoon verdiep 13 juni 2012 08:28

Misschien krijgen we er allemaal een appartementje aan de Costa blanca in de plaats en kunnen we dat binnen 10 jaar verkopen met winst. En dan zijn de Spaanse banken ineens van hun inbeslaggenome panden af.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be