Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Gerechtelijk arrondissement BHV: waar is de nederlaag? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=173543)

BWarrior 12 juli 2012 22:41

Gerechtelijk arrondissement BHV: waar is de nederlaag?

Ik lees overal in Vlaams-nationalistische teksten dat de ontdubbeling van het gerechtelijke arrondissement BHV een vreselijke nederlaag zou zijn. Kan iemand eens (bondig) uiteenzetten waarom de Nederlandstaligen in BHV minder rechten zouden hebben na deze hervorming dan vandaag en welke nieuwe rechten de Franstaligen verwerven?

Jan van den Berghe 12 juli 2012 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6216877)
Ik lees overal in Vlaams-nationalistische teksten dat de ontdubbeling van het gerechtelijke arrondissement BHV een vreselijke nederlaag zou zijn. Kan iemand eens (bondig) uiteenzetten waarom de Nederlandstaligen in BHV minder rechten zouden hebben na deze hervorming dan vandaag en welke nieuwe rechten de Franstaligen verwerven?

Uw vraagstelling wijst op een verkeerde instelling. Dit gaat immers niet over de vraag of er meer of minder rechten zijn voor deze of gene taalgroep, dan wel of de splitsing gebeurt is overeenkomstig de beginselen die eigen zijn aan een gefederaliseerd land in taalgebonden gewesten.

BWarrior 12 juli 2012 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6216882)
Uw vraagstelling wijst op een verkeerde instelling. Dit gaat immers niet over de vraag of er meer of minder rechten zijn voor deze of gene taalgroep, dan wel of de splitsing gebeurt is overeenkomstig de beginselen die eigen zijn aan een gefederaliseerd land in taalgebonden gewesten.

Uw antwoord impliceert dat er dus niet plots méér rechten zijn voor de Franstaligen.

Terloops gezegd staat nergens in de Grondwet of in enige andere wet dat gerechtelijke arrondissementen moeten samenvallen met grenzen van gewesten.

Jan van den Berghe 12 juli 2012 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6216887)
Uw antwoord impliceert dat er dus niet plots méér rechten zijn voor de Franstaligen.

Mijn antwoord impliceert niets. Mijn antwoord wijst slechts op uw verkeerde denkwijze.

BWarrior 12 juli 2012 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6216914)
Mijn antwoord impliceert niets. Mijn antwoord wijst slechts op uw verkeerde denkwijze.

Dus iedereen die zich afvraagt of er meer of minder rechten zijn voor één van de twee taalgroepen hanteert "een verkeerde denkwijze"? 8O

Jan van den Berghe 12 juli 2012 22:58

Citaat:

Terloops gezegd staat nergens in de Grondwet of in enige andere wet dat gerechtelijke arrondissementen moeten samenvallen met grenzen van gewesten.

Wie een beetje nadenkt, weet dat zoiets de vanzelfsprekendheid zelve is. Ook al wanneer er een splitsing komt van bepaalde gedeelte van het justitieel apparaat of de bevoegdheden daaraan verbonden.

Jan van den Berghe 12 juli 2012 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6216918)
Dus iedereen die zich afvraagt of er meer of minder rechten zijn voor één van de twee taalgroepen hanteert "een verkeerde denkwijze"? 8O

Ja, want daar ging het niet om wanneer de splitsing werd aangevraagd noch dit werd getoetst om na te gaan of het huidig akkoord evenwichtig is.

BWarrior 12 juli 2012 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6216920)
Wie een beetje nadenkt, weet dat zoiets de vanzelfsprekendheid zelve is. Ook al wanneer er een splitsing komt van bepaalde gedeelte van het justitieel apparaat of de bevoegdheden daaraan verbonden.

Uit wat vloeit die vanzelfsprekendheid dan wel voort?

Jan van den Berghe 12 juli 2012 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6216925)
Uit wat vloeit die vanzelfsprekendheid dan wel voort?

Dat de werking van de staat taalgebonden en overeenkomstig territoriaal werkt. Geen reden waarom het Brusselse of Vlaams- of Waals-Brabant daarop een uitzondering zou moeten zijn.

nabat54 12 juli 2012 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6216877)

Bondig !

"Uw" kunstmatig bestel "Belgie" funcioneert niet.

BWarrior 12 juli 2012 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6216923)
Ja, want daar ging het niet om wanneer de splitsing werd aangevraagd noch dit werd getoetst om na te gaan of het huidig akkoord evenwichtig is.

