Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   N-VA : Nieuw openbaar vervoersplan moet Brugge op de rails zetten. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=173608)

Politics.be 14 juli 2012 13:50

N-VA : Nieuw openbaar vervoersplan moet Brugge op de rails zetten.
 
Het Brugse openbaar vervoersplan is opgebouwd in stervorm. Na hun vertrek aan het station rijden de meeste bussen langs het Zand en het historische stadscentrum. Deze hoge frequentie is een troef voor de toerist die ons werelderfgoed wil bezoeken. Tegelijk vormen de vele zware en vervuilende bussen voor een nodeloze belasting van de binnenstad. Ook voor de inwoners van de randgemeenten is het huidige plan niet altijd een zegen. De rit door het centrum zorgt immers voor een langere reistijd.

Om de historische binnenstad te ontlasten en een betere mobiliteit aan te bieden aan de Bruggeling pleit de N-VA dan ook voor een gedurfde, maar doordachte hertekening van het bussenplan. Wie van het station naar de randgemeenten reist moet via de ring snel ter bestemming raken. Het aantal bussen in de stadskern moet omlaag om de binnenstad écht verkeersluw te maken. Randparkings moeten een vlotte en rechtstreekse verbinding krijgen met het station en het centrum.

Maar onze ambitie gaat verder. N-VA Brugge trekt voluit de kaart van de groene mobiliteit en zet in op een tramverbinding voor de binnenstad. Een tramlijn zonder bovenleiding die onze historische stadsgezichten zou kunnen ontsieren. Deze tram, die ondermeer de randparkings met de binnenstad en het station moet verbinden, wordt gevoed door inductie. Dit wil zeggen dat de voedingsinstallatie, in tegenstelling tot het klassieke bovenleidingssysteem, zich onder het wegdek bevindt. Ook elektrische bussen kunnen hiervan gebruik maken. Net als nieuwe voertuigen voor de stadsdiensten.

De kostprijs voor het aanleggen van een inductiesysteem ligt weliswaar hoger dan een klassieke bovenleiding maar als we rekening houden met factoren zoals slijtage kost het systeem, gespreid over een periode van dertig jaar, niet meer dan een klassieke tramverbinding.

Bovendien heeft Brugge met Bombardier een wereldspeler op het vlak van mobiliteit op zijn grondgebied. Een samenwerking met dit bedrijf is niet enkel goed voor de werkgelegenheid, ook Bombardier heeft voordelen bij een modelproject in zijn eigen achtertuin en Brugge kan zich profileren als innovatieve en groene stad. N-VA Brugge dringt er dus op aan dat dit voorstel grondig wordt onderzocht, waarbij met alle factoren rekening wordt gehouden.

Voor de N-VA is het duidelijk: Brugge moet naar de toekomst kijken als we deze stad leefbaar willen houden. Het mobiliteitsinfarct moet worden tegengegaan en dat kan enkel met gedurfde, doordachte maatregelen. We moeten volop inzetten op duurzame, groene maar vooral betere mobiliteit. De verandering begint in Brugge!

Bron: politics.be

Koenraad Noël 14 juli 2012 14:26



Goed voorstel. Beetje triest dat N-VA hiermee moet uitpakken in plaats van de traditionele partijen. :-P

Scherven A. Mok 14 juli 2012 20:43

Ik ben ook voorstander, ten minste als dat veilig kan. Kwestie van geen haastige voetgangers te elektrocuteren die een binnenweg nemen of ergens snel over heen springen.

En er mogen natuurlijk geen buitenlanders uit Merksem op. We willen niet dat Brugge verstedelijkt en criminaliseert. :-)

fonne 14 juli 2012 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6220219)
Ik ben ook voorstander, ten minste als dat veilig kan. Kwestie van geen haastige voetgangers te elektrocuteren die een binnenweg nemen of ergens snel over heen springen.

En er mogen natuurlijk geen buitenlanders uit Merksem op. We willen niet dat Brugge verstedelijkt en criminaliseert. :-)

Zolang de Brugse criminelen maar stukskes kant en postuurkes aan woekerprijzen aan argeloze Japanners kunnen verlappen;-)

RodeLantaarn 15 juli 2012 00:30

En ik die dacht dat NVA ging inzetten op de auto (zoals meermaals vermeld). Nu ze het Vlaams Belang geabsorbeerd hebben zijn ze plots voorzichtiger.

-Jo- 15 juli 2012 13:37

Die zijn duidelijk op hun koppeke gevallen en blijven botsen! Voorstellen om zo'n onhandig 19de eeuws vervoersmiddel in Brugge te introduceren is te gek om los te lopen, een overgrote meerderheid van Bruggelingen zou hoe dan ook tegen zijn. Die stad leent zich niet tot tram-gebruik, je hebt daarvoor de typische 19de eeuwse brede stadslanen nodig, zoals in Gent en Antwerpen.

Overigens, N-VA Brugge is niet bepaald een toonbeeld van deftigheid, fatsoen en goede organisatie zoals vrijwel iedereen -waaronder ondergetekende- kon merken op de jaarlijkse 11-juliviering van het Brugse 11-julikomitee, vooral dan op de receptie achteraf. Het scheelde geen haar of ze gingen er op de vuist. :lol:

-Jo- 15 juli 2012 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 6220246)
Zolang de Brugse criminelen maar stukskes kant en postuurkes aan woekerprijzen aan argeloze Japanners kunnen verlappen;-)

Jaloers van de mooiste en beste stad van Vlaanderen om in te wonen... 8-)

Scherven A. Mok 17 juli 2012 07:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- (Bericht 6221235)
Die zijn duidelijk op hun koppeke gevallen en blijven botsen! Voorstellen om zo'n onhandig 19de eeuws vervoersmiddel in Brugge te introduceren is te gek om los te lopen, een overgrote meerderheid van Bruggelingen zou hoe dan ook tegen zijn. Die stad leent zich niet tot tram-gebruik, je hebt daarvoor de typische 19de eeuwse brede stadslanen nodig, zoals in Gent en Antwerpen.

Overigens, N-VA Brugge is niet bepaald een toonbeeld van deftigheid, fatsoen en goede organisatie zoals vrijwel iedereen -waaronder ondergetekende- kon merken op de jaarlijkse 11-juliviering van het Brugse 11-julikomitee, vooral dan op de receptie achteraf. Het scheelde geen haar of ze gingen er op de vuist. :lol:


Als ze nu eens geen moderne stellen gebruiken in Brugge maar kopijen van de eerste trams op het vasteland :-D

spherelike 17 juli 2012 07:56

ne paardentram

het stinkt nu toch al naar paarden in brugge, dus geen bijkomende hinder

Scherven A. Mok 17 juli 2012 07:57

lol


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be