Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Werkende gedetineerden krijgen werkloosheidsuitkering bij staking cipiers (https://forum.politics.be/showthread.php?t=173273)

De schoofzak 5 juli 2012 18:00

Werkende gedetineerden krijgen werkloosheidsuitkering bij staking cipiers

Ongelooflijk!

Dit is Kafka ten top.

http://www.n-va.be/nieuws/persberich...taking-cipiers

Citaat:

05 juli 2012

Werkende gedetineerden krijgen van de Belgische staat een uitkering als ze in de gevangenis niet kunnen werken omdat de cipiers staken. Ze zijn dan zogezegd technisch werkloos door de staking. Dat heeft minister van Justitie Annemie Turtelboom vandaag in de Senaat erkend op vraag van senator Danny Pieters. In 2011 betaalde de Belgische overheid in totaal 10.000 euro aan werkloosheidsuitkeringen uit aan gedetineerden die niet konden werken omdat de cipiers staakten.

Pieters: "Ik vind het antwoord van de minister hallucinant. Kan het trouwens nog gekker: een uitkering voor gedetineerden die niet aan de slag kunnen wegens een staking. Ik ben verwonderd over dit neveneffect van de stakingen van cipiers."

De basis voor het toekennen van een werkloosheidsuitkering is een Ministerieel Besluit van 2004 van toenmalig minister van Justitie Onkelinx. Minister Turtelboom bevestigde ook dat er geen planning voorzien is om het systeem te herzien.

"Ik ben eerlijk gezegd verbijsterd dat de maatregel nog altijd wordt toegepast en dat de minister niet de ambitie heeft om dit af te bouwen. Een werkloosheidsuitkering is bedoeld als een sociale maatregel. Kan iemand mij uitleggen wat er sociaal is aan het geven van een werkloosheidsuitkering aan een gedetineerde die technisch werkloos is?" vraagt Danny Pieters zich af.

circe 5 juli 2012 18:02

Het land van Magritte!

Laten we er aub mee lachen, dit zijn niet de grove kosten. Maar het zou best wel eens aanleiding kunnen zijn om via wangedrag de cipiers zoveel mogelijk te laten staken.

Xenophon 5 juli 2012 18:20

Hey, dat kan toch niet? Die leven al in grote luxe, ik heb gehoord dat gevangenen als ze geld hebben een TV kunnen huren, dat kan toch niet?

Die mogen zelfs om de paar weken gratis douchen heb ik gehoord, dat kan toch niet? Daar moet ne werkmens voor betalen als hij wil douchen en die krijgen dat gratis...

Raf 5 juli 2012 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6204971)

Ongelooflijk!

Dit is Kafka ten top.

http://www.n-va.be/nieuws/persberich...taking-cipiers

10.000 euro... Waar sommige mensen zich druk om maken... :roll:

Xenophon 5 juli 2012 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6205018)

Ja, als je weet dat die mensen per dag dat ze werken een losse 42 cent of zo verdienen, die hun dop zal zeker een cent of 13 zijn.

Als hoofd van het gezin misschien zelfs 15 cent.

Eigenzinnig 6 juli 2012 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6205018)

Yup ...o.a. linkiewinkie pamper ministers die daar een ministrieëel besluit over maken...

Eigenzinnig 6 juli 2012 08:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6205024)
Ja, als je weet dat die mensen per dag dat ze werken een losse 42 cent of zo verdienen, die hun dop zal zeker een cent of 13 zijn.

Als hoofd van het gezin misschien zelfs 15 cent.

nope...de rest van het huishouden woont op een ander adres en krijgt dus de volle pot..:-)

Niet vergeten dat de meesten daar met een reden geplaatst zijn...

Xenophon 6 juli 2012 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 6205691)
nope...de rest van het huishouden woont op een ander adres en krijgt dus de volle pot..:-)

Dat zullen de geinterneerden en de mensen in voorarrest zijn, geen van beide is veroordeeld tot gevangenisstraf.

Alleszins, 11.000 gevangenen, 10.000€ uitkeringen. Iets minder dan een Euro per gevangene per jaar.

Hopelijk sparen die mensen dat geld...

Amon_Re 6 juli 2012 13:30

Eerlijk gezegd, ik vind dit normaal. Als men hen de mogelijkheid heeft om te werken maar dat werken verhindert wordt door een staking, dan is dat niet de schuld van de gevangenen.

In in tegenstelling tot ons hebben die niet de vrijheid om alternatief transport te zoeken om op hun werk te geraken.

Aligator 7 juli 2012 00:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 6205691)

Kan je dat bewijzen ?

Aligator 7 juli 2012 00:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6206280)
Eerlijk gezegd, ik vind dit normaal. Als men hen de mogelijkheid heeft om te werken maar dat werken verhindert wordt door een staking, dan is dat niet de schuld van de gevangenen.

In in tegenstelling tot ons hebben die niet de vrijheid om alternatief transport te zoeken om op hun werk te geraken.

Ik begrijp evenmin de verontwaardiging over deze maatregel ? Die gevangenen die daar werken doen dat ook om hun dagelijkse uitgaven te betalen ( tv , koffie, tandpasta enz, of denkt men misschien dat dit gratis is ). Als ze niet kunnen werken wegens een staking van hun bewakers, mogen ze toch een vergoeding krijgen zeker ?

Mambo 7 juli 2012 10:51

Er zijn zelfs gedetineerden die met hun zeer kleine inkomst behalve hun eigen kost voorzien ook nog eens hun vrouw en kinderen thuis proberen te steunen.
Kan toch niet? Gedetineerden die kinderen eten geven?

Waar gaat dat naartoe?

Mambo 7 juli 2012 10:53

Ik heb echter nog nooit een vakbond of minister, laat staan een cipier zien staken omdat gedetineerden heel ver onder de wettelijke loonvoorwaarden betaald worden.
't is nochtans al justitie dat de klok slaat daar.

Xenophon 7 juli 2012 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 6207649)
Ik heb echter nog nooit een vakbond of minister, laat staan een cipier zien staken omdat gedetineerden heel ver onder de wettelijke loonvoorwaarden betaald worden.
't is nochtans al justitie dat de klok slaat daar.

Ik weet nog dat ik van de griffie een uittreksel had gekregen van mijn "verdiensten" in de gevangenis en dat ik dat het jaar er op die inkomsten aangaf op mijn belasting brief.

Die mensen stuurden me bericht dat ik dat niet moest doen, dat ik geen belastingen diende te betalen op die inkomsten.

Op mijn schriftelijke vraag waarom ze mee werkten aan de koppelbazerij van de staat hebben ze daarna niet meer gereageerd. :D

Tamam 7 juli 2012 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6206280)

tot de tweede.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be