Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   'Geen diploma, geen uitkering': Wie zou sos Voorhamme hiermee viseren? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=172254)

De schoofzak 13 juni 2012 10:38

'Geen diploma, geen uitkering': Wie zou sos Voorhamme hiermee viseren?

Ja, eenvoudige vraag: wie zou hij hiermee viseren?

titel: 'Geen diploma, geen uitkering'

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120613_077

Citaat:

Jongeren die geen diploma halen, hebben geen recht op een uitkering. Dat stelt de Antwerpse schepen van Onderwijs Robert Voorhamme voor. Hij pleit voor grondige hervorming van het onderwijs.

Robert Voorhamme vindt dat het onderwijs zoals dertig jaar geleden is georganiseerd en dat het stilaan achterop begint te hinken. 'Er is een drastische ommekeer nodig', zegt hij. Zijn ideeën heeft hij in een boek neergeschreven.

Opvallend daarin is dat hij voorstelt om jongeren die geen diploma halen het recht op een uitkering te ontnemen. Hij vindt immers dat leerlingen het onderwijstraject dat ze kiezen moeten afmaken, zoals bijvoorbeeld in Noorwegen.

'We stellen vast dat de leerplicht niet alle leerlingen helpt om zich te kwalificeren', zegt de schepen daarover op Radio 1. 'Leerlingen die geen kwalifcatie halen, hebben mijns inziens geen recht op een uitkering.'

In dat systeem zouden kwalificaties aan leerlingen worden uitgereikt. Een geheel aan kwalificaties kan dan tot een diploma leiden.

Daarnaast vindt hij dat 'we radicaal voor digitale scholen moeten kiezen'. 'De jongeren van vandaag groeien op in de digitale wereld. Een papieren school is als leeromgeving haast alien voor hen en dat kan heel demotiverend werken.'

Digitalisering maakt volgens hem ook onderwijs op maat mogelijk.

Schelfie 13 juni 2012 10:48

Wat bedoelt hij dan met "geen diploma"?

Geen diploma middelbaar onderwijs? Geen diploma hoger onderwijs? Dit is een beetje gevaarlijk hé.

Ikzelf heb bijvoorbeeld door omstandigheden geen Bachelordiploma (ondanks ik er slim genoeg voor ben). Dus ik krijg vanaf nu geen uitkering?
Ik ken iemand die zijn secundair niet heeft uitgedaan. Hij heeft eerst als magazijnier een tijdje gewerkt, en volgt nu via 2de kansonderwijs een opleiding boekhouder. Krijgt die jongen ook geen uitkering meer?

Het is alleszinds een goeie denkpiste, maar ik denk dat dit teveel uitzonderingen zal eisen.

subocaj 13 juni 2012 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6167277)
Ja, eenvoudige vraag: wie zou hij hiermee viseren?

titel: 'Geen diploma, geen uitkering'

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120613_077

De gepensioneerden zonder diploma?
Politici met diploma? Ze lijken in ieder geval een heel stuk dommer dan een ongediplomeerde boer, als ik hun resultaten van de laatste 50 jaar even bekijk.

Txiki 13 juni 2012 10:53

Gezien het eeuwigdurende gezever met het onderwijs, denk ik er toch meer en meer over dat huisonderwijs een betere optie is. Jawadde. Laat die kinderen nu toch eens leren, zeg. Elke onnozele politieke hals moet per se zijn stempelke kunnen drukken op onderwijs. Laat dat nu toch eens met rust.

roger verhiest 13 juni 2012 10:58

.. een reeks van kwalificaties zou leiden tot een diploma...

ik geloof dat dit duidelijk is, men kan in een traject leren en werken stappen en daar enige kwalificaties verdienen - ik kan me een systeem voorstellen dat een combinatie van kjwalificaties voorziet als equivalent van een zuiver schools behaald diploma.

Het spreekt vanzelf dat er in een overgang moet voorzien worden, jongeren kunnen bv. tijdens hun wachttijd indien ze (nog ) geen diploma hebben via de VDAB beroepsoplleidingen aan één of meerdere kwalificaties geraken.

