![]() |
Zojuist fragmenten van hoorzitting van Saddam Hoesein gezien op CNN.
Sterk contrast in vgl. met zijn laatste optreden in de media als ondergekropen holbewoner. Saddam komt heel fris (steeds baard wel bijgeknipt nu), zelfverzekerd, strijdvaardig en to the point over. Bij momenten leek het dat de (redelijk jonge) rechter eerder voor Saddam aant verschijnen was en ondervraagd werd dan omgekeerd. Saddam speelt het zeer sluw en het rechtshof, Irakese, Arabische opinie gaat er nog een vette kluif aan hebben. Lijkt erop dat hij de 'arabische/Iraakse eergevoelens' en 'anti westerse gevoelens' in de arabische wereld gaat gebruiken als troeven. - Saddam ondervraagt rechter wie hij vertegenwoordigt, rechter antwoordt dat hij rechter was onder Saddam H. regime en nu zijn taak als rechter voor het centraal rechtshof van Iraq terug opneemt onder het nieuw regime voortvloeiend uit 'coalitie' die het vorig regime verdreven heeft. Saddam wil alle verwijzing naar "occupying force" laten verwijderen omdat dit niet strookt met de wil van het irakese volk. - Omtrent klacht Koeweit: hoe kan Saddam Hoessein als legaal verkozen president bij wil van het Irakees volk nu veroordeeld worden bij het uitoefenen van zijn job: het verdedigen van de Irakese eer. - Hoe kan ik hier veroordeeld worden als gewone burger en niet als president (met alle immuniteit) onder de wetten die ikzelf als president getekend heb. - klaagt aan dat hij tot nog geen rechterlijke bijstand gekregen heeft, rechter verzekerd hem dat dit zal gebeuren. - Liet hem ne keer goed gaan omtrent aantijging Koeweit kwestie: "het was om de eer van de irakezen te redden, daar waar die honden van Koeweit onze Iraakse vrouwen kwamen neuken voor 10 dinar". Rechter berispt hem voor zijn taalgebruik. Saddam tekent niets (akte van in beschuldigstelling) en wenst rechterlijke bijstand. Lijkt mij een zeer interessant proces te worden, voer voor vele en ellenlange discussies wereldwijd. Aftrap in elk geval goed genomen door Saddam. |
Ja, tofste was toen hij de inval in Koeweit verdedigde als Iraaks grondgebied en de Koeweiti's "honden" noemde ...
Toen moest de rechter 'm er wel effe aan herinneren dat hij in een rechtszaal zit ... dat is dat crapuul Hoessein natuurlijk nog niet gewoon eh ... In Irak is't in elk geval overal feest, eindelijk dat monster voor 't gerecht !! |
Och Saddam kan doen wat ie wil, zijn leven is voorbij.
|
Wat denken de forumhangers van moslim/arabische origine alhier, omtrent Saddams optreden in t gerecht?
Zal hij opinies (in moslim/arabische middens bvb) nog kunnen beinvloeden/versterken tijdens zijn laatste proces? Gaat het geweld in Iraq toenemen/afnemen nu Saddam voor een rechtshof in Iraq verschijnt? . |
Ook nog een vraag : Zou hij kunnen ontsnappen?
Nee wacht, hij zit in Irak, niet België. :mrgreen: |
LOL... ja wie weet, misschien heeft Iraq ooit wel Belgische celwagens gekocht, ge weet wel met van die ferme deuren :lol:
|
Uitspraak staat al vast.
