Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Besnijdenis van jongens om religieuze redenen: mishandeling in onze cultuur? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=172857)

De schoofzak 26 juni 2012 21:03

Besnijdenis van jongens om religieuze redenen: mishandeling in onze cultuur?

Eén rechter deed een uitspraak in Duitsland.

Er kan geen probleem zijn om besnijdenis, als er medische noodzaak toe is. Daar gaat het niet om.

Het gaat om het verminken, puur om de een of andere hogere zogezegde bovennatuurlijke instantie te plezieren.

Ik vind van wel.
En gij?

link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120626_198
titel: Duitse rechter noemt besnijdenis mishandeling

tekst voor als later de link niet meer actief zou zijn:

Citaat:

Het om religieuze redenen besnijden van jonge jongens staat gelijk aan het toebrengen van lichamelijk letsel, ook als de ouders toestemming geven voor de ingreep. Dat heeft een Duitse rechter gezegd. Volgens de rechter in Keulen is het recht van een kind op lichamelijke integriteit belangrijker dan vrijheid van religie en de rechten van ouders, meldde het Duitse persbureau dapd.

De zaak draaide om de besnijdenis van een 4-jarige jongen. De ingreep leidde later tot complicaties. De arts werd echter vrijgesproken en de Duitse aanklagers hebben aangegeven geen beroep aan te zullen tekenen. De president van de Duitse Centrale Joodse Raad, Dieter Graumann, noemde de uitspraak van de rechter 'ongehoord en ongevoelig'. Hij riep de Duitse Bondsdag op helderheid te scheppen 'om de vrijheid van religie te beschermen tegen aanvallen'.
Graumann zei dat het besnijden van pasgeboren joodse jongens al duizenden jaren gebeurt en dat 'elk land in de wereld dit religieuze recht respecteert'.

Veel ouders vragen om hygiënische redenen om besnijdenis. De uitspraak van de rechter brengt artsen die besnijdenissen in opdracht van ouders uitvoeren in een juridisch lastig parket. Anders dan bij meisjes is het besnijden van jongens niet wettelijk verboden. De uitspraak van de deelstaatrechtbank in Keulen is niet bindend voor andere rechtbanken, maar schept wel een precedent waar zij rekening mee zullen houden als zij zich over soortgelijke gevallen moeten uitspreken.

cookie monster 26 juni 2012 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door www.standaard.be artikelid=DMF20120626_198
Het om religieuze redenen besnijden van jonge jongens staat gelijk aan het toebrengen van lichamelijk letsel, ook als de ouders toestemming geven voor de ingreep.

eno2 26 juni 2012 22:27

Belangrijk precedent
Het gaat om een moslim jongen van een jaar of vier.
Maar de joden zijn het hardst in hun kruis gepakt.

BonBon 26 juni 2012 22:30

Ik ben ook besneden voor medische redenen en ik kan geen nadelen ontdekken, zolang ze niet de volledige penishuid afsnijden zoals sommige afrikaanse sektes is er voor mij niets verkeerd. Besnijding van meisjes is natuurlijk iets helemaal anders, daar snijden ze de clitoris uit en dat is wat anders dan een stukje voorhuid.

Bobke 26 juni 2012 22:32

Besnijden is een belediging van God.
Net of God een fout maakte bij de schepping die de mens moet rechtzetten.
Tssss

cookie monster 26 juni 2012 22:33

Is mens met foutjse geboren , enwaaarom danwel ??

Fieseler 26 juni 2012 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6190447)

Er kan geen probleem zijn om besnijdenis, als er medische noodzaak toe is. Daar gaat het niet om.

Het gaat om het verminken, puur om de een of andere hogere zogezegde bovennatuurlijke instantie te plezieren.

Ik vind van wel.
En gij?

Dikke vette 2!

SDX 26 juni 2012 22:43

Laat 't lichaam van je kind intact tot 't zelf kan beslissen of 't ergens 'n stukje huid minder of meer wil.

Garry 27 juni 2012 00:22

Citaat:

Ik vind van wel.
En gij?

En wie bepaalt er dan weer of het een medische noodzaak betreft? Joden zullen die vraag niet voorleggen aan niet joodse artsen. Dus die maatregel van Duitsland is zo goed als zeker een maat voor niets.

Salvadorii 27 juni 2012 04:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BonBon (Bericht 6190724)
Ik ben ook besneden voor medische redenen en ik kan geen nadelen ontdekken, zolang ze niet de volledige penishuid afsnijden zoals sommige afrikaanse sektes is er voor mij niets verkeerd. Besnijding van meisjes is natuurlijk iets helemaal anders, daar snijden ze de clitoris uit en dat is wat anders dan een stukje voorhuid.

Dikke twee. Ik ben niet besneden, en ik moet zeggen dat ik het liever zo heb, maar dat is gewoon uit 'fashion' redenen... laat ons wel wezen - net zoals kindje oorgaatjes geven - ja, het doet even pijn, en er zijn minimalistische risicos aan verbonden, maar het afdoen als kindermishandeling of zo is gewoon 'political correctness gone mad' quoi...

Bovendien zijn er een aantal medische redenen om het wel te doen - minder infecties en nog veel belangrijker - minder kans op het opdoen en doorgeven van HIV...

