Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Nederland vertrut verder: alcoholgrens naar 18 jaar (https://forum.politics.be/showthread.php?t=173392)

Piero 9 juli 2012 09:48

Nederland vertrut verder: alcoholgrens naar 18 jaar

Nederland vertrut verder: alcoholgrens naar 18 jaar.

Op alle fronten worden de regels voortdurend verscherpt. Je mag wel op je 17e soldaat worden en leren wapens te gebruiken maar je moet straks 18 jaar oud zijn om een biertje te mogen drinken volgens een meerderheid van de 2e kamer. Het is een reactie op steeds meer frequente berichten over coma-zuipen onder jongeren. Hoewel het aantal jongeren dat dit wel eens doet te verwaarlozen is. Daar moet iedereen dan maar onder lijden. Zoals gewoonlijk meent de politiek dat alles in het land te regelen is met een wetje. Is dit zinnig of niet?

Schelfie 9 juli 2012 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 6210210)

Op alle fronten worden de regels voortdurend verscherpt. Je mag wel op je 17e soldaat worden en leren wapens te gebruiken maar je moet straks 18 jaar oud zijn om een biertje te mogen drinken volgens een meerderheid van de 2e kamer. Het is een reactie op steeds meer frequente berichten over coma-zuipen onder jongeren. Hoewel het aantal jongeren dat dit wel eens doet te verwaarlozen is. Daar moet iedereen dan maar onder lijden. Zoals gewoonlijk meent de politiek dat alles in het land te regelen is met een wetje. Is dit zinnig of niet?

Helemaal niet zinnig.

Denken die nu echt dat dit coma-zuipen zal verhelpen. De idioten die dat willen doen, gaan dat ook doen, ongeacht een verbod.

Восход-1 9 juli 2012 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 6210221)
Helemaal niet zinnig.

Denken die nu echt dat dit coma-zuipen zal verhelpen. De idioten die dat willen doen, gaan dat ook doen, ongeacht een verbod.

Uiteraard, maar het gaat hier om bejaarden, zie je.

Vroeger begreep men nog weinig van hoe mensen in elkaar zitten, en dacht men vooral dat heel strenge tucht en regels noodzakelijk zijn om een persoon te conditioneren tot goede burger. Zonder regels zou de persoon helemaal losslaan.
De regels worden door zulke mensen dus echt gezien als operatieve werktuigen. Zij geloven dat als men iets verbiedt, dit effectief zal ophouden te bestaan. Dat wetten een averechts effect kunnen hebben, kan hun verstard brein niet meer vatten.

Schelfie 9 juli 2012 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 (Bericht 6210225)
Uiteraard, maar het gaat hier om bejaarden, zie je.

Vroeger begreep men nog weinig van hoe mensen in elkaar zitten, en dacht men vooral dat heel strenge tucht en regels noodzakelijk zijn om een persoon te conditioneren tot goede burger. Zonder regels zou de persoon helemaal losslaan.
De regels worden door zulke mensen dus echt gezien als operatieve werktuigen. Zij geloven dat als men iets verbiedt, dit effectief zal ophouden te bestaan. Dat wetten een averechts effect kunnen hebben, kan hun verstard brein niet meer vatten.

Het blijft mij inderdaad steeds verbazen hoe extreem wereldvreemd de meeste politici wel zijn.

"We hebben het verboden, dus het probleem is opgelost." Onbegrijpelijk... :roll:

Восход-1 9 juli 2012 09:59

Verder zal dit het comazuipen enkel bevorderen: men gaat ten eerste laat met alcohol in contact komen en dus geen ervaring hebben, als men zich aan de regels houdt. De studenten die voor het eerst op kot gaan, gaan hierdoor problemen ondervinden met zichzelf.

En wie toch wil drinken gaat niet gewoon op het jeugdcafe een pint kunnen pakken zoals vroeger, maar moet dan stiekem zuipen. Dit gaat gepaard met goedkope, slechte alcohol en drinken met enkel en alleen als bedoeling zatworden.

Nietzsche 9 juli 2012 10:06

Goed nieuws, het zorgt alleen maar voor meer coma-zuipers en zatlappen.

santos 9 juli 2012 10:32

Nederland is nu wel echt het land waar je moet zijn als maffiosi, illegaal alcohol verkopen aan jongeren en voor de pro's kan je een combo doen met alcohol en wiet.
Alles lekker ongecontroleerd, maar de politiekers slapen op beiden oren want het is verboden.

