![]() |
mooie stats: kostprijs ongevallen - doden
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120711_016
Verkeersongevallen kosten de Belgische staat jaarlijks 6,8 miljard euro. Mobiliteitsorganisatie Touring bracht de kostprijs van de ongevallen in kaart, de cijfers staan woensdag in De Morgen. Volgens Touring kan op basis van de cijfers uitgerekend worden dat elke zwaargewonde de maatschappij 861.182 euro kost en elke verkeersdode 2,38 miljoen euro. Daaruit kun je besluiten dat we 7 miljard kunnen verdienen door gewoon iedereen in een googlecar te laten rijden een collisiondetect, dan een softere versie moet hier toch ook wel ettelijke miljarden sparen.µ |
Citaat:
Citaat:
De kassa die dat geeft is natuurlijk te verwaarlozen moesten ze die zwarte punten echt wegweken, ze hadden indertijd op hun politiek zieltje - dus ver voor de bankencrisis, eind 2002 - beloofd al de Vlaamse 800 zwarte punten tegen 2008 echt ´weg zijn.´.. :? Lees zelf: Citaat:
Citaat:
Goe bezig... :roll::roll: En dit met de supermensen in Be: Citaat:
voorlaatste (mannen), totaal derdelaatste op de 27 EU-landen ? :oops: http://forum.politics.be/showthread.php?t=165127 Citaat:
|
Dan valt die 3 miljard jaarlijkse dotatie van NMBS zo precies nog wel mee.
|
ik heb nog nooit gezegd dat de dotatie van de NMBS verkeerd is an sich.
Het is verkeerd om gewoon te redeneren dat er meer openbaar vervoer moet gebruikt worden om ale problemen op te lossen. Het is verkeerd om bvb ambtenaren en gepensioneerden (zeg maar 40% van de bevolking) een gratis abonnement te geven (waarom niet de scholieren) . Het zou beter gebudgetteerd worden als een abonnement en betaald worden voor de gereden ritten zodat er een waarde op geplakt kan worden, wat krijgt de overheid terug voor die 'gratis gedoe' En als je daar een budget op plakt moet je niet meer lullen dat er 3 miljard dotatie is, maar het kan best zijn dat er 6 miljard waarde aan transport wordt gerealiseerd... Wat er ook verkeerd aan is, stel dat de NMBS werknemer 30% meer verdient en een dubbel dik pensioen krijgt, dan dient die dotatie gewoon om dat te corrigeren. In feite is dat een economische afknapper, omdat onze economie daardoor concurrentiegehandicapt wordt |
Citaat:
Misschien is dat wel leerrijk ? |
Citaat:
Belgie: ~ 10 miljoen inwoners Citaat:
Citaat:
Verhouding mrd voertuigkilometers*: ~ 1 op 7,4 Verhouding ongevalkosten: ~ 1 op 2,5 of per miljoen inwoners: Be = 1,25 miljard per miljoen inwoners (12,5 mrd/10) D = 384 miljoen per miljoen inwoners (31,5 mrd/82) Moest D dezelfde ongevalkost hebben als BE ... hadden ze 102,5 miljard ongevalkost, ttz D spaart zo´n 70 miljard € bruto omdat ze wel investeren in hun verkeersveiligheid. zonder verder commentaar, of zie mijn onderschrift. ;-) Citaat:
*D= ~ 700 miljard vtgkm http://www.adac.de/_mmm/pdf/1_3_entw...ngen_42789.pdf BE = ~ 95 miljard vtgkm http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/ |
De vraag is natuurlijk: gaan we veel ongevallen vermijden door er veel geld tegen te smijten? Als je ziet dat ze van veel buitenwijken tegenwoordig een soort hindernissenparcours maken, denk ik van niet. Het wegwerken van de zwarte punten lijkt me dan wel beter.
Maar het belangrijkste is natuurlijk dat veel Belgen ongelooflijk slecht en egoïstisch rijden. Ik denk dat de Duitsers daar wel een streepje voor hebben. Langere rij-opleiding? Ze kunnen ook al stoppen met een rijproef te eisen van mensen met een rijbewijs van landen van buiten de EU (hoewel ik niet echt kan inschatten of die echt veel ongevallen veroorzaken). |
Citaat:
|
Citaat:
Voor zover ik dat kan schatten, maar volgens mij hebben de totale Belgische wegen geen 100miljard gekost. |
Een economist zegt ook "we kunnen eeuwig blijven groeien!", maar daarom is het nog niet waar.
