Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Ik mag Utrecht niet meer in met de Corsa (https://forum.politics.be/showthread.php?t=172957)

Derk de Tweede 28 juni 2012 17:55

Ik mag Utrecht niet meer in met de Corsa
 
Beestje is van 2000, wel met catalisator, maar volgens GroenLinks te vervuilend voor het stadsjie aan de gr�*ch.
Maar deputeert dit plan niet de wat minder bedeelde autobezitter ?
Ik denk aan hen die lichamelijk niet in staat zijn om te fietsen of om andere redenen vast zitten aan hun autootje.
Amsterdam heeft ook al zoiets en wil ook de tweetakt brom- en snorfiets weren.
Ik meen ook dat enkele andere steden in Europa autoluw of zelf autovrij zijn.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/...um-weren.dhtml


Buro Blauw :silly: uit Wageningen is niet in staat om de luchtkwaliteit van het busstation te meten, zo vuil is het daar. Leve het openbaaar vervoer.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/207807

E. Gidius 28 juni 2012 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 6193630)
Beestje is van 2000, wel met catalisator, maar volgens GroenLinks te vervuilend voor het stadsjie aan de gr�*ch.
Maar deputeert dit plan niet de wat minder bedeelde autobezitter ?
Ik denk aan hen die lichamelijk niet in staat zijn om te fietsen of om andere redenen vast zitten aan hun autootje.
Amsterdam heeft ook al zoiets en wil ook de tweetakt brom- en snorfiets weren.
Ik meen ook dat enkele andere steden in Europa autoluw of zelf autovrij zijn.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/...um-weren.dhtml

Waarom zouden wij uw blauwe walm moeten verdragen?

Mahalingam 28 juni 2012 19:26

Utrecht zit vol met kleine sjaggeraars, sabbelaars en minimum loners. Die rijden in oude auto's. Ze hebben geen geld voor een milieu-goedgekeurde nieuwe auto.
Dus zoals altijd: het is Jan met de Pet die de milieu rekening gaat betalen.
En dat zijn echt niet 'de sterke schouders' waar die socialisten zo dol op zijn.

Derk de Tweede 28 juni 2012 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 6193644)
Waarom zouden wij uw blauwe walm moeten verdragen?

Wat is het alternatief ?
Zoals hetBuro Blauw al zij: dikke vette dieselbussen die vaak nog leeg of halfvol zijn ook vervuilen en walmen veel meer dan mijn autootje. Verder zijn er echt veel mensen die met moeite een Susuki kunnen rijden, Dit lijkt veel meer op elitair autootje pesten.
GroenLinks is dan ook anti-gewone man of vrouw.

Zucht 28 juni 2012 20:23

In Duitsland heb je toch ook al een Umweltplakette nodig om de steden al of niet in te mogen rijden.
De rest van Europa zal wel volgen.

Derk de Tweede 28 juni 2012 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam (Bericht 6193789)
Utrecht zit vol met kleine sjaggeraars, sabbelaars en minimum loners. Die rijden in oude auto's. Ze hebben geen geld voor een milieu-goedgekeurde nieuwe auto.
Dus zoals altijd: het is Jan met de Pet die de milieu rekening gaat betalen.
En dat zijn echt niet 'de sterke schouders' waar die socialisten zo dol op zijn.

Ondanks het bouwjaar van 2000 heeft mijn auto een catalistor. Het probleem lijkt me meer dat de steden in Nederland, België en andere steden in Europa te snel groeien. En dat het werk op veel te grote afstand ligt van de woonbuurten. Er is dus planologisch iets verkeerds ontworpen en dat kan men niet afwentelen op de minder bedeelden onder ons die net een goedkope wagen kunnen betalen.

Micele 28 juni 2012 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 6193850)
In Duitsland heb je toch ook al een Umweltplakette nodig om de steden al of niet in te mogen rijden.
De rest van Europa zal wel volgen.