- ik heb het boek niet gelezen maar ik denk dat mr Voorhamme iets dergelijks bedoelt,en waarschijnlijk bovendien dat er internetleermogelijkheden moeten komen die aansluiten bij het huidige "middenjury" systeem.

metten 13 juni 2012 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 6167301)
De gepensioneerden zonder diploma?
Politici met diploma? Ze lijken in ieder geval een heel stuk dommer dan een ongediplomeerde boer, als ik hun resultaten van de laatste 50 jaar even bekijk.

De economische situatie, de euro-crisis en de politieke toestand in de EU in acht genomen ben ik van mening dat veel hooggeschoolden mét diploma er ook niets van bakken!

Salvadorii 13 juni 2012 14:07

Citaat:

'Geen diploma, geen uitkering': Wie zou sos Voorhamme hiermee viseren?
Het gaat over uitkeringen, dus ik vermoed vooral franstaligen...

Boduo 13 juni 2012 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 6167755)
Het gaat over uitkeringen, dus ik vermoed vooral franstaligen...

...en onze allochtone broeders.

;-)

Mambo 13 juni 2012 23:11

Past in het boekje de belachelijkste voorstellen

Effect 13 juni 2012 23:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 6168811)
Past in het boekje de belachelijkste voorstellen

perfect logisch voorstel. Ik zou zelf verder gaan: Geen werk, geen uitkering.

Mambo 13 juni 2012 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Effect (Bericht 6168827)

Ik zou nog verder gaan: geen uitkering, geen werk.

Mambo 13 juni 2012 23:38

En zelfs zo ver dat wie geen recht heeft op een uitkering ook niet gebonden is sociale bijdragen te betalen.
Immers waarom zou hij die nog moeten betalen? Zijn verzekering dekt hem toch niet.

Dus misschien toch nog zo geen gek voorstel.
Beter uw dipoma gebruiken om de stoof mee aan te steken.

Garry 14 juni 2012 00:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 6167295)
Wat bedoelt hij dan met "geen diploma"?

Geen diploma middelbaar onderwijs? Geen diploma hoger onderwijs? Dit is een beetje gevaarlijk hé.

Ikzelf heb bijvoorbeeld door omstandigheden geen Bachelordiploma (ondanks ik er slim genoeg voor ben). Dus ik krijg vanaf nu geen uitkering?
Ik ken iemand die zijn secundair niet heeft uitgedaan. Hij heeft eerst als magazijnier een tijdje gewerkt, en volgt nu via 2de kansonderwijs een opleiding boekhouder. Krijgt die jongen ook geen uitkering meer?

Het is alleszinds een goeie denkpiste, maar ik denk dat dit teveel uitzonderingen zal eisen.

Als ik zie wat mijn zoon uitricht op de unief moet ik tot de vaststelling komen dat zowat iedereen daar slim genoeg voor moet zijn. Met een beetje goede wil lukt dat waarschijnlijk mijn kat ook nog.

Garry 14 juni 2012 00:34

Zou er niet mee bedoelt zijn, wie niet minimum een middelbaar diploma behaald heeft, dat die geen recht heeft op een wachtuitkering. Een zwembrevet 50 meter schoolslag, zal hij er wel niet mee bedoeld hebben.

Eerlijk gezegd, ik vind dat daar niemand recht op heeft, en al zeker niet diegene die juist WEL een diploma behaalden.

Wil je recht hebben op iets wat in het potje zit moet ge er voordien wat ingestopt hebben. Maar feitelijk vind ik het nog veel minder kunnen dat al wat hier aanspoelt zijn handje komt open houden en het gevuld krijgt. Dat ze daar maar eens eerst werk van maken in plaats van onze eigen mensen te viseren.

kelt 14 juni 2012 04:51

Er werd wel bij vermeld dat de schoolmethoden mogelijk wel eens aanpassing behoeven...

Niettemin hebben we dus al minstens één SpA-politicus voor wie het rechten en plichten verhaal ook begint voorop te staan.
In ruil voor massieve investeringen vanwege de gemeenschap in het onderwijs,mag al eens iets terug verwacht worden,of tenminste een waarschuwing uitgedeeld.

