Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Herbenoem "Vlaams-Brabant" tot "Antwerps-Brabant" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=173265)

Doomy 5 juli 2012 14:27

Herbenoem "Vlaams-Brabant" tot "Antwerps-Brabant"

Ik zou beginnen met de provincie "Vlaams-Brabant" te herbenoemen tot "Antwerps-Brabant'. De enigen die zich vanuit geschiedkundig en streektaalkundig standpunt met recht en reden "Vlaming" mogen noemen zijn de West-Vlamingen, de Frans-Vlamingen, de Zeeuws-Vlamingen, en de Vlaamse Oost-"Vlamingen" (westen van de Leie, Gent, Meetjesland). Antwerpenaars zijn Brabanders, net als de Brabantse Oost-"Vlamingen".

In een later stadium kunnen de provincie Antwerps-Brabant, Antwerpen, en de Brabantse delen van Oost-"Vlaanderen" samensmelten tot een fusie-provincie die de naam "Antwerps-Brabant" zou overnemen. In een latere BeNeLux-federatie kunnen Hollands-Brabant, Antwerps-Brabant, Waals-Brabant en Brussel dan een Brabantse deelstaat vormen (eventueel zonder Brussel als Brussel een aparte deelstaat met een federaal hoofdstedelijk statuut zal worden naar het voorbeeld van Washington DC).

vlijmscherp 5 juli 2012 14:29

dit kan een leuk topic worden.

SDG 5 juli 2012 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 6204502)
Ik zou beginnen met de provincie "Vlaams-Brabant" te herbenoemen tot "Antwerps-Brabant'. De enigen die zich vanuit geschiedkundig en streektaalkundig standpunt met recht en reden "Vlaming" mogen noemen zijn de West-Vlamingen, de Frans-Vlamingen, de Zeeuws-Vlamingen, en de Vlaamse Oost-"Vlamingen" (westen van de Leie, Gent, Meetjesland). Antwerpenaars zijn Brabanders, net als de Brabantse Oost-"Vlamingen".

In een later stadium kunnen de provincie Antwerps-Brabant, Antwerpen, en de Brabantse delen van Oost-"Vlaanderen" samensmelten tot een fusie-provincie die de naam "Antwerps-Brabant" zou overnemen. In een latere BeNeLux-federatie kunnen Hollands-Brabant, Antwerps-Brabant, Waals-Brabant en Brussel dan een Brabantse deelstaat vormen (eventueel zonder Brussel als Brussel een aparte deelstaat met een federaal hoofdstedelijk statuut zal worden naar het voorbeeld van Washington DC).

Ik zou de provincie Antwerpen gewoon omdopen tot Midden-Brabant.

job 5 juli 2012 14:30

Herdoop de provincie Antwerpen in Midden-Brabant en Vlaams-Brabant in Zuid-Brabant.
Dit naar analogie met Noord-Brabant in NL.

Koenraad Noël 5 juli 2012 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 6204516)
Herdoop de provincie Antwerpen in Midden-Brabant en Vlaams-Brabant in Zuid-Brabant.

En dan is er nog Waals-Brabant?

Antwerpen en Vlaams-Brabant fuseren tot Midden-Brabant zou dan beter werken.

Txiki 5 juli 2012 14:34

Provincies afschaffen en bevoegdheden overdragen aan Vlaams en lokaal niveau. Weg ermee.

Doomy 5 juli 2012 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6204532)
Provincies afschaffen en bevoegdheden overdragen aan Vlaams en lokaal niveau. Weg ermee.

Een centralistisch en jakobijns Vlaanderen als alternatief voor een centralistisch en jakobijns België? Dat is oude wijn in nieuwe zakken. Waarmee nog eens bewezen is dat flamiganten in feite klein-belgicisten zijn. Dus : weg ermee !

circe 5 juli 2012 14:49

Zou het voor Doomy helpen als ze gewoon het Vlaamse Gewest omdopen tot het "VLOMS gewest".

Dan is hij van zijn probleem met echte en valse Vlamingen - die dan blijkbaar Brabanders zijn - verlost.

pajoske 5 juli 2012 15:05

Citaat:

Wie gaat dan tussenkomen in de kosten van de snelbussen 'van de lijn', in de kosten van de voetveren over de Maas die voor het fietstoerisme zo belangrijk zijn. In de culturele grensoverschrijdende evenementen als het OLS?
De contacten in EUREGIO-verband?

Vlaanderen?

Laat me niet lachen.

Zeno! 5 juli 2012 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6204557)
Zou het voor Doomy helpen als ze gewoon het Vlaamse Gewest omdopen tot het "VLOMS gewest".

Dan is hij van zijn probleem met echte en valse Vlamingen - die dan blijkbaar Brabanders zijn - verlost.

Ach, zoals elk dorp z'n dorpsgek heeft, heeft elk forum heeft z'n forumgek.

Ik vind de topics van Doomy uiterst vermakelijk :-D

Jan van den Berghe 5 juli 2012 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 6204538)
Een centralistisch en jakobijns Vlaanderen als alternatief voor een centralistisch en jakobijns België? Dat is oude wijn in nieuwe zakken. Waarmee nog eens bewezen is dat flamiganten in feite klein-belgicisten zijn. Dus : weg ermee !

Misschien heeft u het niet door, maar een in streek- en stadsgewesten verdeeld Vlaanderen is het tegendeel van een centralistisch en jakobijns Vlaanderen...

