Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Flahaut allergisch aan het Vlaamse woord "suiker" zonder "sucre"? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=173237)

De schoofzak 5 juli 2012 07:33

Flahaut allergisch aan het Vlaamse woord "suiker" zonder "sucre"?

Flawieter ontkent natuurlijk.
Hij zou alleen maar "geconstateerd" hebben dat op de suikertjes in het parlement enkel de Vlaamse benaming 'suiker' stond.
Hij zou geen richtlijn gegeven hebben om daar iets aan te doen.

Waarschijnlijk moet hij toch nors gekeken hebben naar de verantwoordelijke voor die dinges;
of minstens toch moet die verantwoordelijke zo'n schrik hebben van de Eerste Burger van het onLand, dat die geen nadere uitleg durfde vragen ...

Punt van discussie: is dit normaal in een parlement in een land in de beschaafde Westerse wereld?

Geniet mee:

titel: Parlement heeft weer ‘sucre' in huis
link: http://www.standaard.be/artikel/deta...20704_00211333

En morgen werkt die link misschien niet meer, dus de tekst:

Citaat:

Omdat kamervoorzitter André Flahaut (PS) zich erover beklaagde dat op de klontjes in het parlement enkel ‘suiker' staat gedrukt, laat de koffiekamer prompt klontjes met het opschrift ‘sucre' aanrukken.

Kamervoorzitter André Flahaut (PS) bevestigde gisteren aan de telefoon dat hij een tijd geleden ‘constateerde' dat op de klontjes die hij bij zijn parlementaire koffie kreeg enkel ‘suiker' stond gedrukt. ‘Ik heb dat mogelijks tegen enkele mensen verteld, waarna die actie ondernamen. Maar ik heb dat zeker niet geëist. Ah, non.'

Feit is dat er sinds de ‘constatering' door Flahaut grote zenuwachtigheid heerst in de koffiekamers van het parlement. Volgens N-VA-Kamerlid Peter Dedecker was er zelfs even het plan om al die ‘Nederlandstalige suikerklontjes' op te ruimen en te vervangen door klontjes waar in 4 talen het woord suiker op gedrukt staat. ‘Ik heb bodes zien zoeken naar de Vlaamse klontjes. Ze hadden opdracht gekregen die te laten verdwijnen.'

Maar Flahaut blijft erbij: ‘Niet op mijn vraag.' En waarom hij dan die opmerking over de ééntalig Nederlandse suikertjes formuleerde? ‘Dat was gewoon een vaststelling. En neen, ik ga er niet vanuit dat sommige Franstalige collega's het woord suiker onvoldoende begrijpen.'

Sucre uit Frankrijk

Uiteindelijk is er een meer economische oplossing gevonden dan al die ‘Vlaamse' suiker in de vuilnisbak te kieperen.

‘Blijkbaar zijn de diensten van de Kamer in Frankrijk een hoeveelheid suikerklontjes gaan aankopen, met daarop uiteraard het opschrift sucre', weet N-VA-Kamerlid Ben Weyts. ‘Je krijgt nu de ene keer suiker, de andere keer sucre bij de koffie. Mij maakt het allemaal niet uit, al neigt dit toch naar surrealistische toestanden.'

Volgens Weyts' collega Dedecker zit Flahaut ondertussen verveeld met het uitlekken van dit taalrelletje en heeft hij alle maatregelen wat afgezwakt. ‘De laatste dagen moet het al lukken als je nog een klontje sucre krijgt gepresenteerd. Mij maakt het overigens niet uit of ik suiker, sucre, Zucker of sugar krijg. Ik drink geen koffie.'

Txiki 5 juli 2012 07:39

Het lijkt infantiel natuurlijk om te vallen over een onnozel klontje suiker. Maar, op zich is het wel terecht: stel dat het omgekeerd was en er alleen sucre op stond.

Het spreekt wel voor zich dat het een futuliteit is dat kan tellen.

Vito 5 juli 2012 07:42

santos 5 juli 2012 07:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6203826)
Het lijkt infantiel natuurlijk om te vallen over een onnozel klontje suiker. Maar, op zich is het wel terecht: stel dat het omgekeerd was en er alleen sucre op stond.

Het spreekt wel voor zich dat het een futuliteit is dat kan tellen.