Alle benzines met geregelde katalysator (minstens Euronorm 1) krijgen de groene plakette (nr 4) en mogen in D-steden overal rijden, met diesels ligt het heel anders, daar heb je best minstens Euro 4 en een roetfilter (dan pas Groen/4, anders Geel/3 en Rood/2, soms geen plakette/1...), daarom noemt het in D ook Feinstaubplakette (vooral tegen fijnstof van dieselroet)
.
http://de.wikipedia.org/wiki/Verordn...nstaubplakette
(mijn benzineauto met G-kat van 1989 mag daar overal rijden)
Citaat:

Schadstoffgruppe 4
praktisch alle Benziner mit geregeltem Katalysator (G-Kat) oder Fahrzeuge mit Flüssiggas, Erdgas- oder Ethanolantrieb
Naargelang kleur mag men bepaalde echte (oude) stadskernen niet meer in ( neem best parkeergebouw aan de kernrand, is goedkoper), met de jaren wordt het lichtjes strenger ttz de kern breidt wat uit (meer straten).

Zie Wiki: steden-tijdlijst tot 2015: (vanaf 2013 ook de rode plakette verboden)
http://de.wikipedia.org/wiki/Verordn...in_Deutschland

of http://gis.uba.de/website/umweltzonen/start.htm

Er zijn uitzonderingen: bvb voor auto´s die als oldtimer toegelaten en beperkt zijn (speciaal kenteken):
Citaat:

Old- und Youngtimer, die entweder ein H-Kennzeichen haben und somit mindestens 30 Jahre alt sind, oder die mit roter „07er Nummer“ bewegt werden

Stingray 28 juni 2012 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 6193630)
Beestje is van 2000, wel met catalisator, maar volgens GroenLinks te vervuilend voor het stadsjie aan de gr�*ch.
Maar deputeert dit plan niet de wat minder bedeelde autobezitter ?
Ik denk aan hen die lichamelijk niet in staat zijn om te fietsen of om andere redenen vast zitten aan hun autootje.
Amsterdam heeft ook al zoiets en wil ook de tweetakt brom- en snorfiets weren.
Ik meen ook dat enkele andere steden in Europa autoluw of zelf autovrij zijn.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/...um-weren.dhtml


Buro Blauw :silly: uit Wageningen is niet in staat om de luchtkwaliteit van het busstation te meten, zo vuil is het daar. Leve het openbaaar vervoer.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/207807

Binnenkort een Uplace aan de rand van Utrecht en je probleem is opgelost en dan zit Utrecht met een probleem. Maak je niet druk.

Scherven A. Mok 29 juni 2012 10:41

Schandalig dat tweetakt- en viertaktbrommers nog mogen verkocht worden tussen haakjes. Er zijn even goede en betere alternatieven nu. Gewoon verbieden. De verkoop bedoel ik. Diegene die nog rondrijden mogen blijven rijden vind ik.

santos 29 juni 2012 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 6193644)
Waarom zouden wij uw blauwe walm moeten verdragen?

Wij verdragen uw walm toch ook hé.

Micele 29 juni 2012 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6194437)
Schandalig dat tweetakt- en viertaktbrommers nog mogen verkocht worden tussen haakjes. Er zijn even goede en betere alternatieven nu. Gewoon verbieden. De verkoop bedoel ik. Diegene die nog rondrijden mogen blijven rijden vind ik.

Er bestaan (bescheiden, Euro 1 en 2) milieunormen voor brommers (Kleinkraftrad), moest je dat niet weten.
Citaat:

http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Kleinkraftrad

Emissionsgrenzwerte für Kleinkrafträder.
Angaben in mg/km
Norm: ......: Euro 1 __________Euro 2
Typprüfung: ab 17. Juni 1999__ ab 1. Jan. 2006
CO : 6.000 _________________ 1.000
(HC + NOx): 3.000 ___________ 1.200
Maar je hebt gelijk want het aandeel vervuilende stoffen van al die lichte voertuigen type L EU-typenorm wordt steeds maar hoger als de normen niet serieus strenger worden, die Euro 2 is al > 6 jaar oud, en er is (nog) geen strengere norm in uitzicht... andere vtg gaan tot Euro 6.

Hier een mooie grafiek van bepaalde emissies van die L-bakjes, en de uitleg waarom daar iets aan gedaan moet worden:
Citaat:

http://ec.europa.eu/enterprise/secto...com-542_nl.pdf

Voertuigen van categorie L blijven veel toxische stoffen uitstoten.
Als de EU niets doet, zal het aandeel dat categorie-L-voertuigen hebben in de uitstoot van koolwaterstoffen door het wegverkeer toenemen tot ongeveer 62% in 2020.

Dat komt vooral doordat de uitstoot van categorie-L-voertuigen hoog blijft, terwijl die van personenauto's, vrachtwagens, touringcars enz. sterk daalt.

