Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Wat maakt Apple nu zo bijzonder? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=173478)

Libro 11 juli 2012 16:30

Wat maakt Apple nu zo bijzonder?

Ik gebruik een computer vooral voor surfen, e-mail, tekstverwerking en en af en toe dataverwerking of om een rekenblad te gebruiken. Een Windows- of Linuxmachine is meer dan genoeg. Apple is wat mij betreft een zeer duur designertoestel waarvan ik het nut niet inzie. Kan er iemand mij nu eens uitleggen wat Apple zo speciaal maakt? En wat verklaart de astronomische prijzen van die dingen?

vrijevlaming 11 juli 2012 16:36

apple is zoals zovele consumentenproducten: zeer duur omwille van de merknaam, en dan heb je een hoop snobs die daar op springen en zeggen "ik moet X hebben, anders is het niet goed"

ik ken er hier ook een paar met apple: ja, het ziet er goed uit. Maar voor de rest? Die dingen lopen even vaak vast als mijn gewone pc/laptop. En moet je daarom drie keer zoveel betalen als voor een gewone pc?

Vroeger waren er sectoren waar apple heer en meester was omdat ze beter presteerden dan de pc. Maar die tijd is ook al gepasseerd: tegenwoordig kan je ook al bommen van pc's kopen die stukken goedkoper zijn dan apple en even goed. En met meer mogelijkheden qua software.

Vroeger kon men ook nog zeggen dat apple virusvrij was: maar die tijd is ook al gepasseerd.

dus ja, voordeel? mooi zeker?

Libro 11 juli 2012 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 6214246)
apple is zoals zovele consumentenproducten: zeer duur omwille van de merknaam, en dan heb je een hoop snobs die daar op springen en zeggen "ik moet X hebben, anders is het niet goed"

ik ken er hier ook een paar met apple: ja, het ziet er goed uit. Maar voor de rest? Die dingen lopen even vaak vast als mijn gewone pc/laptop. En moet je daarom drie keer zoveel betalen als voor een gewone pc?

Vroeger waren er sectoren waar apple heer en meester was omdat ze beter presteerden dan de pc. Maar die tijd is ook al gepasseerd: tegenwoordig kan je ook al bommen van pc's kopen die stukken goedkoper zijn dan apple en even goed. En met meer mogelijkheden qua software.

Vroeger kon men ook nog zeggen dat apple virusvrij was: maar die tijd is ook al gepasseerd.

dus ja, voordeel? mooi zeker?

Net wat ik dacht dus.

vrijevlaming 11 juli 2012 16:40

ik ga hier nu direct de sekte van de heilige Jobs over mij krijgen :lol:

waarschijnlijk met geneuzel over gebruiksvriendelijkheid en zo .

Восход-1 11 juli 2012 16:51

Apple is helemaal niet gebruiksvriendelijk. Ik heb onlangs een gratis iPad gekregen, weggedaan vanwege volstrekt nutteloos.
Met volstrekt nutteloos bedoel ik niet dat ik overdrijf omdat er iets niet op draait. Ik steek het volle gewicht in mijn woorden.

Ik dacht om het als draagbare reader te gebruiken voor mijn studie, kan ik blauwdrukken en datasheets van electronische componenten bijhebben. Eventueel een compilerke erbij zwieren voor C++ en ik ben veel mobieler dan nu.

Maar nee.
Je kunt het ding niet als data carrier gebruiken. Niet. Je kunt er geen bestanden op plaatsen tenzij via iTunes. Blijkbaar heeft het ding geen officepakket, en je kunt er zelf geen schrijven (zoals voor Android) want mag niet.
Er zijn office-achtige toestanden maar ze kosten geld en ze kunnen wel eens je lay-out verneuken.
Programmeren erop mag niet want elk programma dat erop komt moet door Apple worden goedgekeurd.

Nu, toen kreeg ik plots een helder moment. Ik zat namelijk op een forum waar in alle ernst werd gepraat over hoe bestanden op een iPad te plaatsen.
Terwijl met mijn gsm of oud mp3spelertje het gewoon klikken en slepen en loslaten is, zoals met elk USB-apparaatje.

En dat ding kost dus 800 euro.

Ik heb het voor 600 euro verkocht aan een jong meisje dat het ding graag wou hebben en mocht van haar papa. Ik had een oprecht schuldgevoel erbij, daar ik verantwoordelijk was voor de proliferatie van zulk een rommel.

Ik heb altijd al de regel gehad om geen seks te hebben met een meisje dat rechten studeert of studeerde. Sindsdien geldt dit ook voor meisjes die Apple goed vinden.

mkb 11 juli 2012 16:53

Goeie marketing, meer is daar niet aan.

De meeste (zoniet alle) componenten die ze gebruiken zijn dezelfde die andere laptop fabrikanten gebruiken.
Ook de software is niets bijzonder. Vroeger (vorige eeuw) hadden ze inderdaad een gebruiksvriendelijker en stabieler OS dan Microsoft, maar tegenwoordig zijn de twee quasi gelijkwaardig.

Voor normale mensen, voor wie computers louter functioneel zijn ipv een mode accessoire, is er geen enkele reden om voor Apple te kiezen.

Восход-1 11 juli 2012 16:54

Bovendien is Apple als bedrijf echt een goor, imperialistisch fenomeen dat rechtzaken tegen alles en iedereen start. Het is een heel goede zaak dat Jobs goed was, en de heisa rond zijn dood toont aan dat de meerderheid van de mensen achterlijk is.

