![]() |
Is het provinciaal bestuur in de huige vorm nog zinvol?
De belangrijkste taken van de provincies zijn naar mijn mening ,infrastructuur , cultuur en cultureel erfgoed.
De vraag is ,of in deze tijd van snelle communicatie en mobiliteit ,provincies nog een functie hebben, die niet overlappend is met de taken van de staat ,federatie en/of Europa. |
provincies afschaffen en de huidige intercommunales en andere samenwerkingsverbanden tussen gemeenten onderling formaliseren, transparanter maken en logischer indelen door gemeenten te groeperen onder "stads- en streekgewesten". Wat mij betreft mogen deze gewesten een deel van de gemeentelijke bevoegdheden overnemen en moeten de gemeentefusies ongedaan gemaakt worden.
Zo verkrijgen we échte lokale democratie. Bij het verkiezen van de gemeenteraad wordt op basis van het inwoneraantal een deel van de gemeenteraadsleden afgevaardigd naar het parlement van het bovenliggende streekgewest. Voor grote steden pleit ik voor hetzefde systeem: districten die onder een stadsgewest vallen. Stadsgewesten hebben meer bevoegdheden dan streekgewesten (en dus hebben districten minder bevoegdheden dan gemeenten) thoughts? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:06. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be