²

Die mens heeft natuurlijk ook veel tijd om alles te bestuderen, zolang het maar niet gaat over een dossier natuurlijk.

matthias999 5 juli 2012 09:49

Man als men al gaat zeveren over een klontje suiker.... Waar gaat dit toch naartoe.:roll:

Tommm 5 juli 2012 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 6204014)
Man als men al gaat zeveren over een klontje suiker.... Waar gaat dit toch naartoe.:roll:

Maakt TAK zich niet constant druk om dezelfde futiliteiten?

Txiki 5 juli 2012 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommm (Bericht 6204066)

Nee.

Koenraad Noël 5 juli 2012 10:26

Mocht er alleen Sucre opstaan zou een flamingant er ook wel een opmerking over gemaakt hebben. Misschien zou er dan een topic gekomen zijn om de politicus in kwestie te prijzen voor zijn taalstrijd. ;-)

Bokkenreyder 5 juli 2012 10:28

Is een non-event. Geen aandacht waard. Zoals Vito zei: komkommertijd!

fox 5 juli 2012 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommm (Bericht 6204066)

Jup, gelukkig zitten ze niet in het parlement.

Koenraad Noël 5 juli 2012 10:32

Ik stoor mij eigenlijk vooral aan al die Engelstalige reclame. Mjah, eigenlijk ook al aan reclame op zich.

Bokkenreyder 5 juli 2012 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6204095)
Ik stoor mij eigenlijk vooral aan al die Engelstalige reclame. Mjah, eigenlijk ook al aan reclame op zich.

:thumbsup:

Aurora_Borealis 5 juli 2012 10:42

Bah, alternatieve en universeel aanvaarde (!) benamingen zat hé...

Wat te denken van 'sucrose' of 'α-D-glucopyranosyl-(1→2)-β-D-fructofuranoside'.... onze arme parlementariërs zullen nooit meer een taalprobleem hebben...

Amon_Re 5 juli 2012 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6204088)
Mocht er alleen Sucre opstaan zou een flamingant er ook wel een opmerking over gemaakt hebben. Misschien zou er dan een topic gekomen zijn om de politicus in kwestie te prijzen voor zijn taalstrijd. ;-)

Ik zou't even ridicul vinden

Amon_Re 5 juli 2012 10:58

Citaat:

Geen last van. Geen TV. Geen Radio. Adblock+ op de browser.

Koenraad Noël 5 juli 2012 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6204132)
Geen last van. Geen TV. Geen Radio. Adblock+ op de browser.

Radio luister ik niet, qua televisie neem ik het weinige dat me aanstaat op voorhand op, en Firefox (nu Waterfox, maar soit) in combinatie met Adblock+ gebruik ik nu al jaren.

Echter als ik eens mijn leuke gehuchtje verlaat in naar een grote stad trekt word ik overal geconfronteerd met die reclame. Mensen die allerlei rotzooi in mijn handen duwen als ik het Leuvense station verlaat slaat toch wel alles.

subocaj 5 juli 2012 11:12

Tijd om een nieuw KS (Klontje Suiker) dossier op te starten.

Amon_Re 5 juli 2012 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6204141)
Radio luister ik niet, qua televisie neem ik het weinige dat me aanstaat op voorhand op, en Firefox (nu Waterfox, maar soit) in combinatie met Adblock+ gebruik ik nu al jaren.

Echter als ik eens mijn leuke gehuchtje verlaat in naar een grote stad trekt word ik overal geconfronteerd met die reclame. Mensen die allerlei rotzooi in mijn handen duwen als ik het Leuvense station verlaat slaat toch wel alles.

Eerlijk gezegd, ik zie die reclame bijna niet hangen (tenzij er iets schoon opstaat zonder sluier en die maken reclame voor dingen die ik niet nodig heb :P) en folders etc, vriendelijk nee zeggen helpt.

Koenraad Noël 5 juli 2012 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6204156)
Eerlijk gezegd, ik zie die reclame bijna niet hangen (tenzij er iets schoon opstaat zonder sluier en die maken reclame voor dingen die ik niet nodig heb :P) en folders etc, vriendelijk nee zeggen helpt.

Ze kijken je vaak nog niet eens aan. Ze dumpen wat in je handen (ooit eens een hele stapel van die vervangsuiker), en dan zijn ze weer elders.

Ach, ik ben geen stadsmens, ik zal het nooit gewoon worden.

Восход-1 5 juli 2012 11:34

Citaat:

Idem, en aan woorden als "wellness", "lifestyle", "trendy" en "kids" die doorgesijpeld zijn in ons taalgebruik vanuit de Engelstalige reclame.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be