We mogen nooit vergeten dat een getuigschrift of diploma niet zozeer een verworven kennis moet bewijzen,maar vooral een zekere discipline,een levenshouding,een bewijs van wat je uitgemeten hebt gedurende een paar van je jonge jaren als je de tijd KRIJGT!

Voor de kandidaat-werkgever,die iemand moet beoordelen die verder nog niks verwezenlijkt heeft,is zo een papiertje het absolute mininum om een idee te vormen wie hij voor zich heeft!

Een Amerikaanse baseball-pet,sportschoenen ,en het vlot gebruik van een gsm zijn NIET afdoende!

Iemand die de middenvinger opsteekt reeds van tijdens "de schoonste periode van zijn leven", moet niet verwachten dat de overheid de papfles zal blijven ophouden,of dat een werkgever dan maar de verdere opvoeding op zich neemt.

Ik vrees echter,in deze poco-correcte tijden,dat het er weer niet van zal komen....:?

Effect 14 juni 2012 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 6168884)
Als ik zie wat mijn zoon uitricht op de unief moet ik tot de vaststelling komen dat zowat iedereen daar slim genoeg voor moet zijn. Met een beetje goede wil lukt dat waarschijnlijk mijn kat ook nog.

Met alle respect voor uniefstudenten, maar een professionele bachelor is 100 maal moeilijker dan een masteropleiding. Bij masters moet je droog vanbuiten kunnen leren waarbij je ook een oefening krijgt met wat geluk, bij pba's ben je verplicht iets te ontwerpen en maken. Imho is dat veel en veel belangrijker maar tegelijk ook een stuk moeilijker.

Inderdaad, je kan je kat leren om woordjes op zicht te herkennen en om het patroon van een bewijs te lopen op een blad. Daarmee slaagt je kan op 99% van de vakken bij burgie en rechten. Je kan je kat echter niet leren om een domoticasysteem van nul te ontwerpen, programmeren en bouwen.

De schoofzak 14 juni 2012 08:37

Citaat:

Hoeveel waren er door in de 1° kan ? (sorry dat ik blijf spreken in termen van de vorige eeuw, maar dat was dan ook mijn schoonste tijd ...)

giserke 14 juni 2012 08:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Effect (Bericht 6168827)

Dat zegt hij dan ook niet. Hij zegt geen diploma geen uitkering.
Wat met jongeren die geen diploma hebben, maar wel werken?
Ga je die ook een uitkering ontzeggen, na ze gewerkt hebben maar werkloos worden?

Een idioot voorstel is het.
Iemand die werkt en belastingen betaald, MOET het recht hebben op dat vangnet als hij tijdelijk werkloos wordt.

Schelfie 14 juni 2012 10:58

Citaat:

Je moet niet slim zijn om unif aan te kunnen, je moet kunnen studeren en pakken leerstof tot je kunnen nemen. Sommige mensen zijn daar zeer goed in, andere minder, en sommigen kunnen dat helemaal niet goed.

De schoofzak 14 juni 2012 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Effect (Bericht 6169041)
Met alle respect voor uniefstudenten, maar een professionele bachelor is 100 maal moeilijker dan een masteropleiding. Bij masters moet je droog vanbuiten kunnen leren waarbij je ook een oefening krijgt met wat geluk, bij pba's ben je verplicht iets te ontwerpen en maken. Imho is dat veel en veel belangrijker maar tegelijk ook een stuk moeilijker.

Inderdaad, je kan je kat leren om woordjes op zicht te herkennen en om het patroon van een bewijs te lopen op een blad. Daarmee slaagt je kan op 99% van de vakken bij burgie en rechten. Je kan je kat echter niet leren om een domoticasysteem van nul te ontwerpen, programmeren en bouwen.

Vriendschap,
zelfs in mijnen tijd, en ik behaalde mijn licentie in de jaren 70, was dat al dik verleden tijd.

En ik kan getuigen wat ik zag bij mijn nakomelingen en hun partners.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be