![]() |
Nieuw Belgie
Sinds het ontstaan van Belgie is haar geografische karakter meer en meer verfranst. De huidige Federale Belgische staat zoals ze nu bestaat zelfs na BHV zal nog steeds op kort tot middelange termijn VEEL veranderen. We zijn nog niet in Nieuw Belgie beland. Hoe die eruit zal zijn is nog zeer onvoorspelbaar.
Maar er zijn voornamelijk 2 hoofdrichtingen. 1. Deze regime zal er alles aan doen om Belgie boven water te halen, en ze is ook goed bezig. Ik verwacht dat ze Vlaams, Waals en Brussel gaan verenigen in een Brussels gewest. Hierin wonen maar500.000 Vlamingen, en 1.500.000 Franstaligen. Dan is heel Brabant voor Wallonie. Dit kan al gebeuren voor de verkiezingen van 2014. Wat dan? 2. Aan de andere kant zijn Nederlandstaligen in dit land ruim meer bevolkt dan Franstaligen. Als het duidelijk wordt gemaakt via de media en via NVA dat de Vlaamse stem minder waard is, en Vlaamsgezinde partijen : one man one vote in hun partij programma neerzetten kunnen de regels snel omdraaien. Dit is maar een voorbeeld. Maar als we Brabant verliezen, verliezen we Vlaanderen. En als we een deftig, Vlaamse staatshervormingen krijgen, kunnen we veel schade terugdraaien. Alles is nog mogelijk, niets is onvoorspelbaar. Maar Belgie zoals we die nu kennen is dood, en wat er hierna komt is oftewel een nieuw Belgie waar Vlaanderen verder krimpt, en Belgie echt een land voor de Fransen wordt. Of het omgekeerde, maar niets der tussen- mijn menig. Hoe denken jullie erover? Ik heb vooral schrik om brusselnmetropolitan... |
Ik ondervind dat tegenwoordig aan den lijve.
Simpel voorbeeldje : trein 's avonds naar huis. Gezellig gekakel, gelees, gedut. Plots een vraag aan een meiske met een hoofdtelefoon op : 'Mademoiselle, votre musique !!!' De Franstalige kakmadam die vanuit Brussel richting Aalst-Gent reisde kon zich niet concentreren op haar boulevardlectuur. Niemand anders had zelfs maar gehoord dat de muziek luid stond..of nam er aanstoot aan...maar dat er vlak achter haar een groepje Franstaligen boven die muziek uit zat te tetteren...dat was voor haar niet erg. Wat mij echter bijzonder stoorde was dat ze er zomaar van uit ging dat alle treinreizigers richting Vlaanderen Frans spraken/verstonden.... Dat ik haar dat dan nog luidop vertelde viel natuurlijk niet in goede aarde....:evil: En dat zij op de koop toe nog uitstapte waar ik er uit moest......:roll: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(en op de koop toe was 't niet mijn genre....8-) ) |
Citaat:
Ik ben officieel ééntalig Nederlands....onafhankelijk van het aantal talen dat ik 'ken'. Als ik een andere taal gebruik is dat omdat IK dat WIL, niet omdat iemand anders veronderstelt dat ik dat kan/moet...... En tussen haakjes, niet iedereen kent Frans, zelfs niet na X jaar Franse les in school....... |
Citaat:
|
kijk, wat als de huidige regering een onbekende thema -brusselmetropolitan- Vlaams,Waals Brabant+Brussel samenvoegd voor de verkiezingen 2014?
Ik denk dat dit effectief zal gebeuren. |
Citaat:
|
Er is eigenlijk nog niets veranderd in het bestaan van de Belgische staat. Johan Anthierens verwoordde dat altijd zo goed in zijn stukken.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Normaal ben ik niet zo 'assertief', maar iemand die dat op die manier vraagt...(vraagt ? 'Mademoiselle, votre musique !!!' is nu toch geen vraag in mijn ogen) en dan nog tegen een meisje dat volgens mij nog op de middelbare schoolbanken zat én dan nog in 't arrogantste Frans..... dat was ietske teveel na een werkdag.... |
Mja, 'k zou wellicht gereageerd hebben met "Mevrouw! Uw taal!".
|
Ik herinner me ineens een incident in Vilvoorde. D'er zat al de hele tijd een blond poppetje met een Mercedes SLGay tegen mijn bumper te kleven. Op een gegeven moment moet ik stoppen om een MUG en een combi door te laten. Ik maak van de gelegenheid gebruik om dat juffie beleefd te vragen niet zo kortop te rijden. Ze stuift me voorbij en bij het volgende rode licht stapt ze uit met haar middelvinger in de lucht, schreeuwend "sal flamand".
|
Citaat:
|
Citaat:
En 'k had mijn goeie daad voor die dag nog niet gedaan.... ;-) |
Citaat:
Maar op den duur begint het op te vallen dat het vooral......vul zelf maar in anders word ik nog beticht van flamingantisme, nationalisme, enz...enz.... :roll: |
Zoals het er nu voor staat zijn we Vlaams Brabant op termijn toch kwijt.
En het romp-Vlaanderen dat overblijft zal geen Natie zijn, maar een samenraapsel van provincies die elkaar eigenlijk niet kunnen verdragen. Zelfs de vraag welke stad de hoofdstad zal zijn zal geen antwoord krijgen zonder serieuze ruzies. Enkel de zuidwaartse uitbreiding van de staat Nederland met zoveel mogelijk Nederlandstalige gemeenten zal nog redding kunnen brengen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:19. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be