Koenraad Noël 11 juli 2012 16:57

Ik ben blij dat Apple er is. Kun je meteen al mensen labelen voor je gesproken hebt. Ik weet dan alvast dat ik met de meeste Applegebruikers niet over ICT hoef te beginnen. 8-)

vlijmscherp 11 juli 2012 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 (Bericht 6214278)
Apple is helemaal niet gebruiksvriendelijk. Ik heb onlangs een gratis iPad gekregen, weggedaan vanwege volstrekt nutteloos.
Met volstrekt nutteloos bedoel ik niet dat ik overdrijf omdat er iets niet op draait. Ik steek het volle gewicht in mijn woorden.

Ik dacht om het als draagbare reader te gebruiken voor mijn studie, kan ik blauwdrukken en datasheets van electronische componenten bijhebben. Eventueel een compilerke erbij zwieren voor C++ en ik ben veel mobieler dan nu.

Maar nee.
Je kunt het ding niet als data carrier gebruiken. Niet. Je kunt er geen bestanden op plaatsen tenzij via iTunes. Blijkbaar heeft het ding geen officepakket, en je kunt er zelf geen schrijven (zoals voor Android) want mag niet.
Er zijn office-achtige toestanden maar ze kosten geld en ze kunnen wel eens je lay-out verneuken.
Programmeren erop mag niet want elk programma dat erop komt moet door Apple worden goedgekeurd.

Nu, toen kreeg ik plots een helder moment. Ik zat namelijk op een forum waar in alle ernst werd gepraat over hoe bestanden op een iPad te plaatsen.
Terwijl met mijn gsm of oud mp3spelertje het gewoon klikken en slepen en loslaten is, zoals met elk USB-apparaatje.

En dat ding kost dus 800 euro.

Ik heb het voor 600 euro verkocht aan een jong meisje dat het ding graag wou hebben en mocht van haar papa. Ik had een oprecht schuldgevoel erbij, daar ik verantwoordelijk was voor de proliferatie van zulk een rommel.

Ik heb altijd al de regel gehad om geen seks te hebben met een meisje dat rechten studeert of studeerde. Sindsdien geldt dit ook voor meisjes die Apple goed vinden.

ik heb een ander, android dus. met USB, een soort office waarmee ik alle ms office documenten kan openen, aanpassen en aanmaken, gratis. kostprijs: €399

Восход-1 11 juli 2012 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6214297)
Ik ben blij dat Apple er is. Kun je meteen al mensen labelen voor je gesproken hebt. Ik weet dan alvast dat ik met de meeste Applegebruikers niet over ICT hoef te beginnen. 8-)

:-D :-D

Восход-1 11 juli 2012 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6214298)
ik heb een ander, android dus. met USB, een soort office waarmee ik alle ms office documenten kan openen, aanpassen en aanmaken, gratis. kostprijs: €399

Welja! Ik kan dat zelfs op mijn gsm (android).

Koenraad Noël 11 juli 2012 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6214298)

Wat trouwens Android nog beter maakt, is dat het niet gebonden is aan één producent én ook nog eens een opensourceplatform is.

Koenraad Noël 11 juli 2012 17:04

Net de goal bereikt op Kickstarter:

De Ouya, een gameconsole van 99 dollar die draait op Android. Design is duidelijk geïnspireerd op Apple, ik ben er zelf niet zo gek op, maar het toont dat zoiets niet veel hoeft te kosten. :-P

Восход-1 11 juli 2012 17:06

Er was, ook op Kickstarter, een 100.000 dollar of meer bijeenverzameld voor een kartonnen doos om de iPhone vast te houden bij het trekken van foto's van documenten.
Voor een kartonnen doos...

Eigenzinnig 11 juli 2012 17:12

Image...dat is alles..
En de natuurlijke reflex dat dominante marktspelers altijd door een groep worden verketterd die zichzelf graag profileert als 'beyond the masses' en daarvoor graag veel geld neertelt voor wat design & marketing

Koenraad Noël 11 juli 2012 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 (Bericht 6214323)
Er was, ook op Kickstarter, een 100.000 dollar of meer bijeenverzameld voor een kartonnen doos om de iPhone vast te houden bij het trekken van foto's van documenten.
Voor een kartonnen doos...

Er zijn echt veel van zo'n rare Kickstarters die succesvol zijn. Qua videospelletjes was er eens iemand die 400% van zijn goal bereikte (totaal zo'n 8000 dollar), dit voor een simplistisch Rpgmakerspelletje met geripte sprites.

Aan de andere kant zijn er erg interessante projecten die hun goal niet bereiken.

Munglik 11 juli 2012 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 6214337)
Image...dat is alles..
En de natuurlijke reflex dat dominante marktspelers altijd door een groep worden verketterd die zichzelf graag profileert als 'beyond the masses' en daarvoor graag veel geld neertelt voor wat design & marketing

Ik ben er gewoon mee opgegroeid en ben de interface gewoon.

Восход-1 11 juli 2012 17:20

Heren,

Wij hebben een Applegebruiker!

Munglik 11 juli 2012 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 (Bericht 6214353)
Heren,

Wij hebben een Applegebruiker!

Heren,

We hebben iemand die zich meet aan welke producten hij gebruikt!

Восход-1 11 juli 2012 17:23

Nee, ik meet mij aan welke producten ik niet gebruik. ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be