Die toneel is enkel nodig voor de schijn hoog te houden dat er "democratie" is. Saddam is een sluwe vos. Zijn leger advocaten, heel selectief gekozen trouwens (kriskras van nationaliteiten). En advocaten van landen waar Saddams 'slechte' regime deftige business mee heeft gedaan. En vooral advocaten uit landen die de massamoorden van de Koerden financierden door Saddam de mogelijkheid te geven biologische wapens te produceren. Het kan nog een zeer interessante proces worden in die zin dat die advocaten alle toenmalige leiders zullen oproepen om een kruisverhoor. En diegene die zegt "nee, ik wil niet getuigen" verraden zich als eerste. Als we dan de volledige lijn doortrekken kunnen we stellen dat Saddam niks anders was dan een uitvoerder van een internationale maffiabende waar alle westerse leiders inzitten. |
Persoonlijk ben ik een geweldige Saddam-fan... :D Begrijp me niet verkeerd! Ik bedoel dus gewoon dat als ik nog maar de naam Saddam hoor, dan ben ik al één en al oor!
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Saddam kan niet ontsnappen zeg je? En wat als het verzet, dat onderhand machtiger is dan het klikje verraders die collaboreren met de bezetter, hem nu eens komt bevrijden? Die kans zit er dik in, daarom hielden de VS hem tot nu in Qatar gevangen. Daarom ook dat hij in handen van de vs blijft en alleen formeel niet echt wordt overgedragen aan de irakezen waarin de bezetter blijkbaar weinig vertrouwen heeft.
eens een schets maken van de situatie in irak: in het zuiden is al-sadr de sterke man in de meeste steden, de VS durven hem niet meer te raken en laten hem nu gerust, ondanks het feit dat Bush hem een maand geleden nog zwoor hem in de gevangenis te krijgen, in het noorden overheerst het soennitische verzet dat bestaat uit aanhangers van al-quaida zowel als ba'ath-leden. het zogenaamde nieuwe bestuur heeft alleen formele controle over Irak. saddam is history, maar hij heeft nog wel een grote symbolische waarde, in het gerechtshof kan hij blijven benadrukken dat de vs irak illegaal hebben aangevallen (net als hijzelf kouweit illegaal heeft aangevalle)n) en hij op een illegale manier is afgezet, weinig dat de aanklagers hiertegenin kunnen brengen. Natuurlijk staat de uitslag al op voorhand vast en weet iedereen dat dit een showproces zal worden, wat de woede van de irakezen alleen maar groter zal maken als ook de nostalgie naar de periode toen saddam het voor het zeggen had, toen er nog orde heerste, er geen buitenlandse troepen het land bezetten en de meeste mensen werk hadden. De meesten zullen Saddam nog herinneren als degene die welvaart bracht in de jaren '70 en een fervent nationalist die zowel het westen als het fundamentalisme buiten de deur hield, hij blijft een grote symboolwaarde hebben voor het iraakse verzet en talloze Irakezen zijn hem reeds sympathie komen betuigen tijdens massameetings. Ze hadden hem beter omgebracht, want het huidige showproces zal de zaak van Bush weinig goed doen. er bestaat trouwens altijd de mogelijkheid dat zijn aanhangers nog in kracht toenemen en de macht overnemen, via verkiezingen of via geweld, en dan zal Saddam alsnog een rol spelen in de iraakse geschiedenis. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Van vele mensen hier krijgen de terroristen tegenwoordig die niets positiefs te brengen hebben voor het hele land en de irakezen meer steun dan de anderen. Zielig vind ik dat en vooral onbegrijpelijk. |
Citaat:
Wat betreft het zielige pro terrorisme, Iraq wordt misschien iets meer begrijpelijk als je het verzet zoals daarjuist gemeld niet voor de 100% toeschrijft aan het ongedierte van Al Qaeda en consoorten, maar ook aan 'vernederde' (zie hierboven) Iraquezen die geloven in een groot Iraq, gerespecteerd door alle omliggende landen. |
Citaat:
Gerespecteerd? Door de Koerden of Iran zeker! Lol. |
Citaat:
Gerespecteerd, bevreesd, groot, machtig, zich kunnen profileren tov Westen. Soms krijg ik de indruk dat 'eer' het hoogste goed is voor vele arabieren en denk dat er daar zlfs pipos zijn die het verkiezen dat de coalitie zou mislukken met alle gevolgen vandien boven een stabiel Iraq als uitloper van een Westerse invasie. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be