Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   slavernij zet door: na 40 uur werkweek nu minder vakantie! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=17275)

Mitgard 1 juli 2004 15:09

Op vakantie wanneer de baas het zegt

Nu het idee van een veertigurige werkweek in Duitse bedrijven steeds meer ingang vindt, is de tijd rijp om een nieuw ballonetje op te laten, moet de Duitse Kamer voor Industrie en Koophandel (DIHK) gedacht hebben. De instelling stelt vandaag in de Financial Times Deutschland voor dat werknemers vakantie nemen op een ogenblik dat hun bedrijf weinig om handen heeft. Geen vakantie meer wanneer u er nood aan heeft dus, maar wel wanneer uw baas er baat bij heeft.

Volgens de directeur van de DIHK, Martin Wansleben, nemen we momenteel vakantie "wanneer reizen het goedkoopst zijn". Afgaande op de prijzen in het hoogseizoen, heeft Wansleben het misschien niet helemaal bij het rechte eind, maar hij wil een punt maken. "Mogelijk moeten we in de toekomst vakantie nemen wanneer het orderboek het toelaat". Met andere woorden: diegene die het orderboek het best kent, bepaalt uw vakantie. Juist, uw baas.

Volgens Wansleben is het niet voldoende om enkel de arbeidstijd op te trekken om, zo luidt de traditionele mantra, nog "concurrentieel te kunnen blijven op de internationale markt".
Met dit nieuwe idee gooit Wansleben weer wat olie op het vuur in de debatten rond de verlenging van de werkweek. Die discussie laaide vorige week op toen Siemens afzag van de verhuis van 2.000 jobs naar Hongarije, nadat de bedrijfsraden en vakbonden zich akkoord hadden verklaard met de herinvoering van de veertigurige werkweek.

-----------------------------------------------------------------------

het keltisch/germaanse volk, het volk waaraan de mensheid haar huidig beschavingspeil te danken heeft, blijft gepest en gestraft worden omdat het welvaart gecreëerd heeft i.t.t. die armoezaaiers in china en weet ik veel waar.
tijd om ons van 'de markt' niet veel meer aan te trekken en te laten zien wie het hier voor het zeggen heeft op het aardbolleke 8)

TomB 1 juli 2004 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
"Mogelijk moeten we in de toekomst vakantie nemen wanneer het orderboek het toelaat". Met andere woorden: diegene die het orderboek het best kent, bepaalt uw vakantie. Juist, uw baas.

Ik vind dat een gratuite uitspraak, op dezelfde manier zou je kunnen stellen dat de verkopers het orderboek controleren en uw vakantieperiode bepalen, of *gasp* de klant.

De realiteit is dat een bedrijf een symbiotische relatie tussen werknemers en werkgevers betreft. Als je dat wat meer als een partnership gaat bekijken, waar de groei van het bedrijf positieve gevolgen heeft voor iedereen, inclusief de werknemer, heeft het voorstel vele merits. Kijk kwa voorbeeldje van hoe groei goed is voor de werknemers bvb. naar de werknemers van Microsoft die aanwezig waren voor de explosieve groei.

Verder is het overduidelijk dat in Europa veel te veel vakantie wordt gegeven. Nergens ter wereld is de decadentie zo groot, dertiende maand, verlofgeld, veelvouden van 10 aan betaalde verlofdagen enz. Het is niet door jaarlijks een maand op hun gat te zitten dat onze voorouders deze welvaart gecreeerd hebben, willen we bouwen aan een betere toekomst, dan moeten we de handen uit de mouwen steken.

Tegendradigaard 1 juli 2004 15:24

Voor mij is het okeeee om in januari verlof te nemen. Maar dan moet ik zonder mijn kinderen op verlof gaan.... en zonder mijn vrouw ? Of gaat de school dicht wanneer ik het wil ? Of wanner het mij het beste uitkomt ?

