Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Foto's opgedoken van executies in Nederlands-Indië (https://forum.politics.be/showthread.php?t=173415)

Derk de Tweede 10 juli 2012 09:09

Foto's opgedoken van executies in Nederlands-Indië

Voor het eerst in de geschiedenis zijn foto's opgedoken van executies die zeer waarschijnlijk zijn uitgevoerd door het Nederlandse leger tijdens de politionele acties in voormalig Nederlands-Indië. De foto's komen uit het privéalbum van een soldaat die diende als dienstplichtige in Nederlands-Indië. .

Lees verder
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/...in-Indie.dhtml

GeenStijl publiceerde deze:

Volkskrant deze:

Piero 10 juli 2012 13:59

De foto's zitten in een fotoalbum dat per ongeluk is gered uit een vuilcontainer. Het geeft toch te denken dat Nederlandse historici nooit zelf een manier hebben gevonden om bij de soldaten van destijds zulk materiaal los te krijgen. Ik vermoedt dat de historicus die in de jaren zestig dergelijk materiaal zou hebben gepubliceerd voor landverrader en nestbevuiler zou zijn uitgemaakt en dat dit het einde van zijn carrière zou betekenen. Er moet veel meer van dit materiaal bestaan en hebben bestaan, maar defensie heeft publicatie daarvan ongetwijfeld verhinderd. Dat die cultuur bij defensie bestaat werd duidelijk in het geval van het verdwenen fotorolletje van Srebrenica.

Derk de Tweede 10 juli 2012 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 6212361)
De foto's zitten in een fotoalbum dat per ongeluk is gered uit een vuilcontainer. Het geeft toch te denken dat Nederlandse historici nooit zelf een manier hebben gevonden om bij de soldaten van destijds zulk materiaal los te krijgen. Ik vermoedt dat de historicus die in de jaren zestig dergelijk materiaal zou hebben gepubliceerd voor landverrader en nestbevuiler zou zijn uitgemaakt en dat dit het einde van zijn carrière zou betekenen. Er moet veel meer van dit materiaal bestaan en hebben bestaan, maar defensie heeft publicatie daarvan ongetwijfeld verhinderd. Dat die cultuur bij defensie bestaat werd duidelijk in het geval van het verdwenen fotorolletje van Srebrenica.

Vraag blijft of betrokken militairen alsnog berecht dienen te worden.
De meesten zullen hoogbejaard zijn.
Maar een publiek debat zou Nederland goed doen.

Antoon 10 juli 2012 15:20

Uit welk jaar zou dit geweest zijn?

Macchiavelli 10 juli 2012 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 6212480)

Het gaat om de politionele acties, waarvan de eerste op de eilanden Java en Sumatra van 21 juli tot 5 augustus 1947 plaatsvond, en de tweede van 19 december 1948 tot 5 januari 1949, eveneens op Java en Sumatra.

Henri1 10 juli 2012 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 6211917)
Voor het eerst in de geschiedenis zijn foto's opgedoken van executies die zeer waarschijnlijk zijn uitgevoerd door het Nederlandse leger tijdens de politionele acties in voormalig Nederlands-Indië. De foto's komen uit het privéalbum van een soldaat die diende als dienstplichtige in Nederlands-Indië. .

Lees verder
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/...in-Indie.dhtml

GeenStijl publiceerde deze:

Volkskrant deze:

LAP.....

Dat doet het imago van het Gidsland echt geen goed.

Henri1 10 juli 2012 17:27

Citaat:

Wil u zeggen : "te lang geleden" ?
Net zoals de Joden die per miljoenen vergast werden ?
Met zoals vlaams rechts heulde met de Nazi's ?

Macchiavelli 10 juli 2012 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6212655)
LAP.....

Dat doet het imago van het Gidsland echt geen goed.

Deze feiten zijn al ruim zestig jaar bekend hoor. Het enige wat nieuw is, is dat er nu wat extra fotomateriaal is opgedoken dat die feiten onderbouwt.

Ik denk niet dat het imago als "gidsland" er ook maar één seconde onder zal lijden.

Henri1 10 juli 2012 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli (Bericht 6212663)
Deze feiten zijn al ruim zestig jaar bekend hoor. Het enige wat nieuw is, is dat er nu wat extra fotomateriaal is opgedoken dat die feiten onderbouwt.

Ik denk niet dat het imago als "gidsland" er ook maar één seconde onder zal lijden.

Het is niet de eerste keer dat Nederlandse militairen zich misdragen nietwaar ?

