Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Automatische rem versus Flitspalen ? Wat brengt er het meest op ?? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=172262)

brother paul 13 juni 2012 12:23

Automatische rem versus Flitspalen ? Wat brengt er het meest op ??
 
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20120613_090

Uiteraard weten alle forumards hier dat flitspalen niets toegevoegde waarde bijdragen bij de daling van het aantal verkeersdoden. De daling komt vooral door de verhoogde dracht van de gordel en anders door een beleid van aanpassen van zwarte punten, maar voor de rest halen die flitspalen niets uit voor de verkeersveiligheid, tenzij lokaal hebben ze 100m hun effect.

Wat hier nu op de markt komt is een technologie die de wagen vanzelf afremt. Het zit al bij volvo en volkswagen, mercedes, audi, bmw vollen bak te krijgen, maar in feite zouden ze in plaats van de verkeersbelasting te verhogen en de aftrekbaarheid van een wagen te verminderen volgens zijn kostprijs beter gewoon zorgen dat veiligheidsopties 150% aftrekbaar zijn...

We moeten maar eens dromen van 100% wagens met een GORDELVERKLIKKER en een AUTOMATISCHE NOODREM of we zien en het aantal doden voor het eerste gadget met 20% dalen, en voor de tweede gadget met 25%

Stel dat we die twee opties VERPLICHTEN op de nieuwe voertuigen... en de retrofit belonen...

We zien het aantal ongevallen/doden met 25% dalen, dus 25% minder politie werk, 25% minder schadeongevallen op de wegen, 25% minder carrosseriewerk, 25% minder immobiliteit, 25% minder whiplash en andere behandelingen, we zien de files verminderen, we zien de verzekeringskosten dalen met 25%

Het zou macroeconomisch bekeken een optie van 200euro op 3miljoen voertuigen kost 0.6Miljard op een levenscyclus van 5 jaar, kost die optie 120miljoen.

60.000 ongevallen zakken naar 48.000 of zeg en schrijf 12.000 minder blikschade/pertetotale auto's of 60miljoen minder blikschade per jaar. De verzekering kan 60 miljoen dalen (nu die verzekering zal vermoedelijk niet dalen, maar in elk geval die verzekering gaan uit de kosten op die manier)
Maar ook daar komt het leuke 30-50miljoen minder lichaamsschade. Voeg daar nog 30-50miljoen minder file per jaar. Bespaar verder nog bij de politie die nu gewoon zich moet bezighouden met verbaliseren van flitsboetes. Dus het politiekorps kan met 1000man afslanken en zo 50Miljoen minder kosten. Dus het brengt wel ruw gerekend 200miljoen op versus een investering van 120 miljoen. Dat is een GO voor mij

Waar zitten die ministers met hun hersenen ???
Komaan jongens doe iets aan die veiligheid.

Dude87 17 juni 2012 15:58

Wat is het nut van die geschatte/verzonnen bedragen op basis van... niks?

brother paul 17 juni 2012 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dude87 (Bericht 6174106)
Wat is het nut van die geschatte/verzonnen bedragen op basis van... niks?

ze noemen dat een 'hunge' een idee, een richting van denken op basis van een 'op de rug van een biervilt calculatie' Dus wat is uw probleem ?

CeeSsss 17 juni 2012 19:25

brother paul, ik hou wel van uw technologisch-economisch denken. Ge zou een goede werkverbeteraar zijn bij Colruyt, of in een politieke partij die een punt maakt van écht besparen (i.p.v. belasten).

Verder ga ik akkoord met uw idee, al zou dat beter Europees geregeld worden dan Belgisch. Zo'n noodremsysteem kost nu misschien 3000 euro per auto omdat het in zo weinig auto's is ingebouwd. Vanaf het verplicht in elke auto zit, wordt dat drastisch goedkoper want de onderzoeks- en ontwikkelingskost is hoger dan materiaalkost.

brother paul 17 juni 2012 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CeeSsss (Bericht 6174496)
brother paul, ik hou wel van uw technologisch-economisch denken. Ge zou een goede werkverbeteraar zijn bij Colruyt, of in een politieke partij die een punt maakt van écht besparen (i.p.v. belasten).

