Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Midden-West-Europa hertekend (https://forum.politics.be/showthread.php?t=173211)

Antoon 4 juli 2012 17:48

Midden-West-Europa hertekend

Mitgard 4 juli 2012 18:24

Eerlijk, we zouden de Oostkantons toch de hand moeten reiken om bij Vlaanderen te komen.
Taalkundig en cultureel liggen ze immers dichter bij Vlaanderen dan bij Wallonië.
Er is bovendien mooie natuur en er ligt 's winters altijd sneeuw.

Bokkenreyder 4 juli 2012 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 6202848)
Eerlijk, we zouden de Oostkantons toch de hand moeten reiken om bij Vlaanderen te komen.
Taalkundig en cultureel liggen ze immers dichter bij Vlaanderen dan bij Wallonië.

We moeten de Oostkantons terug aan het land van origine geven.

Henri1 4 juli 2012 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 6202860)

Inderdaad, en Nederland terug aan de zee.

Mitgard 4 juli 2012 18:40

Citaat:

Laat ze zelf kiezen waartoe ze willen behoren.
Ik meen dat ze daar niet erg hoog oplopen met Duitsland, ofschoon ze dezelfde taal spreken.
Heeft te maken met WOII.

-Jo- 4 juli 2012 19:56

Citaat:

²

-Jo- 4 juli 2012 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6202864)
Inderdaad, en Nederland terug aan de zee.

²

Bovenbuur 4 juli 2012 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 6202848)

Ik stem voor de Dietse unie van Beneluxië min Wallonië. Maar dan wil ik wel een corridor tussen de twee stukken Oostkantons.

;)

Scherven A. Mok 5 juli 2012 06:18

Ik spreek een pak oostkantonners op het werk en dat zijn allemaal Belgen. Drietalig en hebben geen zin om te moeten kiezen tussen Vlaanderen of Wallonië.

Antoon 5 juli 2012 08:32

De Oostkantons hebben genoeg keuze:

° Bij Vlaanderen aansluiten.
° In Koninkrijk België blijven (dus een land met twee gewesten, Wallonië en het Duits Gewest).
° Terug naar Duitsland.
° Een eigen onafhankelijk landje, iets kleiner dan Luxemburg, maar nog steeds groter dan Monaco of Liechtenstein.

Het Duits Gewest is geen probleem. Het zijn de Walen en de Koning (de geldverslinders) die moeilijk gaan doen. Maar het lukt allemaal wel.

Macchiavelli 5 juli 2012 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 6203886)
De Oostkantons hebben genoeg keuze:

° Bij Vlaanderen aansluiten.
° In Koninkrijk België blijven (dus een land met twee gewesten, Wallonië en het Duits Gewest).
° Terug naar Duitsland.
° Een eigen onafhankelijk landje, iets kleiner dan Luxemburg, maar nog steeds groter dan Monaco of Liechtenstein.

Het Duits Gewest is geen probleem. Het zijn de Walen en de Koning (de geldverslinders) die moeilijk gaan doen. Maar het lukt allemaal wel.

Ik mis de optie aansluiten bij Luxemburg.

Vooral het zuidelijk gedeelte van de Oostkantons heeft immers historische banden met Luxemburg, en in de streek rond Sankt Vith wordt er ook Luxemburgs gesproken.

Het noordelijk gedeelte was altijd meer op Limburg georiënteerd, men spreekt er dan Oost-Limburgs (Platdiets) en het zou bijgevolg beter bij Vlaanderen passen.

poekieJ 5 juli 2012 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 6202865)
Laat ze zelf kiezen waartoe ze willen behoren.
Ik meen dat ze daar niet erg hoog oplopen met Duitsland, ofschoon ze dezelfde taal spreken.
Heeft te maken met WOII.

Het is nochtans de Belgische staat die de Duitse bevolking tijdens de repressie hard heeft aangepakt in verband met 'collaboratie'. Dat het etnische Duitsers zijn en dus in de Wehrmacht moesten dienen scheen van geen enkel belang te zijn.

Citaat:

Ik spreek een pak oostkantonners op het werk en dat zijn allemaal Belgen. Drietalig en hebben geen zin om te moeten kiezen tussen Vlaanderen of Wallonië.
Hoeft ook niet. Het zijn immers Duitsers.

Komerad 5 juli 2012 16:51

"Inderdaad, en Nederland terug aan de zee."

+1 :twisted:

Koenraad Noël 5 juli 2012 16:58

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be