Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   TAK, ge hebt nog werk! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=173555)

Txiki 13 juli 2012 07:51

TAK, ge hebt nog werk!

Advocaat-generaal Europees Hof vernietigt Vlaams taaldecreet

Zo titelt een bijdrage van Roger Blanpain op de site van Knack

Lees een stukje mee:

Citaat:

Dan wordt het taalgebruik in de onderneming totaal vrij, zowel voor de individuele als de collectieve verhoudingen (vergaderingen van ondernemingsraad…). Hier zullen de machtsverhoudingen volledig spelen. De taal van de werkgever wordt de regel.

De bescherming van het Nederlands in onze onderneming gaat er meteen onderuit. De deur voor de verfransing en verengelsing van onze arbeidsverhoudingen staan wagewijd open. Voertaal Frans, Engels, en wellicht morgen Chinees... Vaarwel aan de culturele diversiteit in Europa. Wij rekenen op de wijsheid van het Europees Hof.
Wat mij betreft: alweer een reden om dat Europese gedrocht te bestrijden. TAK, ge hebt nog werk!

santos 13 juli 2012 08:28

En wat gaat tak daar dan aan kunnen doen?

Snap de redenering niet van die het hof, want ik kan me niet dadelijk inbeelden dat er een land is waar je dat zo maar mag doen in de voertaal van het bedrijf.
Hier in Luxembourg is het duidelijk, communicatie tussen werkgever en werknemen ivm met arbeidsrecht moet gebeuren in't frans of duits.
Bedrijven kunnen u niet een engelse arbeidsovereenkomst geven.

eno2 13 juli 2012 09:46

Verkeerde voorstelling van feiten.

Citaat:

De opinie van de advocaat-generaal is maar een advies. Het Europese Hof moet nog beslissen.
En het gaat over een specifiek contract: een internationale arbeidsovereenkomst.

Citaat:

In de bijzondere context van een internationale arbeidsovereenkomst vormt een dergelijke taalverplichting een belemmering van het vrije verkeer van werknemers die niet wordt gerechtvaardigd door de bescherming van de werknemers, door de doeltreffendheid van de administratieve controles en het rechterlijke toezicht of door een beleid ter bescherming van een taal.
Als de Vlamingen in Vlaanderen niet meer in het Nederlands moeten behandeld worden, is dat geen zaak meer van TAK maar van het hele Vlaamse volk.

Het Europese gedrocht zal zich daar niet aan wagen.

Klojo eerste klas 13 juli 2012 11:15

Ik kan mij niet voorstellen dat dat bijv. in Frankrijk zou kunnen, of in Italië, of in .....
Wat het hier betreft....wat als er een zaak voor de rechtbank komt ? Alles vertalen ? Op wiens kosten ? En als de vertaling niet precies overeenkomt met het origineel wegens een interpretatie van de vertaler ? Procedurefout ?
Ik wacht met spanning op het eerste geval.....

Boduo 13 juli 2012 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas (Bericht 6217531)
Ik kan mij niet voorstellen dat dat bijv. in Frankrijk zou kunnen, of in Italië, of in .....
Wat het hier betreft....wat als er een zaak voor de rechtbank komt ? Alles vertalen ? Op wiens kosten ? En als de vertaling niet precies overeenkomt met het origineel wegens een interpretatie van de vertaler ? Procedurefout ?
Ik wacht met spanning op het eerste geval.....

Zoals eno schrijft: de opinie v.d. advokaat-generaal is slechts een advies.

:-)

De Brabander 13 juli 2012 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6217270)
Advocaat-generaal Europees Hof vernietigt Vlaams taaldecreet

Zo titelt een bijdrage van Roger Blanpain op de site van Knack

Lees een stukje mee:

Wat mij betreft: alweer een reden om dat Europese gedrocht te bestrijden. TAK, ge hebt nog werk!

De advocaat-generaal heeft gelijk: een vertaling volstaat. Blanpain is een Vlaams-nationale idioot.

Bokkenreyder 13 juli 2012 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 6217662)
De advocaat-generaal heeft gelijk: een vertaling volstaat. Blanpain is een Vlaams-nationale idioot.

Wanner gebeurt alles hier eens in het 'Belgisch'? Oeps, ja, dat bestaat niet, net als België. België heeft geen bestaansrecht als natie. Het is een artificiële constructie en dan nog een mislukte.8-)

Txiki 13 juli 2012 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 6217662)

Waarmee ge nog maar eens aantoont dat ge niet verder komt dan zeverposts.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be