Verder ga ik akkoord met uw idee, al zou dat beter Europees geregeld worden dan Belgisch. Zo'n noodremsysteem kost nu misschien 3000 euro per auto omdat het in zo weinig auto's is ingebouwd. Vanaf het verplicht in elke auto zit, wordt dat drastisch goedkoper want de onderzoeks- en ontwikkelingskost is hoger dan materiaalkost.

het is inderdaad technologisch economisch denken... wat nogal sterk ontbreekt in de politiek.

CeeSsss 17 juni 2012 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6174515)
het is inderdaad technologisch economisch denken... wat nogal sterk ontbreekt in de politiek.

In grote ondernemingen zitten de directieteams en raden van bestuur VOL met burgerlijk ingenieurs, handelsingenieurs, TEW'ers, al dan niet aangevuld met buitenlandse ervaring en een MBA. In de politiek studeerden ze veelal rechten of pol & soc...

Premier Elio Di Rupo PS
-> Scheikunde
Vicepremier en Minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling Steven Vanackere CD&V
-> Rechten, politieke wetenschappen, economie
Vicepremier en Minister van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Europese Zaken Didier Reynders MR
-> Rechten
Vicepremier en Minister van Pensioenen Vincent Van Quickenborne Open Vld
-> Rechten
Vicepremier en Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Laurette Onkelinx PS
-> Rechten
Vicepremier en Minister van Economie, Consumentenzaken en Noordzee Johan Vande Lanotte sp.a
-> Pol & soc en rechten
Vicepremier en Minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet cdH
-> Rechten
Minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking Paul Magnette PS
-> Politieke wetenschappen
Minister van Begroting en Administratieve Vereenvoudiging Olivier Chastel MR
-> Farmaceutische wetenschappen
Minister van Middenstand, Kmo's, Zelfstandigen en Landbouw Sabine Laruelle MR
-> Landbouwingenieur
Minister van Defensie Pieter De Crem CD&V
-> Romaanse filologie en rechten
Minister van Justitie Annemie Turtelboom Open Vld
-> Regentaat en economie
Minister van Werk Monica De Coninck sp.a
-> Moraalwetenschappen

Staatssecretaris voor Staatshervorming en Regie der Gebouwen Servais Verherstraeten CD&V
-> Rechten
Staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en Modernisering van de Openbare Diensten Hendrik Bogaert CD&V
-> TEW, MBA (Harvard), praeses Ekonomika 60e (nu zijn we er! een manager in de regering!)
Staatssecretaris voor Asiel, Immigratie en Maatschappelijke Integratie Maggie De Block Open Vld
-> Geneeskunde
Staatssecretaris voor de Bestrijding van de Sociale en Fiscale Fraude John Crombez sp.a
-> Economie en statistiek
Staatssecretaris voor Sociale Zaken, Gezinnen en Personen met een Handicap Philippe Courard PS
-> Regentaat
Staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie, Mobiliteit en Staatshervorming Melchior Wathelet cdH
-> Rechten

Zie je het in een fortune 500-onderneming al gebeuren? Een farmaceut die de functie van administratieve vereenvoudiging (Chief Information Officer) krijgt, en tussendoor de begroting van een land even controleert?

Leefmilieu, Energie, Mobiliteit: rechten?

Minister van werk: moraalwetenschappen...

En ga zo maar door...

Blue Sky 18 juni 2012 10:30

Met de opbrengsten van de flitspalen de automatische rem financieren!

Johnny Blaze 19 juni 2012 11:45

Gingen ze dit niet verplichten vanaf 2015? Ik dacht zoiets gehoord te hebben.

De schoofzak 19 juni 2012 12:08

Ik begrijp de commotie niet.

Als je over die brug rijdt, kan je onmogelijk zeggen dat het niet duidelijk is dat je er maar 90 moogt.

Je kan je dus enorm amuseren door de regering te pesten en hen de centen voor een eventuele overtreding niet te gunnen.

.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be