Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Bisschop veroordeeld voor beschermen pedopriester (https://forum.politics.be/showthread.php?t=172722)

peter1962 23 juni 2012 08:17

Bisschop veroordeeld voor beschermen pedopriester

http://www.hln.be/hln/nl/6916/Kinder...priester.dhtml

Bij mijn weten is dit de eerste persoonlijke veroordeling van een bisschop. Er waren al eerder veroordelingen en enorme schadevergoedingen, maar dit is een precedent. Eindelijk durft het gerecht naar de kern van de zaak gaan. Belangrijk zal nu zijn om te zien of die man nu echt naar de gevangenis zal moeten gaan.

Distel 23 juni 2012 08:20

:cheer: :cheer:

E. Gidius 23 juni 2012 08:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6183963)

Bij mijn weten is dit de eerste persoonlijke veroordeling van een bisschop. Er waren al eerder veroordelingen en enorme schadevergoedingen, maar dit is een precedent. Eindelijk durft het gerecht naar de kern van de zaak gaan. Belangrijk zal nu zijn om te zien of die man nu echt naar de gevangenis zal moeten gaan.

Goed zo.

De Schreibtischmörderer moeten imho zwaarder gestraft worden dan de eigenlijke kampbeulen.

Supe®Staaf 23 juni 2012 09:10

Citaat:

Belangrijk zal nu zijn om te zien of die man nu echt naar de gevangenis zal moeten gaan.

Hopelijk lichten ze hem voor i.v.m. de douches en het laten glippen van de zeep.

Koenraad Noël 23 juni 2012 09:24

Goed dat hij veroordeeld werd, maar het krantenbericht klopt niet. Het gaat hier om een Monseigneur, geen bisschop.

Ik vraag me trouwens af wat er gebeurd is met Picard, die ene priester die één van de pedofiele priesters uit zijn parochie geweerd had, en daarvoor gestraft werd.

Nietzsche 23 juni 2012 09:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6184032)
Goed dat hij veroordeeld werd, maar het krantenbericht klopt niet. Het gaat hier om een Monseigneur, geen bisschop.

Ik vraag me trouwens af wat er gebeurd is met Picard, die ene priester die één van de pedofiele priesters uit zijn parochie geweerd had, en daarvoor gestraft werd.

Monseigneur is toch gewoon een aanspreektitel dat betekent *mijn heer*?

Dat kan toch ook voor een bisschop gelden?

Koenraad Noël 23 juni 2012 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6184036)
Monseigneur is toch gewoon een aanspreektitel dat betekent *mijn heer*?

Dat kan toch ook voor een bisschop gelden?

Kan, maar in dit geval doet het dat niet. Het is één van die vele titeltjes die priesters kunnen krijgen, technisch gezien toegewezen door de paus (maar eigenlijk gewoon een formaliteit door de eigen bisschop aangevraagd), maar ik weet niet welke.

E. Gidius 23 juni 2012 09:47

Een pluim voor de VS!

Ik zie het in België nog niet gebeuren. Hier hebben de hooggeplaatste pedo's elkaar altijd waterdicht beschermd.

Raf 23 juni 2012 11:48

Citaat:

Goed zo! Het is wel geen bisschop, zoals het artikel foutief beweert, maar het is toch al een stap in de goede richting.

One down; many more to go!

E. Gidius 23 juni 2012 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6184259)
One down; many more to go!

Vergeet het.

Het Belgo-Vlaams establishment dat u zo hartstochtelijk verdedigt, heeft nog nooit een steek laten vallen als het erop aankwam om een hooggeplaatste pedo uit de wind te zetten.

Xenophon 23 juni 2012 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 6184072)
Een pluim voor de VS!

Ik zie het in België nog niet gebeuren. Hier hebben de hooggeplaatste pedo's elkaar altijd waterdicht beschermd.

Precies, hier zijn de heren van de kerk onaantastbaar.

Zolang de kerk uitgesproken Belgicistisch blijft alleszins.

E. Gidius 23 juni 2012 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6184390)
Precies, hier zijn de heren van de kerk onaantastbaar.

Net zoals die van koningshuis, het gerecht, de staatsdragende partijen, de Arco- en Ethias-vakbonden, de "systeembedrijven" e.v.a. regimeprofiteurs.

Jan van den Berghe 23 juni 2012 21:50

Citaat:

Durft? Dit heeft niets met "durven" te maken, maar slechts met de gewone rechtsgang.

Denkt u dat katholieke bisschoppen ergens verborgen voorrechten genieten in de VS trouwens?

Jan van den Berghe 23 juni 2012 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 6184072)
Een pluim voor de VS!

Dat laatste lijkt me slechts een gratuite bewering van u.

Max van Dietschland 23 juni 2012 22:55

Dergelijke rechtspraak kan de Kerk dwingen om pedofielen aan te geven en uit de Kerk te gooien. Wat mij betreft geen slechte zaak.

De Kerk van Jezus Christus moet gezuiverd worden van die smeerlapperij !

Jan van den Berghe 23 juni 2012 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 6185388)
Dergelijke rechtspraak kan de Kerk dwingen om pedofielen aan te geven en uit de Kerk te gooien. Wat mij betreft geen slechte zaak.

De Kerk van Jezus Christus moet gezuiverd worden van die smeerlapperij !

Natuurlijk moet de Kerk, en bij uitbreiding alle christelijke gemeenschappen, een zo hoog mogelijk moreel gehalte hebben. Alleen los je bestaande problemen niet op door mensen zomaar buiten die institutionele structuur te gooien. Er pleiten vele elementen ervoor berouwvolle en boetedoende geestelijken wel binnen de Kerk te houden. Niet binnen de bestaande parochiale structuur natuurlijk, wel binnen de kerkelijke structuren.

Raf 23 juni 2012 23:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6185294)
Durft? Dit heeft niets met "durven" te maken, maar slechts met de gewone rechtsgang.

Denkt u dat katholieke bisschoppen ergens verborgen voorrechten genieten in de VS trouwens?

Waarom zou het daar anders zijn dan hier?

Jan van den Berghe 23 juni 2012 23:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6185463)
Waarom zou het daar anders zijn dan hier?

Leg me het even uit. Wat is er dan wel gelijkend?

Raf 23 juni 2012 23:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6185466)
Leg me het even uit. Wat is er dan wel gelijkend?

Het verschil is dat een hooggeplaatste katholiek in de VS nu voor het eerst veroordeeld werd. Tot nu toe werd hen de hand boven het hoofd gehouden, zoals dat hier ook het geval is.

Jan van den Berghe 24 juni 2012 00:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6185473)
Het verschil is dat een hooggeplaatste katholiek in de VS nu voor het eerst veroordeeld werd. Tot nu toe werd hen de hand boven het hoofd gehouden, zoals dat hier ook het geval is.

Dat laatste beweert u, maar is niet aangetoond.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be