En daarbij die redenering gaat enkel op voor bedrijven die collectief sluiten he. In mijnen branche werken we altijd door. Dienstverlening heet dat he. Dus iedereen pakt verlof wanneer ze willen, min of meer toch.

maddox 1 juli 2004 15:34

Vakantie, tja , voor mij dienen die dagen op dit moment om af en toe een lang weekend te hebben. Geen 2 weken bakken en braden aan de costa del zonnebrand, maar effectief met mijn hobbies bezig zijn voor een lang weekend.

En ja, dat is na het loon het eerste wat ik bespreek als de solicitatie een goede wending heeft gekregen.
Geen 3 weken verplicht niksdoen omdat de baas ook wil gaan bakken en braden, dus mijn ervaringen inde kleinere KMO's zijn beperkt, omdat de meesten daarin toch het "bouwverlof" volgen.

En minder vakantie. Moet je maar met de regering bespreken, en de vakbonden, de werknemers mogen al blij zijn dat het in orde komt.
Ik vind het wel leuk, zoveel dagen te hebben, maar ik moet ze wel op krijgen.Want de gevolgen als je dagen laat staan zijn niet leuk als de rijksdienst voor vakantiegeld een hoop komt terugeisen. Want da's met interesten, taksen en boetes als ze willen.

FT 1 juli 2004 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
*knip*

Beslist U baas nu al niet of U met vakantie kan gaan wanneer U het wenst?

TomB 1 juli 2004 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Ik vind het wel leuk, zoveel dagen te hebben, maar ik moet ze wel op krijgen.Want de gevolgen als je dagen laat staan zijn niet leuk als de rijksdienst voor vakantiegeld een hoop komt terugeisen. Want da's met interesten, taksen en boetes als ze willen.

Zover is het al gekomen in belgie dat mensen bang zijn hun vakantiedagen niet op te krijgen. Als dat geen teken aan de wand is....

Bij mij krijgen de bedienden en arbeiders 8 feestdagen plus 3 sick days (onaangekondigd verlof) plus 5 dagen. Elk jaar dienst krijg je 1 betaalde verlofdag bij.

De meesten werken echter op zelfstandige basis en nemen verlof wanneer ze goesting hebben, onbetaald uiteraard. Misschien is dat een oplossing voor Belgie? Iedereen zelfstandig? Het zou het systeem een pak eenvoudiger maken.

C uit W 1 juli 2004 18:35

Citaat:

Iedereen zelfstandig? Het zou het systeem een pak eenvoudiger maken
Dan kan big brother (olv de sossen) ons minder controleren en minder geld achterhouden.
Nooit dus.

TomB 1 juli 2004 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Citaat:

Iedereen zelfstandig? Het zou het systeem een pak eenvoudiger maken
Dan kan big brother (olv de sossen) ons minder controleren en minder geld achterhouden.
Nooit dus.

Er is niets binnen het huidige systeem dat u verhindert op zelfstandige basis te gaan werken. Uw baas zal er naar alle waarschijnlijkheid ook heel tevreden mee zijn moest je aankondigen dat je liever op zelfstandige basis voor hem zou beginnen werken.

Supe®Staaf 1 juli 2004 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Verder is het overduidelijk dat in Europa veel te veel vakantie wordt gegeven. Nergens ter wereld is de decadentie zo groot, dertiende maand, verlofgeld, veelvouden van 10 aan betaalde verlofdagen enz. Het is niet door jaarlijks een maand op hun gat te zitten dat onze voorouders deze welvaart gecreeerd hebben, willen we bouwen aan een betere toekomst, dan moeten we de handen uit de mouwen steken.

Wie had het daar over gratuite uitspraken?

Vanuit welke nieuwe religie stel jij economische vooruitgang als na te streven 'eeuwige waarde' voorop?