Pinda 10 juli 2012 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6212664)

Hou jij je maar lekker bezig met de Belgische militairen, en hun "helden daden"!. :evil:

Jeff

Henri1 10 juli 2012 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pinda (Bericht 6212670)
Hou jij je maar lekker bezig met de Belgische militairen, en hun "helden daden"!. :evil:

Jeff

Moeilijk om toe te geven ?

Macchiavelli 10 juli 2012 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6212664)

Het is een gekend feit dat militairen in den vreemde nogal eens de neiging hebben zich te misdragen. Ook onze Belgische militairen hebben het nodige op hun kerfstok.

Pinda 10 juli 2012 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6212678)
Moeilijk om toe te geven ?

Nee hoor!.
Als Indische Nederlander zijnde ken ik deze verhalen, en ook de verhalen die zijn gebeurt onder het vaandel van Indonesië zelf.

Maar jij gebruikt dit gewoon om voor de zoveelste keer lekker af te geven op Nederland en de Nederlanders, daar heb ik een probleem mee ja. :evil:

Jeff

Henri1 10 juli 2012 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pinda (Bericht 6212718)
Nee hoor!.
Als Indische Nederlander zijnde ken ik deze verhalen, en ook de verhalen die zijn gebeurt onder het vaandel van Indonesië zelf.

Maar jij gebruikt dit gewoon om voor de zoveelste keer lekker af te geven op Nederland en de Nederlanders, daar heb ik een probleem mee ja. :evil:

Jeff

U moet zich echt niet zo snel geviseerd voelen, nergens voor nodig.

Piero 10 juli 2012 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 6212449)
Vraag blijft of betrokken militairen alsnog berecht dienen te worden.
De meesten zullen hoogbejaard zijn.
Maar een publiek debat zou Nederland goed doen.

Een debat? De moordpartij was reeds bekend en geboekstaafd en de foto's leveren geen nieuwe feiten op, slechts details. Het staat nu zo ver van ons af. Ik heb iets gelezen over de oorzaak van het bloedbad. Het KNIL verwachtte in het dorp 'rebellen' aan te treffen en men wilde op die rebellen omgekomen makkers wreken. Het was wellicht een kwestie van blinde woede en moordlust en geen tactische operatie. Die dingen doen zich voor in oorlogen. De militaire leiding is verantwoordelijk voor zulke acties. Maar van mij mogen er best postuum wat strepen en sterren van de uniforms getrokken worden.

Carnivore 10 juli 2012 20:49

Citaat:

Wat maakt dat uit?

Ik vraag mij af; zo'n militair, die 't bevel krijgt om even iemand dood te schieten, liggen die daar nadien dan nog wakker van?
Of maken die een switch in hun hoofd?

Want d�*n moeten we die wegsteken he!?
Mensen die kunnen switchen, die zijn gevaarlijk.

Een goede docu over oorlogsveteranen "War Torn";
http://www.alluc.org/documentaries/w...ne/220809.html

Derk de Tweede 10 juli 2012 22:01

Citaat:

Tijdens de politionele acties in 1948 en 1949.

Derk de Tweede 10 juli 2012 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 6212915)
Een debat? De moordpartij was reeds bekend en geboekstaafd en de foto's leveren geen nieuwe feiten op, slechts details. Het staat nu zo ver van ons af. Ik heb iets gelezen over de oorzaak van het bloedbad. Het KNIL verwachtte in het dorp 'rebellen' aan te treffen en men wilde op die rebellen omgekomen makkers wreken. Het was wellicht een kwestie van blinde woede en moordlust en geen tactische operatie. Die dingen doen zich voor in oorlogen. De militaire leiding is verantwoordelijk voor zulke acties. Maar van mij mogen er best postuum wat strepen en sterren van de uniforms getrokken worden.

Volgens mij is dit een ander incident.
Neemt niet weg dat het bewijs is geleverd dat sommige Nederlanders net zo als de Duitsers waren.
Anderen zoals Poncke Princen weigerden dat en liepen over naar de "vijand".

Derk de Tweede 10 juli 2012 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli (Bericht 6212694)
Het is een gekend feit dat militairen in den vreemde nogal eens de neiging hebben zich te misdragen. Ook onze Belgische militairen hebben het nodige op hun kerfstok.

In Congo ging het eveneens er erg wreed aan toe.

Munglik 10 juli 2012 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 6213174)
Volgens mij is dit een ander incident.
Neemt niet weg dat het bewijs is geleverd dat sommige Nederlanders net zo als de Duitsers waren.
Anderen zoals Poncke Princen weigerden dat en liepen over naar de "vijand".

Waarom zouden Nederlanders anders dan Duitsers zijn?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be