Vlaanderen Boven 5 juli 2012 22:35

Citaat:

²

Als ze dan toch moeten bestaan, zou ik het arrondissement Antwerpen omvormen tot (stads)provincie Antwerpen, en de rest van de huidige provincie Antwerpen samenvoegen met Vlaams-Brabant onder de noemer 'Brabant'.

De term 'Antwerps-Brabant' voor Vlaams-Brabant is daarentegen het domste dat ik in lange tijd heb gehoord. Antwerpen ligt niet eens in Vlaams-Brabant.

Txiki 5 juli 2012 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 6204538)

Dat is wat jij er van maakt in uw doomy-kop.

Txiki 5 juli 2012 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 6204585)
Wie gaat dan tussenkomen in de kosten van de snelbussen 'van de lijn', in de kosten van de voetveren over de Maas die voor het fietstoerisme zo belangrijk zijn. In de culturele grensoverschrijdende evenementen als het OLS?
De contacten in EUREGIO-verband?

Vlaanderen?

Laat me niet lachen.

Ah, dat verdwijnt allemaal mee met de provincies, natuurlijk, he. 8-)

Jacob Van Artevelde 6 juli 2012 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 6204516)

²

Wat inderdaad ook mijn eerste reaktie was. Doomy stelt trouwens zelf terecht dat Antwerpenaren Brabanders zijn? Waarom trekt hij dan ook niet die konklusie?

Toen men de Belgische provincie Brabant splitste heeft men jammerlijk genoeg die kans laten liggen.
Het zijn maar symbolen, maar symbolen zijn belangrijk en zeer gevoelsgeladen, denk maar aan BHV!
Waarmee nogmaals onderstreept is dat Vlaamse politici te weinig Grootnederlands denken. :evil:

Men had ook Vlaams-Brabant kunen fusioneren met de provincie Antwerpen en dat geheel dan Zuid-Brabant noemen. Een provincie afschaffen, dus in de plaats van er een bij te maken, nu het nut vd. provincies ter diskussie staat.

Het is toch absurd dat als men van Leuven naar 's Hertogenbosch rijdt, men ter hoogte van Mechelen Brabant verlaat om dan ineens ter hoogte van Breda terug in Brabant uit te komen.....8O

NB: Ten tijde van het VKN was het zo:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verenig...er_Nederlanden
Niet volledig naar mijn goesting dus.

job 6 juli 2012 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 6205760)
²

Wat inderdaad ook mijn eerste reaktie was. Doomy stelt trouwens zelf terecht dat Antwerpenaren Brabanders zijn? Waarom trekt hij dan ook niet die konklusie?

Toen men de provincie Brabant splitste heeft men jammerlijk die kans laten liggen. Waarmee nogmaals ondedrstreept is dat Vlaamse politici te weinig grootnederlands denken. :evil:

Men had ook Vlaams Brabant kunen fusioneren met de provincie Antwerpen en dat geheel dan Zuid-Brabant noemen. Een provincie afschaffen, dus in de plaats van er een bij te maken, nu het nut vd. provincies ter diskussie staat.

Het is toch absurd dat als men van Leuven naar 's Hertogenbosch rijdt, men ter hoogte van Mechelen Brabant verlaat om dan ineens ter hoogte van Breda terug in Brabant uit te komen.....8O

Ten tijde van het VKN was hetzo:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...umb/0/02/1815-

De link doet het niet.

Jacob Van Artevelde 6 juli 2012 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 6205407)
Als ze dan toch moeten bestaan, zou ik het arrondissement Antwerpen omvormen tot (stads)provincie Antwerpen, en de rest van de huidige provincie Antwerpen samenvoegen met Vlaams-Brabant onder de noemer 'Brabant'.

Neen, de tegenpool van Noord-Brabant is logischerwijs Zuid-Brabant!

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 6205407)
De term 'Antwerps-Brabant' voor Vlaams-Brabant is daarentegen het domste dat ik in lange tijd heb gehoord. Antwerpen ligt niet eens in Vlaams-Brabant.

Inderdaad! Waar haalt hij het!8O
Antwerpen hoort bij Brabant en niet omgekeerd zoals die naam suggereert...

Zwitser 6 juli 2012 09:58

Dopen we het dan niet beter gelijk in Taxandria om?

Of aanvaarden we gewoon dat de betekenis van geografische omschrijvingen nu eenmaal in de loop van de geschiedenis verandert?

Jacob Van Artevelde 6 juli 2012 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 6205781)
Of aanvaarden we gewoon dat de betekenis van geografische omschrijvingen nu eenmaal in de loop van de geschiedenis verandert?

Vraag is natuurlijk of die onlogische veranderingen die we nu kennen wel geschiedkundig verantwoord zijn.

En zoals ik hierboven stelde: het belang van symbolen is niet te onderschatten! Denk maar aan de Belgicisten die in 1830 uiteraard hun politieke reden hadden om Zuid-Brabant te herdopen in 'Brabant'. Een naam is als een vlag die een hele lading ideeën kan dekken.

Roderik 6 juli 2012 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 6205770)
Neen, de tegenpool van Noord-Brabant is logischerwijs Zuid-Brabant!

Inderdaad! Waar haalt hij het!8O
Antwerpen hoort bij Brabant en niet omgekeerd zoals die naam suggereert...

Noord , Midden en Zuid Brabant in 1 Gewest , met de Kempen als het groene hart en natuurgebied.
Het Gewest Brabant , kan dan een onderdeel worden van de Confederatie der Lage Landen, of iets dergelijks.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be