Werken! Vooruitgang! Steeds meer en groter!
Nieuwe heilig huizen worden opgetrokken.
Nieuwe heilige koe worden ons door de strot geramd. :roll:

Misschien bestaan er mensen die géén behoefte hebben aan de 'zegeningen' van welvaart?
Zijn we verplicht onze voorouders achterna te hollen in hun uit de hand gelopen consumptiedrang?
Wie weet bestaan er geen mensen die tevreden zijn met een bescheiden woning, één klein wagentje en die vrij zijn dan poen en werkstress op te stapelen en geen tijd vinden om hun centen op te maken op een andere wijze dan ons opgedrongen wordt door de moderne slavendrijvers?

Loop verdoeme naar de duivel, bende Stachanovistische strebers!
:evil: :evil: :evil:

TomB 1 juli 2004 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Citaat:

Wie had het daar over gratuite uitspraken?

Vanuit welke nieuwe religie stel jij economische vooruitgang als na te streven 'eeuwige waarde' voorop?

Werken! Vooruitgang! Steeds meer en groter!
Nieuwe heilig huizen worden opgetrokken.
Nieuwe heilige koe worden ons door de strot geramd. :roll:

Misschien bestaan er mensen die géén behoefte hebben aan de 'zegeningen' van welvaart?
Zijn we verplicht onze voorouders achterna te hollen in hun uit de hand gelopen consumptiedrang?
Wie weet bestaan er geen mensen die tevreden zijn met een bescheiden woning, één klein wagentje en die vrij zijn dan poen en werkstress op te stapelen en geen tijd vinden om hun centen op te maken op een andere wijze dan ons opgedrongen wordt door de moderne slavendrijvers?

Loop verdoeme naar de duivel, bende Stachanovistische strebers!
:evil: :evil: :evil:

Van mij moet ge daar helemaal niet aan deelnemen Superstaaf. Ge zijt volledig vrij om zelf het aantal uren dat ge wilt werken te bepalen, en ik heb daar geen enkel probleem mee.

Maar blijkbaar wil je aan mij niet toelaten om zelf te bepalen welke jobs ik aanbiedt op de markt. Door allerlei regelneverij komt het ervan dat mensen die meer willen werken en minder vakantie willen, dat niet meer kunnen verwezelijken.

Na even uw misconceptie over mijn 'religie' te verduidelijken, zou ik graag willen weten waar ge naartoe wilt, want het lijkt me duidelijk dat u binnen mijn 'religie' perfect uw droom van de 10 uren week (of minder of meer) kunt verwezenlijken.

Supe®Staaf 1 juli 2004 20:16

Citaat:

Van mij moet ge daar helemaal niet aan deelnemen Superstaaf. Ge zijt volledig vrij om zelf het aantal uren dat ge wilt werken te bepalen, en ik heb daar geen enkel probleem mee.

Hm.
Dan is 't goed.
Net op tijd, of ik beging een ongeluk.

Citaat:

Maar blijkbaar wil je aan mij niet toelaten om zelf te bepalen welke jobs ik aanbiedt op de markt. Door allerlei regelneverij komt het ervan dat mensen die meer willen werken en minder vakantie willen, dat niet meer kunnen verwezelijken.
Is dat de tendens?

Citaat:

Na even uw misconceptie over mijn 'religie' te verduidelijken, zou ik graag willen weten waar ge naartoe wilt, want het lijkt me duidelijk dat u binnen mijn 'religie' perfect uw droom van de 10 uren week (of minder of meer) kunt verwezenlijken.
Sorry, maar het lijkt me eerder destaat die jouw concept op de helling plaatst.
Werkgevers kunnen er wegens de aberrante loonlast niet aan uit om 2 half-times te nemen, en de dupe is diegene die tegen zijn zin full-time de klus alleen moet klaren.

TomB 1 juli 2004 20:26

Citaat:

Citaat:

Hm.
Dan is 't goed.

Allez, ik zal uw verontschuldiging aanvaarden.

