Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Hef de kunstmatige splitsing van Brabant , Limburg en Vlaanderen op! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=173293)

Roderik 6 juli 2012 07:48

Hef de kunstmatige splitsing van Brabant , Limburg en Vlaanderen op!

De gewesten Brabant ,Limburg en Vlaanderen worden al veel te lang kunstmatig gesplitst, door de staatsgrenzen van Nederland en Belgie.
Deze splitsing dient zo snel mogelijk opgeheven worden en laat de bewoners van deze gebieden zelf kiezen, voor welke staat of in eigen staat .

edwin2 6 juli 2012 21:16

Volledig mee eens, de oorzaak van de huidige splitsing is terug te voeren tot de strijd tegen de Spanjaarden.

Henri1 6 juli 2012 21:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roderik (Bericht 6205671)
De gewesten Brabant ,Limburg en Vlaanderen worden al veel te lang kunstmatig gesplitst, door de staatsgrenzen van Nederland en Belgie.
Deze splitsing dient zo snel mogelijk opgeheven worden en laat de bewoners van deze gebieden zelf kiezen, voor welke staat of in eigen staat .

Laat ons de volledige "beschaafde" wereld in één staat steken met één munt.

Alles opgelost, geen speculatie meer.

Pinda 7 juli 2012 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 6207149)
Volledig mee eens, de oorzaak van de huidige splitsing is terug te voeren tot de strijd tegen de Spanjaarden.

2!... :thumbsup:

Jeff.

PS: Ik wil daar ook graag even de constante Franse bemoeienis door de eeuwen heen aan toevoegen!.

Pinda 7 juli 2012 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6207156)
Laat ons de volledige "beschaafde" wereld in één staat steken met één munt.

Alles opgelost, geen speculatie meer.

Ik dacht dat jij niet met "Ollanders" in 1 land wenste te wonen?..:?

Jeff

Henri1 7 juli 2012 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pinda (Bericht 6207754)
Ik dacht dat jij niet met "Ollanders" in 1 land wenste te wonen?..:?

Jeff

Niet in een staat met een meerderheid van Hollanders.

Kleine nuance nietwaar met verstrekkende gevolgen.

van Maerlant 7 juli 2012 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6207760)

België + Nederland

11 miljoen Belgen
7.5 miljoen Hollanders

Waar zie jij een meerderheid Hollanders? :?

roger verhiest 7 juli 2012 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roderik (Bericht 6205671)

Bedoelt u nu dat Holland, Luik, Utrecht, Gelderland, Henegouwen, Namen, Luik, & ZoLuxemburg, Friesland, Drente en Zeeland niet bij dit gebied horen ?
Zo ja : waarom eigenlijk niet ?

Limburg ligt eigenlijk in Duitsland & een groot deel van "Vlaanderen" ligt in Frankrijk : zouden die landen die gebieden zonder meer afstaan ?

roger verhiest 7 juli 2012 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6207760)

Tijdenz WOII was er in Brussel iemand die daadwerkelijk zou hebben kunnen zien of iemand een jood was of niet... een stadslegende volgens mij.
Eerlijk : ik "herken" geen "ollanders" - aan de nederlandse tongval kan ik over het algemeen nogal goed inschatten uit welke Nederlandstalige provincie iemand komt & idem dito voor duitsers ik herken nogal vlot een platduitse tongval... Maar intussen zijn er zoveel arbeidsmigraties geweest en nog bezig
dat men al kan spreken over marokkanen met een nederlandse of vlaamse tongval (ik heb er nog geen uit de limburg gehoord).

Indien het tot een fusie van de Lage Landen komt (of niet): in ieder geval zal het machtscentrum "Randstad Holland" aan belang inboeten - of het "nieuwe europese machtscentrum" de groot-brusselse agglomeratie wordt of meer naar het oosten zal liggen (Wenen, Praag, Berlijn, Warschau ?) is een open vraag. Ik hoop in ieder geval voor de toekomst op meertalige politieke leiders & Esperanto hoeft daar niet bij te zijn, maar het zou wel helpen...

Koenraad Noël 7 juli 2012 12:58

Limburg onafhankelijk van Luik, Duitsland en de usurpatorprovincies! Loon terug naar oorspronkelijke naam!

En ja, Nederlands "Limburg", wat moeten we daar mee aanvangen? :|

Henri1 7 juli 2012 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 6207774)
België + Nederland

11 miljoen Belgen
7.5 miljoen Hollanders

Waar zie jij een meerderheid Hollanders? :?

Sinds wanneer zijn er slechts 7,5 miljoen Nederlanders ?

Jan van den Berghe 7 juli 2012 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6207806)
Limburg onafhankelijk van Luik, Duitsland en de usurpatorprovincies! Loon terug naar oorspronkelijke naam!

Het Land van Loon bestaat niet meer, dus kan je ook niet stellen dat je aan een provincie een "oorspronkelijke naam" weer kunt geven.

Koenraad Noël 7 juli 2012 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6208007)
Het Land van Loon bestaat niet meer, dus kan je ook niet stellen dat je aan een provincie een "oorspronkelijke naam" weer kunt geven.

Zo'n kwesties hebben voor nationalisten nooit een probleem gevormd, en dit is trouwens minder problematisch dan het zogenaamde rattachisme en de "hereniging" der Nederlanden qua naamgeving.

Koenraad Noël 7 juli 2012 16:27

Vergelijk het met nationalisten die van Vlaams-Brabant "terug" Zuid-Brabant willen maken.

Jan van den Berghe 7 juli 2012 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6208024)
Zo'n kwesties hebben voor nationalisten nooit een probleem gevormd, en dit is trouwens minder problematisch dan het zogenaamde rattachisme en de "hereniging" der Nederlanden qua naamgeving.

Wat zou de meerwaarde zijn om de naam Limburg om te wisselen tegen Loon?

Jan van den Berghe 7 juli 2012 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6208028)
Vergelijk het met nationalisten die van Vlaams-Brabant "terug" Zuid-Brabant willen maken.

Welke nationalisten? Buiten dit forum heb ik nog nooit iemand dat horen stellen.

Koenraad Noël 7 juli 2012 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6208035)
Wat zou de meerwaarde zijn om de naam Limburg om te wisselen tegen Loon?

Geen verwarring meer met Nederlands Limburg.

van Maerlant 7 juli 2012 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6207807)
Sinds wanneer zijn er slechts 7,5 miljoen Nederlanders ?

Jij had het over Hollanders. Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht hebben 7,5 miljoen inwoners.

Jan van den Berghe 7 juli 2012 18:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6208049)
Geen verwarring meer met Nederlands Limburg.

Waarom zou Nederlands-Limburg dan wel die naam moeten behouden? Als Vlaams-Limburg een andere naam moet krijgen op basis van (twijfelachtige!) historische gronden, dan kan het niet anders dat ook aan Nederlandse kant een wijziging komt.

Koenraad Noël 7 juli 2012 18:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6208118)
Waarom zou Nederlands-Limburg dan wel die naam moeten behouden? Als Vlaams-Limburg een andere naam moet krijgen op basis van (twijfelachtige!) historische gronden, dan kan het niet anders dat ook aan Nederlandse kant een wijziging komt.

Jan toch...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be