![]() |
Waarom hebben Arabieren ogenschijnlijk een lente nodig en Perzen niet?
Waarom hebben Arabieren een lente nodig en Perzen niet?
Enig idee? Volgens mij omdat Perzen de traditionele supermacht zijn in het Midden-Oosten, en niet Arabieren. |
1979.
Werd uiteindelijk wel een nachtmerrie voor veel Iraniërs. |
Die "nachtmerrie" moet wel enigszins gerelativeerd worden. De Iraanse dictatuur is niet echt te vergelijken met bijvoorbeeld de Taliban, of wat we gaan krijgen als Assad wordt opgeruimd door die zogenaamde "opstandelingen". In Iran hebben de minderheden bijvoorbeeld een aantal vaste zetels in het parlement.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Sowieso is het altijd gevaarlijk om morele oordelen in de politieke wetenschap te introduceren. Of iets een "nachtmerrie" is of een "dream" voor de betrokkenen, is totaal irrelevant voor een beschrijving van de politieke structuren. Zo houdt de vaststelling dat de Taliban geen staatsstructuur vormden maar eerder een gigantische madrasa die zich heeft uitgebreid over een hele land, terwijl Iran een complexe staatstructuur heeft met machten en tegenmachten, helemaal geen waardeoordeel in over de Taliban of over Iran. |
Citaat:
|
Citaat:
In Iran is dat niet nodig: daar maken de ayatollahs al sinds 1979 het mooie weer! |
Citaat:
|
Citaat:
Voor vooral in het begin wat het regime onmenselijk. De oorlog tegen Irak bv. Daar werden jonge jongens met explosieven naar Iraakse tanks gestuurd. |
de Perzen hebben ook een lente nodig spijtig genoeg wordt die steeds bloedig onderdrukt...
|
Citaat:
De reden waarom de Arabische landen het laatste jaar zo in het nieuws waren en de Perzen al onder een dictatuur gebukt gaan sinds 1979 en er daar geen schot in de zaak komt weet ik niet. Maar er zijn wel een aantal zaken die misschien meespelen. Als je Iran vergelijkt met de Arabische landen merk je toch wel op dat de Perzen hun maatschappij veel ordentelijker is dan de Arabische, Pakistaanse, etc. De Noord-Afrikanen, Arabieren, etc. hebben niet veel te verliezen omdat hun landen nu al puinhopen zijn. Terwijl de Perzen onder een dictatuur zitten, maar hun land netter is, meer voorzieningen heeft, op vele vlakken alle zaken heeft die je ook in westerse landen hebt. De Perzen hebben bij een opstand/burgeroorlog dus meer te verliezen dan de Arabieren. Ik denk dat het daarom nog niet tot een echte hevige revolutie gekomen is in Iran. Maar dit zal zeker nog wel gebeuren, en dat zal niet al te lang meer duren denk ik. |
Een van de religieuze dictatuur bevrijd Iran geeft volgens mij een goede tegenhanger tegen de fundamentalistische geest die hangt in de Arabische landen.
Perzen leven onder een moslim fundamentalische dictatuur maar zijn over het algemeen voor secularisme en minder tot niet praktiserend, in tegensteling tot de Arabieren. |
Citaat:
|
Citaat:
Volgens een Gallup-poll zijn de Iraniërs religieuzer dan Arabisch buurland Irak en in dezelfde categorie als Arabisch buurland Syrië: http://www.gallup.com/poll/114211/al...ns-common.aspx |
Citaat:
|
"Waarom hebben Arabieren ogenschijnlijk een lente nodig en Perzen niet?"
Omdat de sharia in Iran reeds is ingevoerd. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:12. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be