Citaat:

Citaat:

Is dat de tendens?
Moet dat dan een tendens zijn? Laat mij toch gewoon jobs verpakken hoe ik ze wil verpakken. Als er niemand is die ze wilt doen is dat dan toch enkel maar mijn probleem?

Citaat:

Citaat:

Sorry, maar het lijkt me eerder destaat die jouw concept op de helling plaatst.
Werkgevers kunnen er wegens de aberrante loonlast niet aan uit om 2 half-times te nemen, en de dupe is diegene die tegen zijn zin full-time de klus alleen moet klaren.
Het staat die dupe vrij om ergens anders te gaan werken of op zijn eigen te beginnen als de uren een bezwaar vormen. Blijkbaar wens jij je dus toch te gaan moeien met hoeveel uren ik in een job wil steken als werkgever. Met andere woorden: Je wilt zelf alle vrijheid, en ik moet mij daarnaar plooien.

maddox 1 juli 2004 20:27

Door mijn nachtshift ben ik momenteel perfect in staat een 2de halftime job bij te nemen, zo van 14 tot 16 uur.

[size=2]@ TomB, we hebben een chronisch tekort aan techniekers die in de nacht willen of kunnen werken, misschien is het loon niet goed, het werk niet interessant, maar daar zie ik geen probleem in. Da's toch tussen werkgever en potentieel werknemer zou ik zeggen. Ik was blij met de regelingen.[/size]

Ik heb effe aan het rondkijken geweest.

Geen enkele job in mijn smaak of richting is halftijds te vinden.
Als ik dat zou doen word de loonlast zo hoog dat ik die halftimese inkomen voltijd mag afgeven aan de belastingen.

Kortom, door de regelneverij laat men het gewoon niet toe.

En ja, ik ben nog jong(in eigen mening dan) en kan een jaar of 2 3 wel 12 uur per dag werken. Om zo eindelijk eens een appeltje voor de dorst te verwerven. Helaas werkt het zo niet, of het moet een jobke in het zwart zijn.

Zelfstandig beginnen hier in België. Als je niet fraudeerd, of geen gat in de markt vind, ben je gezien, dan mag je 12 uur per dag werken, om met een minimum rond te komen.

Zelfstandig in bijberoep, da's ook zo vragen om geen sociale zekerheid meer te hebben. je betaald wel aan de staat om dat systeem te dragen, maar als je er nood aan hebt dan komen ze wel regel 715 bis ,subparagraaf B af om aan te tonen dat je bijberoep je hoofdberoep is, en aangezien dat zelfstandig is, moet je maar voor je eigen verzekering zorgen.

Oftewel, minder regelneverij aub. En laat mensen werken die willen werken, en diegene die de luie kloot uit willen hangen, prima, maar niet op de werkende kap.
En die regelneverij, die is ontstaan uit de noodzaak van ambtenaren die hun bestaan wilden rechtvaardigen "kijk eens welke regels ik nu weer heb uitgevonden, toch wel heel noodzakelijk"

Supe®Staaf 2 juli 2004 09:28

[quote]
Citaat:

Citaat:

Hm.
Dan is 't goed.

Allez, ik zal uw verontschuldiging aanvaarden.

:lol: :lol: :lol:

Citaat:

Citaat:

Is dat de tendens?
Moet dat dan een tendens zijn? Laat mij toch gewoon jobs verpakken hoe ik ze wil verpakken. Als er niemand is die ze wilt doen is dat dan toch enkel maar mijn probleem?
Ik vroeg eigenlijk of het een tendens is dat mensen meer willen werken en minder vakantie wensen te nemen.
Ik heb niet die indruk, maardat kan persoonlijk ingekleurde perceptie zijn.