[ Grafiek ]

o 'Overige voertuigen' zijn personenauto's, vrachtwagens en touringcars.
o Verticale as links: 2.0E+05 = 200 000, 1.0E+06 = 1 000 000, 1 tn = 1000 kg.
grafiek en Engelse uitleg, aandeel HC Bromfietsen is blauw, wat geven de andere emissies ??
: http://europa.eu/rapid/pressReleases...ce=MEMO/10/464


Klein Licht 29 juni 2012 14:52

Blijkbaar is het óf dat, óf belastingen omhoog :-(

Citaat:

Het college komt met het plan, omdat Utrecht er al jaren niet in slaagt te voldoen aan de Europese normen voor verbetering van de luchtkwaliteit. Vanaf 2015 kan de Europese Commissie fikse boetes opleggen aan overheden die de grenzen overschrijden. Waarom het gemotoriseerde verkeer in Utrecht meer vervuiling veroorzaakt dan elders, moet uit nader onderzoek blijken.

Derk de Tweede 29 juni 2012 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6193961)
Alle benzines met geregelde katalysator (minstens Euronorm 1) krijgen de groene plakette (nr 4) en mogen in D-steden overal rijden, met diesels ligt het heel anders, daar heb je best minstens Euro 4 en een roetfilter (dan pas Groen/4, anders Geel/3 en Rood/2, soms geen plakette/1...), daarom noemt het in D ook Feinstaubplakette (vooral tegen fijnstof van dieselroet)
.
http://de.wikipedia.org/wiki/Verordn...nstaubplakette
(mijn benzineauto met G-kat van 1989 mag daar overal rijden)


Naargelang kleur mag men bepaalde echte (oude) stadskernen niet meer in ( neem best parkeergebouw aan de kernrand, is goedkoper), met de jaren wordt het lichtjes strenger ttz de kern breidt wat uit (meer straten).

Zie Wiki: steden-tijdlijst tot 2015: (vanaf 2013 ook de rode plakette verboden)
http://de.wikipedia.org/wiki/Verordn...in_Deutschland

of http://gis.uba.de/website/umweltzonen/start.htm

Er zijn uitzonderingen: bvb voor auto´s die als oldtimer toegelaten en beperkt zijn (speciaal kenteken):

Bedankt voor de info.
Vraag me wel af wat de volgende stap zal zijn: het weren van alle auto's met brandstofmotoren en overstappen naar de elektrische auto.

Derk de Tweede 29 juni 2012 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6194770)
Er bestaan (bescheiden, Euro 1 en 2) milieunormen voor brommers (Kleinkraftrad), moest je dat niet weten.


Maar je hebt gelijk want het aandeel vervuilende stoffen van al die lichte voertuigen type L EU-typenorm wordt steeds maar hoger als de normen niet serieus strenger worden, die Euro 2 is al > 6 jaar oud, en er is (nog) geen strengere norm in uitzicht... andere vtg gaan tot Euro 6.

Hier een mooie grafiek van bepaalde emissies van die L-bakjes, en de uitleg waarom daar iets aan gedaan moet worden:

grafiek en Engelse uitleg, aandeel HC Bromfietsen is blauw, wat geven de andere emissies ??
: http://europa.eu/rapid/pressReleases...ce=MEMO/10/464


Jeetje. Bromfietsen zo vervuilend ? 8O
Omdat ik voor het vervoer binnen ons dorp vaak gebruikt maakt van een 25 km snorfiets dacht ik dat ik meehielp aan het terugdringen van de vervuiling.

Micele 29 juni 2012 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 6195086)
Bedankt voor de info.
Vraag me wel af wat de volgende stap zal zijn: het weren van alle auto's met brandstofmotoren en overstappen naar de elektrische auto.

Dat zal bijna zeker komen in stadskernen, de meeste huidige plug-in hybrides kunnen nu al hun brandstofmotor immers even uitschakelen (E-mode) en enkel op stroom verder rijden binnen bepaalde stadskernen. Eens buiten de stad rijden ze dan weer op "mix-modus".

De duurdere plug-in hybrides (genre Opel Ampera) hebben zelfs een puur electrisch-bereik van 60 �* 80 km, dus zelfs helemaal geen probleem in dichtbewoonde ballingsgebieden.

Zucht 29 juni 2012 17:28

Heeft er eigenlijk iemand al eens berekend hoeveel bijkomende electrische energie er nodig zou zijn om het huidige, bestaande wagenpark helemaal op electriciteit te laten rijden ?

