Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Bent u bereid al uw voedsel uit een klein geurloos en smaakloos kubuske te halen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=173330)

C2C 6 juli 2012 13:57

Bent u bereid al uw voedsel uit een klein geurloos en smaakloos kubuske te halen?

Beeld u in dat we al uw dagelijkse voedingsnoden (proteïnen, vetten, koolhydraten, vitaminen, mineralen, etc...) in één klein tubeke of één klein kubuske kunnen proppen.

Neem een gel-achtig blokske van 8cm³ of zo. Smakeloos. Geurloos. Maar propvol nutriënten.

Gesteld dat de kubusjes:
-10 keer minder water verbruiken tijdens de productie dan tijdens die van een equivalente bron van voeding (groenten, fruit, granen, vlees, vis...)
-100 keer minder energie verbruiken tijdens de productie
-100 keer veiliger zijn op het vlak van voedselveiligheid
-maar zoals gezegd volledig smaak- en geurloos zijn
-U kan het kubusje onmiddellijk consumeren, zonder bijkomende transformatie.

Zou u overschakelen op dit non-dieet? Het zou ondermeer betekenen dat u nooit nog zou hoeven koken.

Ik stel de vraag, want er beweegt heelwat op het vlak van de nutricultuur. De toekomst van onze eetgewoonten gaat sterk veranderen. De drie vorige fases in die eetgewoonten (1. jacht en pluk; 2. landbouw met weinig getransformeerd voedsel; 3. landbouw met hoog getransformeerd voedsel) lopen op hun einde. We gaan naar laboratorium-voedsel, waarin geen dieren en planten meer voorkomen.

Scherven A. Mok 6 juli 2012 14:00

Zolang m'n hongergevoel gestild is en het gezond is, kan't me allemaal niet schelen.

Bovenbuur 6 juli 2012 14:12

Ik eet vlees. Ik zou dat niet doen als ik ook te vreden was met relatief smaakloze en dure maar even voedzame sojaproducten. Dus nee, ik vrees eigenlijk dat ik niet geheel zou overstappen op deze hypothetische kubusjes. Doe mij dan toch maar zo'n kweeksteak uit het lab.

NieuwNoors 6 juli 2012 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 6206334)
Beeld u in dat we al uw dagelijkse voedingsnoden (proteïnen, vetten, koolhydraten, vitaminen, mineralen, etc...) in één klein tubeke of één klein kubuske kunnen proppen.

Neem een gel-achtig blokske van 8cm³ of zo. Smakeloos. Geurloos. Maar propvol nutriënten.

Gesteld dat de kubusjes:
-10 keer minder water verbruiken tijdens de productie dan tijdens die van een equivalente bron van voeding (groenten, fruit, granen, vlees, vis...)
-100 keer minder energie verbruiken tijdens de productie
-100 keer veiliger zijn op het vlak van voedselveiligheid
-maar zoals gezegd volledig smaak- en geurloos zijn
-U kan het kubusje onmiddellijk consumeren, zonder bijkomende transformatie.

Zou u overschakelen op dit non-dieet? Het zou ondermeer betekenen dat u nooit nog zou hoeven koken.

Ik stel de vraag, want er beweegt heelwat op het vlak van de nutricultuur. De toekomst van onze eetgewoonten gaat sterk veranderen. De drie vorige fases in die eetgewoonten (1. jacht en pluk; 2. landbouw met weinig getransformeerd voedsel; 3. landbouw met hoog getransformeerd voedsel) lopen op hun einde. We gaan naar laboratorium-voedsel, waarin geen dieren en planten meer voorkomen.

Dat klinkt allemaal wel interessant, maar ik kan mij niet voorstellen dat ik NOOIT geen lekkere maaltijd zou verorberen. Denk je dat de smaakpapillen niet zullen moeilijk doen? Neem nu iemand die in't ziekenhuis via baxters voeding toegediend krijgt. In principe heeft die mens geen honger. Krijgt alle nodige voedingsstoffen en calorieën toegediend. Wil dat zeggen dat die mens niet droomt van een lekkere biefstuk, van een ijsje of een reep chocolade? Ik denk dat niemand op lange termijn het "KUBUS-dieet" zal volhouden. Hoe gezond en uitgekiend het ook is. Wij zijn en blijven bourgondiërs. (behalve de 'Ollanders):lol:

vrijevlaming 6 juli 2012 14:18

neen ik zou dat niet doen. Eten is voor mij ook meer dan enkel mezelf voorzien van de nodige voedingsstoffen. Het is een sociaal gebeuren, een hobby, een moment om iets te vieren, ...

fox 6 juli 2012 14:19

De rest mag van mij gerust kubusjes eten terwijl ik mijn steak op de barbeque leg.

Ke Nan 6 juli 2012 14:24

Dat zal nooit gebeuren. De lobby van kookprogramma's, kookboekenuitgeverijen,... is oppermachtig.

Txiki 6 juli 2012 14:30

Nee.

Lunokhod 6 juli 2012 15:10

Ja. Graag zo snel mogelijk.

Libro 6 juli 2012 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 6206334)
Zou u overschakelen op dit non-dieet?

Neen.

C2C 6 juli 2012 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 6206370)
neen ik zou dat niet doen. Eten is voor mij ook meer dan enkel mezelf voorzien van de nodige voedingsstoffen. Het is een sociaal gebeuren, een hobby, een moment om iets te vieren, ...

Ik wist dat die tegenwerping zou komen. Maar de materiële infrastructuur die sociale relaties begeleidt, kan teren op eender welk object. Elk object kan een symbolische lading krijgen en de rol overnemen van een ander object.

Dus eigenlijk is dat geen echte tegenwerping.

Johan217 6 juli 2012 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 6206371)
De rest mag van mij gerust kubusjes eten terwijl ik mijn steak op de barbeque leg.

Idem ditto!

Lunokhod 6 juli 2012 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 6206480)
Ik wist dat die tegenwerping zou komen. Maar de materiële infrastructuur die sociale relaties begeleidt, kan teren op eender welk object. Elk object kan een symbolische lading krijgen en de rol overnemen van een ander object.

Dus eigenlijk is dat geen echte tegenwerping.

Ook het economische is daarin dwingend natuurlijk.

Восход-1 6 juli 2012 15:48

Ja.

En dan kan men gaan gourmetten op moleculair bereide gerechten uit airfoam. Eet letterlijk een hele koe op, maar krijg niks binnen.

Восход-1 6 juli 2012 15:49

Zoals er acousmatische muziek gaat kan er ook sprake zijn van acousmatisch voedsel.

Another Jack 6 juli 2012 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 (Bericht 6206510)
Ja.

En dan kan men gaan gourmetten op moleculair bereide gerechten uit airfoam. Eet letterlijk een hele koe op, maar krijg niks binnen.

Voor een Rus zijn kleine geurloze en smaakloze kubuskes onmiskenbaar een vooruitgang.

Восход-1 6 juli 2012 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6206521)
Voor een Rus zijn kleine geurloze en smaakloze kubuskes onmiskenbaar een vooruitgang.

...aldus sprak de VLD-militair.

Another Jack 6 juli 2012 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 (Bericht 6206537)
...aldus sprak de VLD-militair.

2X teken van een goede culinaire basis.

Another Jack 6 juli 2012 16:02

Iemand nog bietensla?

Ke Nan 6 juli 2012 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6206551)
Iemand nog bietensla?

Biertettensla?
Bier? Klinkt goed.
Tetten? Klinkt goed.
Sla? Da's toch een onderlegger?

Ik lees veel te snel. Er stond bietensla. :?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be