Als we naar het niveau van Duitsland zouden zakken kunnen we nog 2 miljard extra besparen (en niet handje contantje maar 'ongevallenkost'). Als er iemand goede voorstellen heeft om nog een derde van de ongevallen te pingelen, graag. Ik ben zelf bijvoorbeeld voorstander van meer en strengere alcoholcontroles. Maar van de traditionele egoïstische debielen plots 'duitsere' chauffeurs maken lijkt me toch sterk, zie bv de reactie van Distel, die het blijkbaar normaal vindt dat je geen rekening houdt met andere mensen op de baan als protest tegen 'The Man'. |
Citaat:
Ik ga eens anders rederen: stel dat je morgen de aftrekbaarheid van een auto vastzet op 20.000 euro + waarde van veiligheidsopties = collisiondetect+gps+abs+esp+airbag+omhetvenwat die zorgt voor bewezen veiligheid + waarde van zuinigheidsopties = batterij + hybride motor + kerss+injectie+remrecuperatie+startstop etc dan zou je zien dat je uw afschrijving gaat doen in functie van al die opties, en dat je de verkeersstroom veiliger zou maken op een heel natuurlijke manier, waar al de leasewagens in de eerste 3 jaar gaan rijden met die opties en geconverteerd worden, zou na 4 jaar het wagenpark van de gewone burger zich vernieuwen naar deze auto's met veiligheid en zuinigheidopties... Als je daar dan bvb fiskaal gezien op een wagenpark van 0.5 miljoen auto's per jaar bvb 4000 euro moet voor uittrekken in de minderopbrengst in belastingen, kom je dus met een investering van 2miljard belastingen of 4 miljard veiligheidsaccessoires uit op een zuiniger en veiliger autopark. |
Ik denk dat u niet goed snapt waar die miljarden op slaan...
Citaat:
Als je met minder dan twee miljard aan investeringen naar het ongevalskostencijfer van Duitsland zou kunnen zakken, ben je goed bezig. Met uw voorstel gaan autofabrikanten gewoon de basisprijs laten zakken en de kost van veiligheidsopties verhogen. |
Citaat:
Veronderstel dat je alle auto's en collision detect standaard hebt + airbags + gordelklikkers en voor alle auto's standaard start/stop - microhybride dan ga je volgens mij zonder moeite voor die 2 miljard investering per jaar in 5 jaar tijd uw target halen. Bovendien heb je goed gelezen dan zeg ik, je maakt een 'vast bedrag' voor een auto (je zoekt dus een bedrag dat lager is uiteraard dan wat ze nu gemiddeld afschrijven) en je plakt er de opties als subsidie bovenop zou je ervoor zorgen dat de auto's niet in functie van hun kostprijs gekocht worden, maar gekocht worden in fucntie van die opties.. |
Citaat:
De NMBS vertegenwoordigt tussen 5 en 10% van het personenvervoer. Het is niet meer dan redelijk dat zij bijdraagt in lijn met wat het autoverkeer doet. Het autoverkeer brengt op jaarbasis ruim 14 miljard Euro op. Van de NMBS is het dus redelijk om te verwachten dat zij een bedrag tussen 0.7 en 1.4 miljard opbrengt. Maar in de realiteit kost zij per jaar een dikke 3 miljard. Dat moet maar eens afgelopen zijn. |
Citaat:
Tussen haakjes, ik heb dat wel eens uitgerekend, de trein zijn kosten gaan vooral naar personeel. Energie is inderdaad maar een fraktie van die kostprijs.Op dat vlak is er toch een efficientie. Maar de dag dat je met googlecars rondrijdt, rij je zonder personeelskosten.... en tegen benzinekostprijs. Dus het beste dat de NMBS kan doen is automatische treinsporen maken die zoals metro's onbenand rondcrossen. En een spoorbedding maken waar je kunt carpoolen met uw googlecar. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be