Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   Open VLD : Tweeledige structuur zet NMBS Groep eindelijk op Europees spoor (https://forum.politics.be/showthread.php?t=172840)

Politics.be 26 juni 2012 15:10

Open VLD : Tweeledige structuur zet NMBS Groep eindelijk op Europees spoor
 
Na de hoorzittingen in de Kamercommissie Infrastructuur over de herstructurering van de NMBS Groep licht voogdijminister Paul Magnette vandaag zijn voorstel toe. Commissievoorzitster Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld) is tevreden met de keuze van de regering voor een structuur met twee onafhankelijke entiteiten: NMBS en Infrabel. “Dit model is efficiënt en transparant. Het zal de kwaliteit van de dienstverlening ten goede komen door een versterkte samenwerking tussen beide entiteiten en het biedt de noodzakelijke duurzaamheid op Europees vlak”, aldus het Kamerlid.

“Met de keuze voor een afgeslankt model met twee entiteiten in plaats van drie voert de regering het regeerakkoord uit. Deze hervorming is een grote stap vooruit in de richting van een duidelijkere en logischere afbakening van bevoegdheden tussen Infrabel en NMBS”, zegt Lahaye-Battheu.

Infrabel wordt voortaan een volwaardig infrastructuurbeheerder, bevoegd voor het beheer van alle stations, perrons en parkings, inclusief de beveiliging ervan. “NMBS en Infrabel zullen eindelijk ook hun eigen personeel kunnen aanwerven en opleiden, met behoud van het unieke statuut”, vult Lahaye-Battheu aan. “Daarnaast worden ze ook rechtstreeks verantwoordelijk voor het terugdringen van de schuld. Deze tweedeling, samen met de drastische inperking van het aantal filialen, zal de financiële stromen transparanter maken. Zowel de reiziger als de belastingsbetaler worden dus beter van de nieuwe structuur.”
Een betere taakverdeling biedt de mogelijkheid om de samenwerking en vertrouwen tussen Infrabel en NMBS te versterken. “Deze samenwerking is een essentiële voorwaarde voor een structurele verbetering van de stiptheid en veiligheid op het spoor”, zegt Lahaye-Battheu. “Dit moet voorwerp uitmaken van een vervoersovereenkomst waarin onder meer contractueel wordt vastgelegd wie welke verantwoordelijkheden draagt bij een verstoorde dienstverlening. Op 7 juli brengt de Commissie Infrastructuur een bezoek aan het Nederlandse Operationeel Controlecentrum Rail (OCCR), waar de netbeheerder en alle exploitanten zich buigen over operationele problemen onder eenzelfde dak. Dit orgaan zou als voorbeeld kunnen dienen. Ook de toekomstige bestuurders zullen op hun capaciteit om samen te werken moeten worden aangeworven en geëvalueerd.”

Naast een efficiëntere en duidelijkere werking heeft de nieuwe structuur nog een ander voordeel. “Een tweeledige structuur is het meest duurzame model dat aan alle betrokkenen de noodzakelijke stabiliteit biedt in een snel evoluerend Europees spoorweglandschap”, aldus Lahaye-Battheu. “Uit de hoorzittingen is gebleken dat vrijwel alle lidstaten gekozen hebben voor een gescheiden model en dat een terugkeer naar één entiteit geen oplossing biedt.”

“Het is enkel binnen een duurzame structuur, volledig in lijn met de Europese richtlijnen, dat Infrabel en NMBS een langetermijnvisie kunnen ontwikkelen om de kwaliteit van de dienstverlening structureel te verbeteren en om het financieel evenwicht te herstellen. Bovendien neemt de Europese Commissie wellicht eind 2012 nog een initiatief inzake de verdere vrijmaking van het reizigersvervoer. De tweeledige structuur biedt dan ook de beste garantie voor een niet-discriminerende toegang van nieuwe operatoren tot stations en andere spoorgerelateerde diensten”, besluit het Kamerlid.

Meer info: Sabien Lahaye-Battheu –

Bron: politics.be

-Jo- 26 juni 2012 15:14

Lees: "Wij liberalen, laf als we zijn, gebruiken de EU als breekijzer om de spoorwegen te privatiseren."

roger verhiest 26 juni 2012 15:20

Dat er privé kapitaal mee in overheidsbedrijven geïnvesteerd kan worden is op zich geen slechte zaak. Men moetn er alleen maar over waken dat men niet in het kwaad vervalt enkel de winsten te privatizeren en de verliezen naar de overheid (belastingbetaler) door te schuiven. Een overheidsbedrijf als allenige monopoliehouder is doorgaans slecht voor de consument.

AnarchoChristophe 26 juni 2012 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 6189899)
Dat er privé kapitaal mee in overheidsbedrijven geïnvesteerd kan worden is op zich geen slechte zaak. Men moetn er alleen maar over waken dat men niet in het kwaad vervalt enkel de winsten te privatizeren en de verliezen naar de overheid (belastingbetaler) door te schuiven. Een overheidsbedrijf als allenige monopoliehouder is doorgaans slecht voor de consument.

Het gaat hier dan ook over de corporatistische partij he. Dat is de bedoeling van corporatisme, alles privatiseren maar toch het monopolie binnen de markt blijven beschermen door overheids-interventie.

Distel 26 juni 2012 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- (Bericht 6189889)
Lees: "Wij liberalen, laf als we zijn, gebruiken de EU als breekijzer om de spoorwegen te privatiseren."

Het gaat niet om liberalen, het gaat om de VLD.

fonne 26 juni 2012 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6190080)
Het gaat niet om liberalen, het gaat om de VLD.

Na de reörgansatie zal blijken dat alle zetbazen van de rode en blauwe sossen nog altijd een directeurspostje hebben in de nieuwe structuur, dat de vakbonden er nog altijd oppermachtig zijn, en er in de praktijk niets, maar dan ook niets, veranderd zal zijn. De treinen zullen nog altijd te laat komen, mensen zullen nog altijd moeten rechtstaan, Franstalige treinbegeleiders zullen zich op de Vlaamse treinlijnen blijven verstoppen om toch maar geen Nederlands te moeten spreken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be