Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Kant. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=173312)

harriechristus 6 juli 2012 12:16

Kant.

Kant meent dat we het "Ding an sich" niet kunnen kennen, terwijl hij het zelf toch duidelijk denkt, dus kent.
Het is immers zijn idee, en we kennen het dus wel, namelijk als een "Ding an sich".

Het is dan ons "denk-ding".

We kunnen de wereld (het heelal) namelijk als los en zelfstandig denken.
Als zijnde objectief buiten ons zelf, want zo was het heelal er al voor wij er zelf waren. En wij kunnen dat denken en begrijpen.

Dit is dan volgens mij een van de vele onjuistheden in de filosofie van Kant.

Nr.10 6 juli 2012 17:41

"Er kan geen twijfel over bestaan dat al onze kennis begint met ervaring. Want hoe zou het kenvermogen tot activiteit kunnen worden gewekt, als dat niet gebeurde doordat objecten onze zintuigen beroeren en zo voor een deel vanzelf voorstellingen teweegbrengen, voor een deel de werkzaamheden van ons verstand aanzetten die voorstellingen te vergelijken, te verbinden of te scheiden, om zo het ruwe materiaal van zintuiglijke indrukken te verwerken tot de kennis van objecten die ervaring heet?"
Immanuel Kant, "Kritiek van de Zuivere Rede", B1,10. Uit het jaar 1787. Kritik der reinen Vernunft wordt als het belangrijkste werk van Kant beschouwd.

Piero 6 juli 2012 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6206082)
Kant meent dat we het "Ding an sich" niet kunnen kennen, terwijl hij het zelf toch duidelijk denkt, dus kent.
Het is immers zijn idee, en we kennen het dus wel, namelijk als een "Ding an sich".

Als zijnde objectief buiten ons zelf, want zo was het heelal er al voor wij er zelf waren. En wij kunnen dat denken en begrijpen.

Ik heb die microwezentjes nog nooit duidelijk gedacht. En ik ga dat ook niet doen, want ik wil niet dat ze werkelijk bestaan. :-D

Nr.10 6 juli 2012 18:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 6206890)
Ik heb die microwezentjes nog nooit duidelijk gedacht. En ik ga dat ook niet doen, want ik wil niet dat ze werkelijk bestaan. :-D

Ze bestaan hoor. Syfilis en zo. :-D

harriechristus 6 juli 2012 18:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 6206760)
"Er kan geen twijfel over bestaan dat al onze kennis begint met ervaring. Want hoe zou het kenvermogen tot activiteit kunnen worden gewekt, als dat niet gebeurde doordat objecten onze zintuigen beroeren en zo voor een deel vanzelf voorstellingen teweegbrengen, voor een deel de werkzaamheden van ons verstand aanzetten die voorstellingen te vergelijken, te verbinden of te scheiden, om zo het ruwe materiaal van zintuiglijke indrukken te verwerken tot de kennis van objecten die ervaring heet?"
Immanuel Kant, "Kritiek van de Zuivere Rede", B1,10. Uit het jaar 1787. Kritik der reinen Vernunft wordt als het belangrijkste werk van Kant beschouwd.

mooi, maar wat wil je hier mee zeggen?

harriechristus 6 juli 2012 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 6206890)

Je kan het licht niet verdragen.....;-)

Maar ze bestaan even zo goed, of jij ze nu denkt of niet.

harriechristus 6 juli 2012 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 6206932)
Ze bestaan hoor. Syfilis en zo. :-D

Daar zal je dan zelf wel mee te maken hebben.....;-)

Piero 6 juli 2012 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6206950)
Je kan het licht niet verdragen.....;-)

Maar ze bestaan even zo goed, of jij ze nu denkt of niet.

Het laat mij volkomen onverschillig en ik begrijp niet waar jij je druk om maakt.

Nr.10 7 juli 2012 03:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6206947)
mooi, maar wat wil je hier mee zeggen?

Objecten die voorstellingen teweegbrengen, dat brengt je direct in de kern van het denken van Schopenhauer: de wereld van de voorstelllingen.

Piero 7 juli 2012 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 6207475)
Objecten die voorstellingen teweegbrengen, dat brengt je direct in de kern van het denken van Schopenhauer: de wereld van de voorstelllingen.

En de wereld van de piekeraars. ;-)

harriechristus 7 juli 2012 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 6207063)
Het laat mij volkomen onverschillig en ik begrijp niet waar jij je druk om maakt.

Als het je onverschillig laat waarom ben je er dan zelf over begonnen?

Het gaat hier over Kant, niet over mijn atoomtheorie, waarvan ik weet dan je daar niks van begrijpt.

harriechristus 7 juli 2012 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 6207475)

Objecten brengen geen voorstellingen teweeg, maar wel waarnemingen.

Voorstellingen is iets wat we zelf produceren.
Bovendien haalde je iets aan over Kant en niet over Schopenhauer.

hikikomori85 15 oktober 2013 17:50

Zouden onze voorouders zich ooit onbewust in de driedimensionale hebben voort bewogen bewust van enkel een tweedimensionaliteit ? Ik vermoed dat.

harriechristus 15 oktober 2013 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hikikomori85 (Bericht 6841075)
Zouden onze voorouders zich ooit onbewust in de driedimensionale hebben voort bewogen bewust van enkel een tweedimensionaliteit ? Ik vermoed dat.

Er is geen enkele reden om dat te vermoeden.

Wel dat wij zelf ons nu bewust kunnen worden slechts twee dimensionaal te zijn omdat ons visueel beeld, ons zien dus, twee dimensionaal is.

hikikomori85 16 oktober 2013 06:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6841185)
Er is geen enkele reden om dat te vermoeden.

Wel dat wij zelf ons nu bewust kunnen worden slechts twee dimensionaal te zijn omdat ons visueel beeld, ons zien dus, twee dimensionaal is.

Je moet met je twee ogen open rondlopen en zonder spoken in je kop. Dan zie je 3D

harriechristus 16 oktober 2013 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hikikomori85 (Bericht 6841421)
Je moet met je twee ogen open rondlopen en zonder spoken in je kop. Dan zie je 3D

Niemand kan drie dimensionaal zien.

Ons beeld is twee dimensionaal.

Alleen door het lopen (bewegen) kunnen we concluderen dat er drie dimensies zijn, maar dat is een kwestie van weten en niet van feitelijk zien.

Another Jack 16 oktober 2013 17:52

Citaat:

Jij hebt Kant gelezen?

harriechristus 16 oktober 2013 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6842349)
Jij hebt Kant gelezen?

Voor een deel, maar het meeste over hem, met name wat Börger en Hegel en anderen over Kant hebben geschreven.

En jij?

koppijn 16 oktober 2013 20:36

Citaat:

Kant was zich ervan bewust dat de werkelijkheid zoals wij die ervaren een interpretatie is van onze zintuigen en hersenen. En dat wordt nog extra gekleurd door onze opvoeding, cultuur onze gemoedstoestand en opgedane ervaringen. Zie naar mijn handtekening van Schopenhauer.

Piero 16 oktober 2013 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koppijn (Bericht 6842565)
Kant was zich ervan bewust dat de werkelijkheid zoals wij die ervaren een interpretatie is van onze zintuigen en hersenen. En dat wordt nog extra gekleurd door onze opvoeding, cultuur onze gemoedstoestand en opgedane ervaringen. Zie naar mijn handtekening van Schopenhauer.

Dat betreft dan alleen de zintuiglijke werkelijkheid. Daarnaast is er de voorstelling van de sociale werkelijkheid. Dat is een collectief toneelspel.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be