Schelfie 9 juli 2012 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 6210263)
Nederland is nu wel echt het land waar je moet zijn als maffiosi, illegaal alcohol verkopen aan jongeren en voor de pro's kan je een combo doen met alcohol en wiet.
Alles lekker ongecontroleerd, maar de politiekers slapen op beiden oren want het is verboden.

"Wij hebben onze plicht gedaan"... :roll:

circe 9 juli 2012 10:40

Citaat:

Helemaal niet zinnig.

²

dat is zoals bij de wapenwet: de brave mensen moesten het erfstuk van papa teruggeven zodat de criminelen niet met schietgeweren zouden rondlopen. Heeft héél veel geholpen!

Piero 9 juli 2012 15:14

Voorheen was alleen de verkoper strafbaar als deze aan iemand beneden de 16 jaar alcohol verkocht. Nu is ook de koper van onder de 16 strafbaar. Dat wordt dan 18 jaar. De logische en consequente volgende stap is de gebruiker van onder de 18 jaar strafbaar te stellen. Dan kan de politie invallen doen op feestjes en blaastesten afnemen en boetes uitdelen en strafbladen gaan maken voor duizenden jongeren.

Overigens heb ik een hekel aan het gezelschap van aangeschoten en dronken mensen.

Maori 9 juli 2012 16:29

De nanny state. Om ziek van te worden.

Derk de Tweede 9 juli 2012 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6210235)

Vind je dat goed nieuws ?

Raes 10 juli 2012 09:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6210235)

Nietzsche, mijn beste :)

kun je eens uitleggen waarom een verbod per definitie voor meer comazuipen zorgt?

Raes 10 juli 2012 09:38

Citaat:

Helemaal niet zinnig.

Als ik je post lees vraag ik me af hoeveel respect er eigenlijk nog bestaat voor 'de wet'. Natuurlijk helpt het niet als politici onnozele wetten gaan creeeren.

Los daarvan ben ik van het gedacht dat de overheid zich niet te moeien heeft met het leven van de burgers.

Als comazuipen echt zo'n maatschappelijk probleem is, moet dat aangepakt worden, en hoewel ik geen voorstander ben van een -18 verbod, weet ik eigenlijk ook niet hoe je zo'n probleem anders kunt aanpakken.

Raes 10 juli 2012 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 6210263)

Zou een verbod niks uithalen mocht er ook daadwerkelijk tegen inbreuken worden opgetreden?

Nietzsche 10 juli 2012 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raes (Bericht 6211943)
Nietzsche, mijn beste :)

kun je eens uitleggen waarom een verbod per definitie voor meer comazuipen zorgt?

Omdat er dan meer jongeren *stiekem* gaan drinken, en meer in gaan drinken voordat ze uitgaan.

Dat indrinken betekent dus, dronken worden voordat je de discotheek binnen bent gestapt.

Doordat de leeftijd naar 18 gaat, krijgen jongeren tussen de 12 en 17 jaar veel meer de neiging, om flink in te gaan drinken. En het stiekem te gaan doen.

Anna List 10 juli 2012 09:56

.

Anna List 10 juli 2012 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 6210210)

NL is gewoon mee met de nieuwste evoluties in medische wetenschap.

men heeft nog maar recent ontdekt dat de lever van -18 jarigen (ttz correcter is te stellen van jongeren die de puberteit nog niet volledig achter de rug hebben) gewoonweg de capaciteit nog niet bezit om alcohol geheel af te breken.

meer moet je er niet achter zoeken.

of deze verstrenging de meest efficiente weg is, daar spreek ik me niet over uit.

Nietzsche 10 juli 2012 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 6211985)
NL is gewoon mee met de nieuwste evoluties in medische wetenschap.

men heeft nog maar recent ontdekt dat de lever van -18 jarigen (ttz correcter is te stellen van jongeren die de puberteit nog niet volledig achter de rug hebben) gewoonweg de capaciteit nog niet bezit om alcohol geheel af te breken.

meer moet je er niet achter zoeken.

Precies, en ze dachten laten we ervoor zorgen dat jongeren van -18 zich nog meer kapot zuipen.

Anna List 10 juli 2012 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6211986)
Precies, en ze dachten laten we ervoor zorgen dat jongeren van -18 zich nog meer kapot zuipen.

ik denk dat de niche jongeren waarover jij het hebt, niet beinvloed worden door gelijk welke maatregel.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be