Citaat:

Het staat die dupe vrij om ergens anders te gaan werken of op zijn eigen te beginnen als de uren een bezwaar vormen. Blijkbaar wens jij je dus toch te gaan moeien met hoeveel uren ik in een job wil steken als werkgever. Met andere woorden: Je wilt zelf alle vrijheid, en ik moet mij daarnaar plooien.
Blijkbaar ga jij nog steeds uit van het paternalistische concept van begin vorige eeuw: de werkgever als een onaanraakbare, de werknemer onderdanig zwijgend zijn kloten afdraaiend 24/24-7/7 aan een aalmoes bij gratie van zijn (bedrijfs)leider.

Sorry, maar de emancipatie van de werknemer, is al (een klein beetje) verder dan dat.
Het verteert bij de patrons blijkbaar moeilijk, doch ook werknemers hebben recht en mogelijkheid om voor hun winkeltje te pleiten. We zijn niet langer beschaamd om ook het recht op vakantie en loon naar werken te eisen.
Stilaan raakt de pure slavernij afgeschaft. Way to go, maar werken is bijlange niet meer alleenzaligmakend.........

Ik kan iedereen aanraden om in zijn leven keuzes te maken en zich echt af te vragen wat de echte prioriteiten in zijn leven zijn. Kromliggen voor een villa? Aberrant dure speelgoedjes uit de Photo-hall? Weekendwerk omwille van kleren met het 'juiste' labeltje? Een of meer patserige wagens om 5000 km jaarlijks mee te bollen?
Wie in staat is daarin te snoeien, kan de vreugde smaken van de zure smoel van een werkgever wanneer je laat voelen dat hij de boom inkan met zijn condities uit de tijd van Daens.

Onafhankelijkheid is een niet te schatten goed.
Foert kunnen zeggen een zaligheid.
8)

de Vexille 2 juli 2004 09:52

Citaat:

Ik kan iedereen aanraden om in zijn leven keuzes te maken en zich echt af te vragen wat de echte prioriteiten in zijn leven zijn. Kromliggen voor een villa? Aberrant dure speelgoedjes uit de Photo-hall? Weekendwerk omwille van kleren met het 'juiste' labeltje? Een of meer patserige wagens om 5000 km jaarlijks mee te bollen?
Wie in staat is daarin te snoeien, kan de vreugde smaken van de zure smoel van een werkgever wanneer je laat voelen dat hij de boom inkan met zijn condities uit de tijd van Daens.

8)

Hear hear !!!

Prachtig verwoord !

Bobke 2 juli 2004 11:49

Citaat:

Ik vroeg eigenlijk of het een tendens is dat mensen meer willen werken en minder vakantie wensen te nemen.
Ik heb niet die indruk, maardat kan persoonlijk ingekleurde perceptie zijn.

Die is er mogelijks wel.
Maar wie in zijn verlof wilt werken wordt financieel gestraft.
(Moeten het verlofgeld terugbetalen)

Mambo 3 juli 2004 10:30

vermits ik zelf werkgever ben in mijn klein bedrijfje pleit ik ten volle voor de weder invoering van de 80 uren week met behoud van het huidige loon.
Tenslotte; de werknemers zijn er toch in functie van de behoefte van het bedrijf en niet andersom, dat is het contract!
Bovendien eis ik een nieuw wervingssysteem met een volledige doorlichting van uw persoonlijk verleden, naar amerikaans systeem zoals bij het sluiten van een huurcontract waar alles wordt nagegaan van zowel de betrokkene als mede zijn voltallige familie inclusief alle financiele vermogens en schulden.
Sommigen zullen zeggen "das op zijn vlaams blok", maar als ik de meerderheid van alle berichtjes hier samen tel zijn jullie allen daar toch voorstander van. Dus onderwerp jullie zelf aan wat jullie allen aan het pleiten zijn en onderga het dan ook gedwee.

---------
think and fuck the rules

@lpha 3 juli 2004 19:02

Citaat:

8)

Klinkt me als muziek in de oren 8)
Dit is het ware liberalisme: Echte vrijheid begint bij economische onafhankelijkheid. Voor iedereen wel te verstaan.
Om die reden ben ik pro het onvoorwaardelijk basisinkomen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be