En als libertarier moet ik zeggen dat de staat (inclusief het gerecht) enkel moet tussenkomen en/of optreden als dat echt nodig is - dit valt daar niet onder...

Salvadorii 27 juni 2012 04:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 6190734)
Besnijden is een belediging van God.
Net of God een fout maakte bij de schepping die de mens moet rechtzetten.
Tssss

De tandfee denkt daar anders over...

Pfff...

Travis66 27 juni 2012 04:31

Eindelijk! De dokter is vrijgesproken vanwege "hij kon het niet weten dat ehtstrafbaar zou zijn." Maar da's wel de laatste waar dat argument voor geldt.

en aan Bonbon: of jij van je besnijdenis vindt dat er geen nadeel aan verbonden is, is:
1: niet relevant, niet in het minst
2: jij kan dat zelfs niet weten of dat zo istenzij je met en zonder voorhuid hebt geleefd

Salvadorii 27 juni 2012 05:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 6190917)
Eindelijk! De dokter is vrijgesproken vanwege "hij kon het niet weten dat ehtstrafbaar zou zijn." Maar da's wel de laatste waar dat argument voor geldt.

en aan Bonbon: of jij van je besnijdenis vindt dat er geen nadeel aan verbonden is, is:
1: niet relevant, niet in het minst
2: jij kan dat zelfs niet weten of dat zo istenzij je met en zonder voorhuid hebt geleefd

:roll:

1. Umm; kennis en ervaring zijn WEL van belang, behalve voor zeloten, ideologen en fundamentalisten, hé jochie...
2. Die kerel komt hier iets heel persoonmijk vertellen, hem verplichten van daar dieper op in te gaan is niet proper...

Salvadorii 27 juni 2012 05:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 6190763)
Laat 't lichaam van je kind intact tot 't zelf kan beslissen of 't ergens 'n stukje huid minder of meer wil.

Tja, een bootje oppervlakkig en kort door de bocht.

In principe hebt ge wel gelijk hoor, daar niet van - maar ik vind dat men in dit soort geval beter de ouders vertouwt om de beste beslissingen te nemen voor hun kind dan de staat, snap je? Want als men aan zulke nonsens begint dan gaat het niet lang duren vooraleer de staat ammermei intieme en persoonlijke beslissingen gaat nemen in de plaats van de ouders. Sorry, maar als Vlaming moet ge toch beseffen dat de staat verre van perfect is, om het zachtjes uit te drukken...

wesley84 27 juni 2012 08:16

Nu nog halal verbieden?

Salvadorii 27 juni 2012 08:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wesley84 (Bericht 6191072)
Nu nog halal verbieden?

Dat is nog iets anders - gaat ge een beetje huid verliezen - iets dat elke kind die een keertje valt herhaaldelijk meemakt voor ze een paar jaar oud zijn vergelijken met onverdoofd de keel overgesneden te krijgen????

Bon, t is waar dat kinderen meer rechten hebben dan kiekens en vee, maar het blijft appelen en peren vergelijken hé...

Salvadorii 27 juni 2012 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6190717)
Belangrijk precedent
Het gaat om een moslim jongen van een jaar of vier.
Maar de joden zijn het hardst in hun kruis gepakt.

Euh nee, de adoloscente vriendjes van Alien Di Rupo worden het hardst in hun kruis gepakt, schijnt...

circe 27 juni 2012 08:48

Dit lijkt me toch wel een belangrijk vonnis in geval mensen van verschillende religieuze afkomst samen kinderen krijgen en nadien scheiden: hebben de religieuzen dan het recht om toch nog - na de echtscheiding - hun kinderen te laten besnijden?
me dunkt kan deze zaak onder de Europese Rechten van de Mens worden aangeklaagd.

zie hierover volgend draadje:
http://www.juridischforum.be/forum/v...p?f=23&t=39268

Citaat:

Mijn ex-man heeft - zonder mijn toestemming - ons zoontje laten besnijden in het buitenland. Ze waren daar op vakantie en mijn ex-man heeft van deze situatie misbruik gemaakt om zijn wens tot besnijdenis uit te voeren.

We hebben gedeeld hoederecht (dit is uitgesproken geweest door de rechtbank) en ik heb nooit toestemming gegeven om ons zoontje te laten besnijden. Doch heeft mijn ex-man dit zonder mijn toestemming en medeweten gedaan.

Het kwaad is natuurlijk reeds geschied, maar mijn vraag is: Kan ik hem hier juridisch aansprakelijk voor stellen/aanklagen?

Travis66 27 juni 2012 09:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 6190923)
:roll:

1. Umm; kennis en ervaring zijn WEL van belang, behalve voor zeloten, ideologen en fundamentalisten, hé jochie...

Totaal irrelevant, voor of nadelen, het gaat erom dat die niet kunnen worden afgewogen door het slachtoffer.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 6190923)
2. Die kerel komt hier iets heel persoonmijk vertellen, hem verplichten van daar dieper op in te gaan is niet proper...

Hij kan niet weten dat sex met twee keer zoveel genotsreceptoren als hij nu heeft beter of slechter is. Ik hoef echt zijn sexleven niet te kennen. Het gaat erom dat het ANDERS zou zijn en dat hij niet kan vergelijken.

edit: jochie jezelf

Wautd 27 juni 2012 09:38

Citaat:

Ik vind van wel.
En gij?

Eindelijk een rechter met ballen

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be