![]() |
Zen is niet...
Zen is niet: mediteren
|
Mediteren, het uitsluiten van enig denken.
Als je het kan, is het verdomd rustgevend. |
Citaat:
|
Zen is niet... Zenboekjes lezen
Commentaar: ... en daar commentaar op geven |
Citaat:
Hoe doe je dat zonder 'boekjes' te lezen? |
juist wel mediteren maar dan wel altijd en op elke moment zowel in rust als in actie
|
Citaat:
Meditatie,daar ga je in en ga je uit. |
Citaat:
Nu is er nog wel eens een Zenmeester betrapt bij het handleidingen- boekjes lezen. Maar ik lees van achter naar voor, zei ie. Om ze te controleren. Je weet dat je normaal een meester nodig hebt. Geen boekjes. |
Citaat:
Ik zou er veel kunnen over doorzeuren maar dan gaat het eraan voorbij. Er zijn verschillende vormen van mediteren en allemaal hebben ze tot doel je aandachtig in de wereld te brengen. Maar ik veronderstel dat mediteren er vooral is voor aandacht te vestige op je innerlijk wereld, zonder opdat wat er in jezelf omgaat te reageren. |
Citaat:
Maar het aanvaarden dat er gedachte en impulsen in je opkomen alleen wordt er gewoon niet opgereageerd. Je obseerveert ze,je wordt waarnemer van jezelf. |
Citaat:
Zodat je ze, als je dat wil, niet meer opvolgt. Mediteren is een beetje van alles, Er zijn zoveel vormen en bewustzijnstoestanden (mogelijk) |
Citaat:
Alleen dat mijn biezonderste "meester" mediterenden "levende doden" vond. Ik vind dat niet. Maar toch volg ik de directe tak. Die zonder meditatie. Meditatie liet ik vallen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:47. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be