Excuseer? Om "wat" ging het niet toen de splitsing werd aangevraagd? En wat bedoelt u met "noch dit werd (nog werd dit?) getoetst om na te gaan of het huidig akkoord evenwichtig is"?

BWarrior 12 juli 2012 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 (Bericht 6216934)
Bondig !

"Uw" kunstmatig bestel "Belgie" funcioneert niet.

Welke natuurlijke of door God gewilde entiteiten ontwaart u op de aardbol?

BWarrior 12 juli 2012 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6216931)
Dat de werking van de staat taalgebonden en overeenkomstig territoriaal werkt. Geen reden waarom het Brusselse of Vlaams- of Waals-Brabant daarop een uitzondering zou moeten zijn.

De werking van de staat werkt niet uitsluitend taalgebonden, cf. het bestaan van het Brussels gewest en van de federale staat zelf.

Jan van den Berghe 12 juli 2012 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6216936)
Excuseer? Om "wat" ging het niet toen de splitsing werd aangevraagd? En wat bedoelt u met "noch dit werd (nog werd dit?) getoetst om na te gaan of het huidig akkoord evenwichtig is"?

Dit lijkt me heel duidelijk te zijn, tenzij u moedwillig wil negeren waarom de Vlamingen de splitsing van BHV - op alle vlakken en geledingen - hebben nagestreefd.

Boduo 12 juli 2012 23:05

Citaat:

Tussen (): het is waarschijnlijk de laatste maal dat de plezanteriken in de wetstraat de boel nóg eens ingewikkelder maken.
In oktober zullen de kaarten dooreen geschud worden.
In oktober 2014 wordt het laatste pokerspel gespeeld.

Jan van den Berghe 12 juli 2012 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6216945)
De werking van de staat werkt niet uitsluitend taalgebonden, cf. het bestaan van het Brussels gewest en van de federale staat zelf.

O jawel, het Brussels Gewest is ook taalgebonden. Of gaat u dat nu ontkennen, Bruno? Het Brussels Gewest is, zoals de grondwet vermeldt, tweetalig: Nederlands en Frans. Heel duidelijk taalgebonden.

De federale staat ook. De diensten van de federale staat in het Vlaams Gewest werken in het Nederlands, die in het Waals Gewest (met uitzondering van de Duitstalige gemeenten) in het Frans, enz. De ambtelijke taal van de RVA in Vlaanderen is dus het Nederlands. Of gaat u dit nu ontkennen?

matthias999 12 juli 2012 23:11

Brussel en de 6 faciliteiten gemeenten zijn we nu wel defenitief kwijt en de positie van Vlaams Brabant als volwaardige provincie van VLAANDEREN komt op de helling te staan.

Geen reden om te feesten, alles behalve..

BWarrior 12 juli 2012 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6216951)
O jawel, het Brussels Gewest is ook taalgebonden. Of gaat u dat nu ontkennen, Bruno? Het Brussels Gewest is, zoals de grondwet vermeldt, tweetalig: Nederlands en Frans. Heel duidelijk taalgebonden.

De federale staat ook. De diensten van de federale staat in het Vlaams Gewest werken in het Nederlands, die in het Waals Gewest (met uitzondering van de Duitstalige gemeenten) in het Frans, enz. De ambtelijke taal van de RVA in Vlaanderen is dus het Nederlands. Of gaat u dit nu ontkennen?

Het Brussels gewest, dat tweetalig is, niet gebonden aan een taal, i.t.t. het vb. dat u in uw tweede paragraaf aangeeft (en daar gaat het dan nog om het toepassen van de taalwet, wat niets zegt over het karakter van de overheidsdienst).

born2bewild 12 juli 2012 23:18

Brussel is helemaal geen gewest waar blijft u die onzin toch halen
Brussel is een stad

BWarrior 12 juli 2012 23:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6216946)
Dit lijkt me heel duidelijk te zijn, tenzij u moedwillig wil negeren waarom de Vlamingen de splitsing van BHV - op alle vlakken en geledingen - hebben nagestreefd.

Voor mij is het niet duidelijk, vandaar mijn vraag. (Ik ben er trouwens niet van overtuigd dat een significant deel van de bevolking ook maar één moer begrijpt van BHV)

Overigens impliceren de laatste twee woorden van uw antwoord dat u aanneemt dat BHV-gerechtelijk nu gesplitst is?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be