Koenraad Noël 29 juni 2012 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 6195126)
Heeft er eigenlijk iemand al eens berekend hoeveel bijkomende electrische energie er nodig zou zijn om het huidige, bestaande wagenpark helemaal op electriciteit te laten rijden ?

't Is beter om het wagenpark te doen verkleinen. Openbaar vervoer en die zaken.

Восход-1 29 juni 2012 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 6195126)
Heeft er eigenlijk iemand al eens berekend hoeveel bijkomende electrische energie er nodig zou zijn om het huidige, bestaande wagenpark helemaal op electriciteit te laten rijden ?

Kerncentrales aanleggen.

Micele 29 juni 2012 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 6195093)
Jeetje. Bromfietsen zo vervuilend ? 8O
Omdat ik voor het vervoer binnen ons dorp vaak gebruikt maakt van een 25 km snorfiets dacht ik dat ik meehielp aan het terugdringen van de vervuiling.

bvb een benzineauto van euronorm 3 ~ bouwjaar 2000 is al quasi minder vervuilend als een moderne bromfiets euro 2 vanaf bouwjaar 2006...
vergelijk de emissies CO, HC + NOx maar: http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasno...it_Benzinmotor
Ook moto´s mét katalysator (dus euro 3, vanaf 2006) zijn qua HC en NOx minder vervuilend als een modern brommertje A of B die Euro 2 haalt (heeft geen katalysator).

De electronisch geregelde katalysator met digitaal motormanagement maakt het grote verschil. Wslk te duur in zo´n compact brommertje (maar het zou in principe wel kunnen).

Blue Sky 29 juni 2012 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 6193630)
Beestje is van 2000, wel met catalisator, maar volgens GroenLinks te vervuilend voor het stadsjie aan de gr�*ch.
Maar deputeert dit plan niet de wat minder bedeelde autobezitter ?
Ik denk aan hen die lichamelijk niet in staat zijn om te fietsen of om andere redenen vast zitten aan hun autootje.
Amsterdam heeft ook al zoiets en wil ook de tweetakt brom- en snorfiets weren.
Ik meen ook dat enkele andere steden in Europa autoluw of zelf autovrij zijn.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/...um-weren.dhtml


Buro Blauw :silly: uit Wageningen is niet in staat om de luchtkwaliteit van het busstation te meten, zo vuil is het daar. Leve het openbaaar vervoer.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/207807


Ik vind dat wel een goede zaak, zo wordt er een stok achter de deur gehouden en worden mensen aangezet milieuvriendelijke wagens te kopen. Want op de goodwill van de mensen moet je niet rekenen hoor, dat werkt sowieso niet. Het is ofwel het één ofwel het ander hé. Ofwel ben je rood, ofwel ben je groen. Als je socialist bent, dan laat je al die figuren maar met hun 2 takt brommers olie vernevelen in het gezicht van kinderen ed zodat deze alvast gegarandeerd kanker krijgen door de half opgesmoorde oliedampen die ze inademen ofwel pak je het kordaat aan. Probleem is zoals steeds weer dat deze figuren zelf geen last hebben van hun oliewalmen omdat de uitlaat achteraan zit en zij lekker frisse lucht voor hen hebben. Als progressieve groene die voor de vooruitgang en toenemende leefbaarheid is zorg je ervoor dat iedereen zijn steentje moet bijdragen in het algemeen belang. Ik kies dan ook resoluut voor de groene oplossing. De rode keuze is wederom een rem op de vooruitgang zoals steeds; socialisten blokkeren op die manier de vooruitgang.
In Duitsland is het al langer van dat en in bepaalde Chinese steden mogen zelfs geen brommers met 2 takt motoren rijden; daar rijden ze dan elektrisch. Ook in Italië is dat het geval in bepaald perioden van het jaar. Er zijn voldoende alternatieven voor 2 takt brommers, ook voor de minder bedeelden. Het is eigelijk schandalig dat die dingen nog dagelijks verkocht worden. 2 takt is reeds lang uit auto’s verdwenen wegens te vervuilend, maar bij brommers worden ze nog wel getolereerd en dit terwijl ze dan ook nog eens op het fietspad rijden. Europa is hier de grote schuldige omdat ze al geruime tijd verzuimt om de normen aan te scherpen waardoor ze nog dagelijks nieuwe in het verkeer komen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be